Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

alternativ medicin

Redigeret 19 februar, 2009, 05:28 i Alternativ behandling
hej allesammen. jeg sidder her og har projekt og jeg er da godt nok på skideren. det skal være færdig til imorgen og jeg er bare nødt til at vide det her:
-kan man skifte alm. medicin ud med urter/alternativ medicin.

jeg håber der er nogen der vil svare mig:D:D!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Eller3

    Jeg er ikke hverken læge eller fagkyndig på området - så jeg kan kun sige min egen personlige holdning til dit emne. Men mit svar vil være, at det IKKE er noget, man bare kan gøre. Den lægefaglige verden og de sandheder og løsninger, man har fundet her, er jo baseret på lang tids forskning og arbejde med, hvordan forskellige typer lægemidler virker med hinanden i kroppen. Det er altså evidensbaseret og dokumenteret, det lægeverdenen siger, og derfor er der jo nok en masse rigtigt i det.
    Der kan sikkert også findes mange gode alternative behandlingsmetoder, der ikke er lige så dokumenterede, men som også virker på kroppen uden traditionel medicin. Men man skal også passe på her, for siden det ikke er lige så bevist, at noget virker, så er virkningerne ofte mere usikre - og måske virker de samme urter ikke på alle osv. Og nogle gange, så skal man passe på det, som noget alternativ behandling og medicin bryster sig af, nemlig at det er baseret på 'naturlige' indholdsstoffer af den ene eller anden art. Men det, der er 'naturligt', kan også være skide farligt og overhovedet ikke nødvendigvis sundt for kroppen. Der kan en fordel ved traditionel medicin være, at det er produceret under kontrollerede forhold, og hvor man 100 % ved, hvad der er i - det ved man ikke 100% ved naturlige urter mv. Så det er også bare en af de ting, man skal tænke på.

    Men jeg er da også sikker på, at alternativ medicin/behandling kan være på forkant visse steder og kan noget og mere, end det traditionelle lægeviden kan.

    Nåh, men pøj pøj med opgaven!

    kh B
  • Indstillinger
    Hej eller

    Det er da noget af et projekt, du er gået i gang med! Jeg mener: Læger og forskere bruger årevis på at finde ud af den slags, og du vil finde ud af det fra i dag til i morgen!

    Du er nødt til at have nogle relevante hjemmesider, hvor du kan få viden. Inden jeg prøver at give mit bud på, hvor du kan få viden, vil jeg gerne komme med mit personlige bud:

    Både over for det etablerede sundhedssystems tilbud og over for alternative løsninger er det vigtigt at forholde sig både åbent og kritisk

    Alt for ofte er folk tilbøjelige til ukritisk at stole på både lægen og den alternative terapeut. Det er der ikke noget at sige til, for når man er syg, har man ikke kræfter til at stille kritiske spørgsmål.

    Men desværre sker der tit fejl. Læger glemmer at oplyse om bivirkninger. Og af og til bruger lægerne midler, der ikke er ordentligt testede, så man får disse forfærdelige katastrofer, hvoraf den værste måske er Thalidomid-sagen:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =9/menu=3/

    En helt ny skandale-sag er netop kommet frem, nemlig sagen om Omniscan:

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/02/21/155217.htm

    I Dagbladet Information står der:
    http://www.information.dk/142876
    følgende:
    ”Hospitalsfejl, incl. medicinfejl, er vurderet til at slå 5000 mennesker ihjel. Alene bivirkninger af korrekt doseret og taget medicin er beregnet til at være den fjerdestørste dødsårsag.”

    Derfor er der al mulig grund til at være kritisk. Men det gælder selvfølgelig også over for de alternative metoder. Man må undersøge, om der er foretaget videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer virkningen af behandlingen.

    Der er et offentligt støttet institut, der beskæftiger sig med at undersøge alternativ behandling. Det hedder Vifab. Du finder dets hjemmeside på

    http://www.vifab.dk/

    Du stiller et direkte spørgsmål, nemlig ”Kan man skifte almindelig medicin ud med urter/alternativ medicin?”

    Svaret er, at det afhænger af problemet, og det er langtfra i alle tilfælde, at der er videnskabeligt dokumenterede alternativer til det etablerede sundhedssystems tilbud.

    Har man f.eks. smerter, vil det være vanskeligt at finde et naturprodukt, der kan erstatte smertestillende medicin.

    Skyldes smerterne gigt, vil man dog kunne finde naturprodukter, der kan lindre gigten eller helt fjerne symptomerne, som f.eks. glucosamin.

    I nogle tilfælde kan man godt finde et naturprodukt, der kan erstatte den almindelige medicin, men man er nødt til at trappe langsomt og forsigtigt ud af den almindelige medicin, før man begynder på naturmedicinen. Det gælder f.eks. hvis man vil skifte fra lægeordineret antidepressiv medicin til naturmedicinen perikon.

    Der er videnskabelige undersøgelser, der har bevist, at naturmedicinen perikon virker mere effektivt end den almindelige lægeordinerede antidepressive medicin og uden dennes ofte meget plagsomme bivirkninger. Det kan du læse om her:

    http://www.vitalraadet.dk/199.0.html

    Som det vil fremgå, kan man ikke sådan lige besvare dit spørgsmål kort. Jeg har prøvet at komme med nogle eksempler og nogle links.

    Mange hilsner og held og lykke med opgaven

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Desværre er det sådan med internettet, at man altid kan finde sider på nettet, der bekræfter ens teorier.

    Men det korte svar på dit spørgsmål er nej. Man kan ikke bare droppe medicin og udskifte det med naturmedicin.
    Men man kan måske blive bedre til at lade de 2 mediciner supplere hinanden.
  • Indstillinger
    Hej alle
    Det er jo også det man ser nu i Kina, hvor man i kræftbehandlingen i visse tilfælde er mere succesfuld, fordi traditionel medicin også kombineres med gammel kinesisk viden om urter, ekstrakter mv. Og nogle gange lykkes det for mennesker at blive raske, der var opgivet af systemet herhjemme.

    Lige et input fra mig! :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.