Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Roacuttan - behandling mod huden

Redigeret 20 februar, 2009, 01:29 i Åben debat om hud og hår
Jeg har forgæves prøvet at finde informationer både på nettet og i bøger, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe.

Jeg fik for ca 3 år siden en Roacuttan behandling mod uren hud. Jeg havde dog ikke så mange bumser/acne, kun på kinderne faktisk. Synes at roacuttan har hjulpet mig rigtig meget, så jeg er mega glad for resultatet.

Jeg har dog hørt at en roacuttan behandling kan fører til barnløshed og at nogle fyre er blevet sterile efter behandlingen.

Er der nogen der har hørt noget til det eller evt kender nogen??

Jeg har spurgt på apoteket og de mener ikke at der skulle være en sammenhæng. Man må selvfølgelig ikke blive gravid under behandlingen, da dette kan føre til vandskabte børn, men at der ikke skulle være nogle problem derefter.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har også været i behandling med Roacuttan. Det er dog efterhånden 10-15 år siden.
    Grunden til at man ikke må blive gravid imens behandlingen står på og nogle måneder efter er den meget høje koncentration af a-vitamin.
    Jeg har aldirg hørt at mænd efterfølgende skulle kunne blive sterile og jeg selv har heller ikke haft fertilitetsproblemer.
    Den væsentligste bivirkning som man har fundet nu, men ikke da jeg fik det, er at man kan have en forhøjet risiko for depressioner når man har fået roacuttan.

    MVH Ditte
  • Indstillinger
    Tak for dit svar, det glæder mig at høre :) Vil nemlig rigtig gerne have børn om nogle år, og vil blive meget ked af det hvis dette ikke er muligt pga roacuttanen.

    Har faktisk selv læst en masse om depression i forbindelse med roacuttan også selvmordforsøg hos mange. Det er forfærdeligt. Jeg må indrømme at jeg ikke var klar over hvor mange bivirkninger det kunne have.

    Har heldigvis ikke selv været ramt af andet end mega tørre læber og hud.

    MVH
  • Indstillinger
    Jeg er selv i behandling med roacuttan pt., og jeg har heller aldrig hørt at det skulle kunne medføre barnløshed. Jeg tror også at din hudlæge ville have nævnt denne bivirkning, hvis den var der, da den er vigtig for mange kvinder.

    Held og lykke med det. :)

    Mvh
    Kamilla
  • Indstillinger
    Jeg fik faktisk spurgt på apoteket samt lægen. Begge parter siger at man under behandlingen IKKE må blive gravid, da det kunne skade fosteret og medføre misdannelser.

    Det er ikke påvist, at man ikke kan blive gravid senere hen.

    Roacuttan har man trods alt haft i mange år nu, men der er ikke vist nogle sammenhæng med roacuttan og barnløshed.

    Ja, lægen ville nok havde nævnt noget, hvis dette skulle der var noget om det.
Log in eller Registrér for at kommentere.