Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

6-måneder efter diagnosen, hvad jeg har gjort

Redigeret 18 marts, 2010, 14:04 i Vulvodyni
Hej med jer

Ja, så er der gået et halvt år siden jeg fik konstateret vulvodyni på Skejby sygehus. Forudgående fra det var der først en stor glæde ved sex, så talrige svampeinfektioner og til sidst bare smerter ved samleje og en generel angst for intimitet.

Endelig fik jeg råbt nok af min læge til at få en henvisning til en gynækolog. Jeg kom ud til Mette Meinert på Skejby(hun er nu i Horsens). Hun konstatertede ret hurtigt at der var tale om vulvodyni. Jeg har svært ved at huske alt hved hun sagde, da jeg græd og græd. Men de råd jeg fik var:
1) Drop P-pillerne med det samme.
2) Undgå sex i 3 mrd(hvilket var en selvfølge, det var jo for smertefuldt)
3) HVER AFTEN inden sengetid: Tag en tot ublejet vat(kan købes på apoteket) , smør den GODT ind i Xylocain 5%, og indsæt totten i skedeindgangen. Hvis man tisser om natten osv. skal der indsættes en nu tot. Hun lagde meget vægt på at man ikke måtte glemme det en eneste nat. Og ja, det svier....men det går hurtigt over.
4) Efter 3 mrd: Begynd med sex igen. Brug Xylocain 3%(altså ikke 5%!) ½ før samleje. Husk at tørre det af eller bruge kondom så han ikke bliver bedøvet. Det er MEGET vigtigt at du er helt våd og klar når han trænger ind i dag. Gør det med en du føler dig tryg med.

Hun gav mig også et program fra en fysioterapeut til afslapning af hele muskulaturen "dernede". De oprindelige smerter fra vulvodyni, kan få en til at spænde så meget, at man også får ømme muskelsmerter.

Jeg var helt ødelagt og meget ulykkelig oven på diagnosen. Så søgte rundt efter info og fandt Knud Damgaards privatklinik på Arrasødel Privathospital. Jeg var til konsultation og fik taget en masse prøver for alle mulige sygdomme deriblandt vulvodyni. En måned senere fik jeg svar, da jeg var derovre igen. Det var vulvodyni og kun det. Jeg fik Botox ved samme lejlighed. Det hele var en smertefuld, men meget positiv oplevelse. Både Knud og sygeplejerksen var enormt behagelige og venlige. Det var en stor tryghed at snakke med dem og stille spørgsmål. Det hele løb op i ca. 11.000 kr + transporten derover(det ligger i Frederiksværk). Men hvis det virker, vil jeg mene at det er det hele værd.

Nu er der gået 2 mrd siden jeg fik Botox og jeg kan mærke en forskel. Er nu i stand til at have samleje uden Xylocain i ihvert tilfælde 10 min. Stadigvæk meget vigtigt at jeg er ordentlig våd og afslappet. Jeg bruger stadigvæk Xylocain de dage jeg ikke er sammen med min kæreste.

Hvad der specifikt har virket, kan jeg ikke sige. Men jeg har "sat alle sejl ind". Det er en kæmpe lettelse at det ser ud til, at jeg bliver rask. Men tør stadigvæk ikke helt håbe på det.

Ville bare dele min råd, erfaringer osv med jer. Så er der noget at tage fat i:-)

Til sidst vil jeg sige, at min praktiserende læge aldrig podede mig for svamp. Hun konstaterede det bare ved at kigge. Fra nu af når det drejer sig om mit underliv, vil jeg ALTID podes. Jeg er overbevist om at at alt det svampebehandling jeg har fået, har været medårsag. Canasten fik mig til sidst til at bløde. Ærlig talt- hold dig fra det. Hvis du tror du har svamp så bli podet. Og hvis det ER svamp, så få en oral pille på recept. Evt. en "kur" med en oral pille 1 gang om ugen 3 måneder i træk.

Hvis jeres læge afskriver jer som "det sidder i hjernen", hvis ud har smerter i underlivet, INSISTER på at komme til gynækolog. Det er DIN RET som skatteyder og borger i Danmark. Og find en gynækolog, som VED noget om vulvodyni.

Det blev en lang tekst, men håber den kan hjælpe/støtte andre i samme båd som mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvor er det kedeligt, at du slet ikke har fået respons på dit indlæg. Jeg vil bare sige TILLYKKE med at du har holdt ud! Det er skide godt gjort, for jeg tror nemlig at rigtig mange har tendens til at give op - hvilket også er forståeligt.
    I hvert fald "thumbs up" for at du har klaret det og er blevet kureret!
  • Indstillinger
    Hvor er det dejligt at høre, at der stadig er håb!!
    Jeg er næsten ved at miste håbet. Jeg har haft smerter lige siden jeg var 10 år ca, og først sidste år fik jeg konstateret vulvodyni hos Knud Damsgaard. Jeg har fået en botoxbehandling, men jeg føler ikke, at den virker endnu. Der er dog stadig 1 måned til, at behandlingen virkelig skal virke, men jeg synes det er svært at bevare håbet for at blive rask. Så vi er samme båd :) jeg håber du bliver rask.
Log in eller Registrér for at kommentere.