Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dobbeltsyn noget som kan behandles?

Redigeret 12 september, 2013, 12:35 i Åben debat om øjne
Hej.

Jeg har haft dobbeltsyn i en måned nu ca. Jeg er ikke nærsynet, eller langsynet og har heller ikke haft briller endu. Jeg har været til øjenlæge i Glostrup hvor de ikke rigtig kunne finde problemet. Så jeg har bestilt en anden tid hos en anden øjenlæge i næste uge.

Er dobbeltsyn noget som kan behandles?
Forsvinder den af sig selv?
Er der evt. nogen som har haft dobbeltsyn før?

Skal lige siges at selvom jeg lukke det ene øje, så ser jeg stadig dobbelt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Roman3,

    Ved ikke ret meget om dobbeltsyn, men har selv oplevet det flere gange i løbet af det sidste år.

    Hver gang går det over i løbet af 5-10 min. Dog en gang varede det ca. 1,5 time, men jeg fandt ud af det var pga. behandling med antibiotika, det var bare en af bivirkningerne.

    Jeg tror faktisk mine dobbeltsynsanfald sartede som bivirkning på denne medicin. Spørgsmål er bare, hvorfor de fortsætter...

    Skal nok snakke med min læge... så kommer jeg tibage.

    PS. Er selv nærsynet med forskellige styrker og bygningsfejl.
  • Indstillinger
    Hej Roman3
    Jeg har haft dobbeltsyn. Det var der pludselig. Først gik jeg til kontrol 1/2 år efter at de som noget af det første havde scannet mit hoved. Forløbet strakte sig over 2,5år og tre operationer. Efter den 3. operation var mit syn normalt !!
  • Indstillinger
    Få tjekket jeres stofskifte.
    Et af symptomerne på nedsat stofskifte er dobbeltsyn.
    Mvh. Inge
  • Indstillinger
    Jeg har haft dobelt syn i et år nu, jeg er blevet behanlet med MESTINON, men dette forværede kun mit syn med over 100 %. Nu ser jeg dobelt lige fra morgenstunden af, inden jeg startede med denne medicin kom det først op på eftermiddagen, ved 1500 - 1600 og det var ikke så udpræget som nu.

    Jeg er nu stoppet med denne medicin og mit stn er blevet betydeligt bedere, jeg stoppede med brugen efter sammen råd med Overlægen på OUH.
  • Indstillinger
    Jeg vil rigtig i kontakt med nogen af jer andre, der har problemer med dobbeltsyn. I er velkomne til at skrive til bekymretmor@forum.dk. Selv om min søn er voksen, går problemet mig voldsomt på.

    Min søn på 28 har store problemer med dobbeltsyn, - så meget, at det er invaliderende. Det var varet i 4 måneder nu. Han har konstant hovedpine og er bange for, det kan være sclerose. Ingen kan rigtigt svare os på, om det kan være rigtigt, da det er vanskeligt at finde ud af. MR-scanninger giver ingen svar.

    Vi aner ikke vores levende råd, og det ville være rart at kunne vende det med andre.
  • Indstillinger
    Hej

    Min kone og jeg har en søn på 27 år, som siden 8. sept. 2013 oplever invaliderende dobbeltsyn. Han kan ikke eller har meget svært ved at læse.

    For 10 år siden var han ude for en alvorlig ulykke med visse hjerneskader til følge. Efter 14 dage på Aarhus Kommunehospital havde han et 3-måneders ophold på Hammel Neurocenter. Med vores sundhedsvæsens hjælp endte han til vores store glæde med at komme over ulykken uden personlighedsskader og med muligheden for at gennemføre en uddannelse intakt. Han har dog fået betydelige hjerneskader: Manglende lugtesans samt ensidigt nedsat hørelse og syn. På det ene øje ser han efter eget udsagn så at sige ikke.

    Vi er derfor meget bekymrede over, at han nu i fire dage har haft dobbeltsyn på sit gode øje.

    Indledningsvis var han tilbageholdende med at søge læge, for idet han tidligere - dog kun efter ulykken - har oplevet kortvarigt dobbeltsyn, specielt ved særlig træthed, tænkte han, at det vel blev bedre. Det er imidlertid snarere blevet værre.

    I går, 11. sept., kontaktede han sin praktiserende læge, som opfordrede ham til at gå direkte til øjenlæge. Han ville så i første omgang gerne tale med øjenafdelingen på Aarhus Kommunehospital (sådan hed det i hvert fald engang, gud ved hvad det hedder i dag). Da han forsøgte at ringe i dag i sin frokostpause, 12:00 - 12:30, kom han til at tale med en sekretær, som trods hans forklaring om sin forhistorie nødig ville kontakte den vagthavende øjenlæge. Han forsøgte derefter at ringe til diverse øjenlæger i Aarhus, men de havde allerede lukket kl. 12:00!! Han vil så prøve i morgen igen, i sin arbejdstid for at nå det, inden de lukker.

    Jeg ved, at det fx ved såkaldt nethindeløsning er yderst vigtigt af hensyn til behandlingsudsigterne at komme til øjenlæge MEGET hurtigt. Hvordan kan det mon lade sig gøre, hvis øjenlægernes telefoner er lukket fra kl. 12:00?!!

    Er der nogen, der kan bidrage med erfaring med dobbeltsyn og evt. behandling heraf, eller med mulighederne for at få foretræde for en øjenlæge i forbindelse med længerevarende og invaliderende dobbeltsyn? Særlig interessant ville det naturligvis være at høre om erfaringer med dobbeltsyn i forbindelse med en hjerneskade.

    Venlig hilsen
Log in eller Registrér for at kommentere.