Hjem Sind og psyke Sorg og krise

Fejler han noget?

Redigeret 18 januar, 2009, 15:20 i Sorg og krise
Hej....

Jeg skriver fordi jeg har et problem, som jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med og jeg vil så nødig give op. Jeg ønsker ikke at snakke med mine pårørende, men jeg har brug for hjælp, eller hjælp til at hjælpe? Jeg har brændt inde med det længe... Da min kæreste og jeg begyndte at komme sammen, havde han arbejde og alt var helt normalt, men efter et par måneder stoppede han og nu er der jo så gået næsten 3 år... og han har prøvet et par gange at arbejde igen, men kan ikke fastholde det mere end en måned. Han har prøvet kontanhjælp, men gav også op. Han har nok i løbet af de 3 år arbejdet i ca 3 måneder, det er på en speciel måde, at han er ked af det og opgivende, de dage det går galt, han føler sig midre værd. Jeg må ringe til arbejdsstedet og fortælle, at han ikke kommer igen. Han er begyndt at blive oppe hele natten og går i seng til middag og sover til jeg kommer hjem fra arbejde (vi flyttede sammen for ca et halvt år siden) Han bruger meget tid på at spille computerspil. Han gjorde det også inden han begyndte i militæret, men hvordan hjælper jeg jordens sjoveste, sødeste og kærligste fyr??? Jeg vil ikke bare slå op med ham, ellers havde jeg gjort det for længst, men ingen af os ved hvad vi skal stille op. Er han mon syg? Det er virkelig hårdt, græder ofte og kan næsten ikke få økonomien til at hænge sammen....pleace hjælp

Kommentarer

  • Hej Lissie

    Jeg synes, at du skulle overtale din kæreste til at gå til lægen. De ting, du skriver om ham, kunne godt tyde på, at han har en depression. Under alle omstændigheder behøver han hjælp til at få løst sine problemer.

    Du skriver, at han har været inde ved militæret. Har han været udsat for nogle belastende oplevelser som soldat? Evt. i Irak eller Afghanistan eller andre steder? I så fald er det ekstra vigtigt, at han får hjælp.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Lissie

    Jeg er helt enig med Kameliadamen i hendes svar til dig.
    Din kæreste (og du) har brug for hjælp. I kan ikke klare det alene. Men det forudsætter selvfølgeligt, at din kæreste er motiveret for at søge og få den nødvendige hjælp.
    Det kan være rigtigt svært at få den hjælp, man har brug for, når det handler om psykiske problemer - hvis man ikke har mulighed for selv at betale for privat behandling og det har man netop som regel ikke, når man har den slags problemer! Derfor må første skridt nok være en snak med lægen.

    Så vidt jeg forstår, får din kæreste ikke kontanthjælp længere? Det kan undre mig meget, at kommunen ikke har fulgt op på sagen. Når din kæreste ikke er arbejdsdygtig, så må han jo sygemeldes og så går systemet (kommunen) almindeligvis i gang med en udredning, hvor bl.a. psykologsamtaler kan komme på tale. Der skal jo findes nogle løsninger.

    Mange hilsner Helene
  • ..tak for omsorgen og de råd I har givet mig. Det har helt klart givet mig noget at arbejde med og så er jeg helt lettet og fyldt af overskud igen, fordi det bare var rart at få sagt til nogen. Jeg har følt mig som en dårlig kæreste, fordi jeg har prøvet så meget, for at få ham på benene, men jeg kan se nu, at min hjælp er bedst ved at sende ham til lægen og bare være der for ham. Det er lidt mærkeligt at kommunen ikke fulgt op på det, men måske hvis han kommer til lægen?
  • Du er bestemt ingen dårlig kæreste, tværtimod. Du har gjort det bedste, du kan gøre for din kæreste, nemlig at søge råd og hjælp udefra, da der var brug for det.

    Ja, det er mærkeligt at kommunen ikke har fulgt op på det. Noget kommer ialtfald til at ske, hvis din kæreste går til lægen og får fortalt ærligt, hvordan tingene står til.
    Lige for en god ordens skyld. Lad være med at forvente Jer for meget af kommunen. Vi er mange, der er blevet skuffede, fordi vi er kommet med for høje forventninger. Men selvfølgeligt skal de være med til at finde en løsning, hvis det er nødvendigt.

    Held og lykke med det. Jeg håber din kæreste får noget hjælp til at få det bedre.

    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.