Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

EPI-LASIK

Redigeret 19 april, 2011, 09:14 i Åben debat om øjne
Jeg overvejer en øjenoperation pga briller/kontaktlinser gennem snart 30 år. Jeg har fået af vide at min hornhinde er for tynd til lasik, men har fået af vide af en øjenlæge på Frederiksberg sygehus, at jeg er kandidat til epi-lasik, da denne operation kan laves på folk med tynde hornhinder.

Jeg efterlyser nogle, som har erfaringer med denne type operation.

Kommentarer

  • Indstillinger
    I december fik jeg foretaget en Lasek-operation, netop fordi mine hornhinder var lidt for tynde til en Lasik. Det jeg har fået af vide er, at denne, altså Lasek-metoden, er mere sikker og at der opstår færre komplikationer. Jeg kan ikke huske mine præcise tal, men jeg var lidt langsynet, men mit største problem var forholdsvis store bygningsfejl på omkring 3. Det der adskiller forløbet mellem de to operationer er, at man ved Lasik ikke får ondt og at man kan arbejde allerede dagen efter. Ved Lasek er efterforløbet lidt længere. For mit eget vedkommende havde jeg temmelig ondt i ca. 4 dage efter operationen (det føltes som sandpapir mod øjnene og jeg var MEGET lysfølsom), men derefter gik det hurtigt fremad. Allerede en uge efter operationen havde jeg ikke ondt mere og mit syn bliver bedre og bedre som tiden går. Her ca. 4 måneder efter operationen ser jeg omkring 100% og det har været alle pengene + smerterne værd!!! Der går ca. 1 år til 1 1/2 før synet er helt stabilt, men i mellemtiden ser man selvfølgelig rigtig godt. Jeg ville helt sikkert gøre det igen, for det er helt fantastisk at slippe for alle problemerne med briller og linser. Selve operationen er ikke noget at være nervøs for. Naturligvis er det lidt ubehageligt at andre mennesker rører ved ens øjne, men det gør ikke ondt og er meget hurtigt overstået (ca. 10 min. i alt for begge øjne, selve laseren tager kun omkring 20 sek.)

    Held og lykke, hvis du vælger en operation:)
  • Indstillinger
    Hejsa,

    jeg har fået foretaget en epi lasik her for 5 dage siden, og jeg har set forbløffende godt fra ganske få timer efter operationen. Øjenlægen vurderede, at det var den ebdste operation for mig, og det er faktisk først her bagefter, jeg har undersøgt hvad forskellen var. Det passer mig fint, at 'min' operation indebar mindst muligt barbering af min hornhinde ;-)

    Jeg har ikke døjet med smerter overhovedet, lidt sløret/fedtet syn indtil i dag, og om aftenen lidt trætte, slørede øjne, men det er jo hvad man kunne regne med. Jeg har kunnet læse, se fjernsyn og sidde foran computeren alt det jeg lystede efter et lille døgn. Jeg har også gået tur med solbriller på hver dag, og dryppet efter lægens anvisninger. Jeg fik en blød linse på øjet for at beskytte hornhinden, og den kunne tages ud efter tre dage, så den røg ud i går aftes. Det føltes lidt 'nøgent' og skræmmende.

    Jeg var (føles SKØNT at kunne tale i datid) -8.0 på det venstre og -8.75 på det højre, og jeg håber jeg er så tæt på 0 som det er muligt om et halvt til et helt år.

    Indrømmet: Det var ikke en behagelig omgang, men den var smertefri, og jeg blev slået i gulvet med stesolid for at tage de værste nerver. Det gjorde, at jeg sov en meget sund og meget lang middagslur som det første efter operationen. Det var fint, al den stund jeg havde været rystende nervøs siden jeg vågnede.

    Rigtig meget held og lykke!

    Kh
    Nanna
  • Indstillinger
    Ligesom de andre har jeg også fået foretaget en lasek behandling hos memira (http://www.memira.dk/web/lasek_1.aspx). Jeg slutter mig til tidligere indlæg og kan erfare, at det i starten var noget ubehageligt. Lidt ligesom sandpapir i øjene, men efter noget tid blev det meget bedre. Og within no time er du på toppen igen - nu med syn. Men hvis jeg skal give dig et råd, så sørg for at få et par speciel-briller med til at have på om natten. Disse skal sikre at du ikke klør dig i søvne. Det var specielt vigtigt for mig, da jeg har en dum tildens til ubevidst at klør mig i øjnene.
Log in eller Registrér for at kommentere.