Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Medicinstop

Redigeret 27 juni, 2009, 05:57 i Skizofreni
Hej ...

Jeg er en 19årig pige der i nu næsten et år har taget abilify af varierende dosis mod skizofreni. Det har også hjulpet mod de positive symptomer, men har ikke gjort noget ved de negative. Men bare det at de positive symptomer har været væk, har været en enorm lettelse ...

Til gengæld er mine evner til at tænke kreativt også mere eller mindre forsvundet efter jeg er begyndt på medicinen, hvilket er grunden til at jeg nu er stoppet med at tage den. Det er gået fint indtil videre, jeg har ikke haft nogen positive symptomer endnu, men min behandler er overbevist om, at de kommer. Men lige nu nyder jeg bare at være kreativ igen!!!

Mit spørgsmål er vel egentlig bare, hvad I synes jeg burde gøre? Er det forkert af mig at stoppe på medicinen som de fleste i min omgangskreds jeg har talt med synes, eller var det måske det rigtige at gøre?
Jeg ville normalt sige at det var et let besvarligt spørsmål, men det at være kreativ har bare været så stor en del af min hverdag at jeg føler at jeg ved at have opgivet det har opgivet en stor del af mig selv ...

Så ville jeg i øvrigt høre om I har nogen ideer til hvordan man forhindrer et evt tilbagefald, udover antipsykotisk medicin?

Håber at høre fra jer!!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Med hensyn til at droppe medicin kan jeg fortælle at jeg har prøvet det 3-4 gange, fordi jeg troede jeg var rask eller ville prøve at klare mig uden og selv kæmpe med min sygdom, der er paranoid skizofreni.
    Hver gang er jeg enten blevet tvunget til at tage Trilafon igen, eller jeg har selv bestemt mig for at tage det igen.
    Jeg er 58 år og har været syg siden jeg var 24 år. I de første 10 år var jeg uden medicin og klarede mig da igennem tilværelsen, men bestemt ikke uden knubs, både på psyke og krop.
    Jeg blev så tvangmedicineret for 24 år siden og kan huske at jeg havde det ligesom dig, i begyndelsen, men langsomt blev det bedre og bedre og i dag kan jeg tænke, være kreativ, føle mig selv og have følelsesmæssige relationer (venner og kærester, kun 1 af gangen, dog) passe et arbejde (skånejob) og stort set leve et normalt liv.
    Det jeg vil sige er, at for mit vedkommende bliver jeg mere normal, jo længere jeg tager medicinen.
    Håber dette kan hjælpe dig!
  • Indstillinger
    Til halloo8. jeg mener du burde prøve med en mindre dosis abilify for at se om det kan åbne op for de abstrakte funktioner, så du kan fantasere og tænke mere kreativ.
  • Indstillinger
    OM DU skal stoppe med medecin kan jeg IKKE tage stilling til

    MEN : ET MEGET NÆRTSTÅENDE familiemedlem af mig fik (i 2001--efter at have været udiagnostiseret i 4--5 år) diagnosen parnoid skizofreni blev indlagt på hospital og gik sener i behandling i distriktspsykiatrien hos en psykiater der gav ham stribevis af medecin endag fik han lov til selv at dosere sin medecin med det resultat at han satte sig ned kikkede på medecinen og sagde nu lader jeg min krop/indre stemme sige til mig hvad jeg har brug for ud fra det sorterede han (fra den ene dag til den anden) alt medecinen fra og gik til sin psykiater og sagde at han IKKE gad mere medecin for han ville istedet ind og arbejde med og tage ansvar for sit liv og arbejde med de traumatiske oplevelser som havde fremkladt de kemiske prosceser i hjernene der gav ham sygdommen og at medecinen var (i hans øjne) ansvarsforflygtelse psykiater sagde til ham at han IKKE var rigtig klog at han kunne blive mere syg og at de kunne tvangsmedecinere ham hvor til mit familiemedlem svarede at det kunne psykiateren aldelse ikke gøre for han ville ikke komme mere for det var ham der var der for mit familiemedlem og ikke mit familiemedlem der kom for psykiaterens og medecinindustriens skyld

    og så gik han i en terepiform (inde for det alternative) der hedder GKT (genkaldesesterepi) som i al sin enkelhed (som jeg er orienteret) BYGGER på en blanding og er en kombination af gamle kendte (vestelig videnskablig baseret) psykoterapeutiske teknikker blandede med en (buddhistisk og hinduistisk)åndelig forståelse af tilværelsen spirituelle samt (og her står jeg af) tankerne om reinkarnation og karmas indflydelse på vores nuværende liv DET GÅR : ud på en 2 timer lang samtaleterepi (som hos en almindelig psykolog med den forskel at man IKKE KUN giver klienten svar ud fra en lærebog MEN fra hvad åndeverden åbenbare for terepeuten via clavoyance) hvorunder man (ved hjælp af åndeverden) forsøger at få klientens (nuværende og eller--her må man som kristen står af--tidliger) liv til at passere revy (som følelsen man høre folk der har sprunget elastikspring føler i faldet) På den måde får klienten (ud fra iden om at vores sjæl/bevidsthed og ikke kun hjerne huske alt der er sket kropsligt tanke og følelsesmæssigt mulighed for at se sammenhængene mellem fortidens årsager og nutidens ”problem” DEREFTER FÅ man klienten til (som skuespiller i en film over sit eget liv hvor man spiller sig selv) at gå ind i de traumatiske scener og (via bevidsthedstransformation tilgivelse ændringer af holdninger/beslutninger at slippe ”gamle” mønstre og leve i overensstemmelse med den de selv føler de er) AT ændre disse så pågældende traumatisk oplevelse aldrig har fundet sted med det resultat at du efter endt behandling har en følelse hvilket skulle gøre dig RASK (da det efter teorien er de traumatiske oplevelser der udløser de kemiske prosceser i hjernen som gør en syg) af at pågældende ting ALDRIG er sket (et eksembel : hvis der er en der slår dig på kinden får de dig til via GKT at tro det aldrig er sket) MAN kan (hvis man ikke tror på reinkarnation) forsvare det (at terepeuten taler om den slags) med at nogle mennesker har forttængt oplevelserne så meget at terepeuten for at nå ind til vedkommende er nød til at sige det er ting fra tidliger liv og så bagefter fortælle sandheden at reinkarnation IKKE eksistere GKT skulle (efter sigendene) være anvendelig ved 1.overgreb 2.fobier 3.angst 4.mindreværd - 5.stress 6.afmagt 7.migræne 8.allergier 9kroniske smerter 10.sorg 11.svigt 12.aggressioner parforhold og seksualitet antallet af sessioner er meget individuelt og mødefrekvensen er typisk en gang om måneden

    hvad det så er ??? om det er behandlingen?? sig selv placebo?? eller noget 3.der har gjort ham rask TJA jeg ved det IKKE (så jeg kan IKKE sidde og sige du også skal prøve GKT) blot er resultatet at han nu (på 7 år) er medecin og symptomfri tog en uddannelse (på under nominerede tid) fik arbejde blev gift og har barn

    jeg har (fordi jeg har en kærste med parnoid skizofreni som jeg gerne vil have til at prøve samme behandling) undersøgt (hos forskellige terepeuter) om det er et krav man smidder medecinen det er det IKKE det var noget mit familiemedlem selv gjorde
  • Indstillinger
    Medicinstop er noget vi alle håber på, faren ved det er bare at vi for et tilbagefald og skal tage en kæmpe behandlende dosis og det bliver man bestemt ikke kreativ af. Hvis det går godt så tag en minimal forebyggende dosis. Vi er nogle i forebyggende behandling der gerne må dosere os selv efter behov. Hvis du dropper medicinen så vær meget opmærksom på om du for symptomer og få nogle der er tæt på dig til at holde øje med om du nu også er symptomfri, man er nemlig ikke altid selv opmærksom på sine symptomer. Får du symptomer så tag en lidt større dosis end du plejer tll det går væk og så trap ned på minimum forebyggende igen. Når du har været symptomfri på minimum forebyggende dosis længe nok så prøv medicinstop, efter ovennævnte fremgangsmåde. Jeg går stærkt ind for at man tager så lidt medicin som muligt da det ikke ligefrem er vitaminpiller vi spiser.
    Pøj Pøj
  • Indstillinger
    jeg synes ikke du skal stoppe med medicinen hvis du ved at du bliver psykotisk af at stoppe med antipsykotisk medicin . men prøve og gå ned i dosis til de tanker billeder og følelser kommer igen. når de så kommer igen skal du kun blive ved med at gå ned i dosis så længe du kan styre de ting du oplever inde i hjernen. for hvis du kommer for langt ned kan de billeder tanker og følelser tage overhånd så det ikke længere er dig der styre dem. men sygdommen.
Log in eller Registrér for at kommentere.