Effexor depot.

Hejsa.
Jeg er nu på 6 uge i gang med en medicinering med effexor.
Jeg undre mig over, at jeg stadig har hjertebanken, svimmelhed, hovedpine, muskelspændinger, træthed og indre uro ...
Det burde da være overstået med bivirkningerne ???
Eller hvad - er der nogen der har erfaring med dette ???
Knus Tina.
«1

Kommentarer

  • hej har selv prøvet effexor og der gik også langt tid før at bivirkninger gik væk, så jeg syntes at du skal tage den med ro et stykke tid i nu, jeg ved det kan være ubehageligt men bid det i dig.
    Hvis du engang bliver foreslået noget andet medicin, skal du sørge for at du bliver trappet lige så stille ud af effexor, samtidigt med at du påbegynder det nye, for ellers kan du risikere nogle rigtige slemme bivirkninger.
    Hilsen tommy.
  • Hej Tommy1234.
    Tusind tak for de opmuntrende ord - det er jo rart at høre at der er lys forude !!!
    Kunne jeg få dig til at beskrive hvordan effexor virkede på dig - da de virkede optimalt ???
    Fik du bedre humør - fik du mere energi - tog medicinen din angst/ depression ???
    På forhånd tusind tak.
    Tina.
  • Hej Tina - Jeg lider også af depression og har prøvet flere forskellige antidepressiva, men uden den ønskede effekt. Først efter opstart med Effexor oplever jeg omsider bedring. Hvis du vil høre mere om mine erfaringer med dette præparat, så deler jeg gerne ud.
  • Hej john66.
    Tusind tak for din respons ..
    Ja tusind tak - jeg suger til mig af erfaring med effexor medicin.
    Jeg har gennem 15 år været medicineret med feverin.
    Da jeg gik og var trist og træt af livet, mente min læge at jeg trængte til en ny medicin.
    Det blev så effexor.
    Så jeg håber jo inderligt, at denne medicin kan give mig mit positive livssyn tilbage.
    Derudover skal jeg til at deltage i kognitiv terapi.
    Knus Tina.
  • Hej Tina - bare lige kort om min sygehistorie. Har formentlig haft depressive symptomer siden omkring 1987 men først i 1999 hvor jeg ikke er i tvivl om at jeg har en depression får jeg antidepressiv medicin, Seroxat, i et års tid med ret god effekt. Desværre kommer depressionen igen bragende nogle år efter og symptomerne bliver værre og værre. Jeg har så de sidste 2-3 år fået forskellige præparater i nævnte rækkefølge; Akarin (SSRI - samme virkning som Feverin), Cymbalta (såkaldt dual-action præp.), Noritren (oplevede først nogen effekt efter det blev suppleret med Lamictal, som er et epilepsimiddel). For ca. 3 mdr siden besluttede vi så pga utilstrækkelig effekt af Noritren at prøve med Effexor depot. Trappede ila 7-10 dage op til 300 mg og i samme periode helt ud af Noritren, men fortsætter med Lamictal 600 mg. Jeg begyndte nu at opleve bedring i de værste depressive symptomer men havde følelsen af at de kunne blive bedre. Derfor får jeg nu 375 mg og det har faktisk ret god effekt af. Der er ihvertfald ingen tvivl om at det er langt mere effektivt end hvad jeg tidligere har fået.
    Jeg synes at en af fordelene ved Effexor er at man kan trappe ganske langt op men dette er afhængig af hvilke bivirkninger man har.
    Hvor svær er din depression ?
    Hvilken dosis får du ?
    Oplever du nogen effekt ?
    Hvilke bivirkninger oplever du ?
    Hvis ikke du har lyst til at svare på disse spørgsmål, så er det helt iorden.
  • Hej igen johan66.
    Jamen min depression er så invaliderende, at jeg ikke kan arbejde. (Arbejder normalt socialpædagogisk). Jeg har simpelthen ikke overskud til, at ta mig af andres problemer p.t.
    Jeg får 300 mg effexor - hvilket jo skulle være max dosis.
    Mine bivirkninger er hjertebanken, svimmelhed, muskelspænding, indre uro, træthed og appetitløshed ...
    Jeg synes bestemt ikke, at medicinen har nogen effekt endnu - men jeg har stadig håbet.
    Mit største problem er at jeg har svært ved øjenkontakt i relationen til andre mennesker og det er godt nok ubehageligt, da det også gælder mine nærmeste.
    Derudover har jeg meget svært ved "at ta mig sammen" til noget som helst.
    Lige fra madlavning til at gå en lille tur ...
    Dette var derfor, at min læge mente at jeg skulle skifte til effexor.
    Kunne jeg få dig til at præcisere hvordan du føler forbedringen ???
    Har du mere energi og overskud ?
    Har du nogen erfaring med øjenkontakts besvær ???
    Knus Tina.
  • Hej Tina
    300 mg er ikke maximale dosis. Jeg får som nævnte 375 mg og mener at der for mig er bedre effekt af denne dosis. Hvis du prøver at google lidt på fx 375 mg Effexor vil du også se at det ikke er en ualmindelig dosis. Det er endda muligt at gå endnu længere op. Selvfølgelig skal man kunne leve med bivirkningerne, men for mig er der absolut intet alternativt. Jeg ved depressionen lurer lige under overfladen.
    Jeg kan ikke ikke sige, jeg har meget generende bivirkninger,men der er muskelspændinger, af og til hovedpine og problemer med at få søvn nok. Falder fint i søvn men vågner alt for tidligt og har svært ved at falde i søvn igen.
    Jeg er jo også i nogen grad invalideret af sygdommen. Har haft det helt forfærdligt, men det er bedre nu, selvom jeg ikke er rask. Jeg er overbevist om at jeg aldrig bliver helbredt og vil være afhængig af medicin resten af livet - men hvem ved ?
    Jeg har en lang uddannelse bag mig og har bl.a. af den grund været motiveret for at komme tilbage. Når man har det værst, ja, så har ingenting værdi. Det vigtigste mål bliver bare at få det bedre, for det er ikke til at leve sådan.
    Jeg genoptog arbejdet på et tidspunkt hvor jeg stadigvæk havde det ret skidt, men det er heldigvis blevet lidt til moderat bedre og jeg kan nu arbejde tre dage ugen, men i dagene imellem har jeg det ofte skidt, og kan nærmest ingen. Ofte er det en blanding af en rigtig ubehagelig følelse i hjernen som virker "smadret" - rent ud sagt og i nogen grad depressive symptomer, men de er ikke så fremtrædende som førstnævnte.
    Det bliver en balanceakt at få det til at fungere herhjemme og samtidig passe det job som jeg er så glad for.
    At se andre mennesker i øjnene, har jeg svært ved, når jeg har det dårligt. Føler at andre kan se, jeg har det dårligt, og det kan de jo for jeg ser skidt ud !! - jeg er faktisk et helt andet menneske, med forvrænget virkelighedsbillede, depressive symptomer, hvor et af det værste er håbløshedsfølelsen. Heldigvis er mine kolleger meget forstående, og ellers havde det nok heller ikke været muligt at komme tilbage.
    En af de positive virkninger af Effexoren, har været at det er blevet lettere at komme igang med dagens aktiviteter uden den der hæslige tunge depressive følelse som nærmest gør hver en bevægelse eller tanke til en smerte.
    Lissom dig, har jeg også kun håbet om at få det bedre.
    Det blev vist en lidt lang tekst..
  • Endnu engang tusind tak for dine indlæg ...
    Jeg vil prøve at kontakte min læge og få sat dosis op til 375 mg.
    Det forlænger naturligvis bivirkningerne, men som du siger - der er intet alternativ.
    Hvis/når jeg får det bedre vil jeg naturligvis dele ud af min erfaring herinde.
    Knus Tina.
  • God bedring og held og lykke. De bedste hilsner.
  • Jeg er selv lige på 6 uge igang med efexxor. Da der ingen effekt er endnu, er jeg lige blvet oget til 300 mg.
    Min læge siger det godt kan øges til 375 mg, men at det så er en psykiater der skal gøre det.
    Jeg døjer med en del af de bivirkninger i alle omtaler.
    Går de væk med tiden, når man har nået rette dosis ?
    Og en anden bivirkning der sikkert er en kombination af depressionen og effexor er total nedsat sex lyst. Ja undskylde jeg spører, kender i andre her på siden til det. jeg er jo nødt til at have medicicnen men er bekymret over min manglende sex lyst.

    Andre der har erfrainger med at det kan tege rigtig lang tid før medicinen hjælper. Min depression opstod i forbindelse med at jeg på drog mig en kraftig tinnitus.
    mvh

    Liselotte
Log in eller Registrér for at kommentere.