Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Erfaring med Nervus Ulnaris i hånden!!!

Redigeret 22 februar, 2009, 17:47 i Håndskader og musearm
Hej!

Jeg har fået konstateret af en læge, at jeg har fået ødelagt nerver (nervus ulnaris) i den ene hånd. Han siger, at der ikke er nogle behandlingsmuligheder. Det er svært at acceptere, da det påvirker både mit arbejds- og privatliv. Når jeg f.eks. skriver på computer oplever jeg det, som lægen kalder fantomsmerter. En ubehagelig ømhed i hånden, snurren og irritationstilstand op til albuen samt spændte skuldre.

Er der nogen, der har erfaringer med tilsvarende? Eller er blevet opereret?

Mvh Signe

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Signe
    Jeg fik foretaget en nerveløsnende operation ved albuen fra ca. 5 år siden, jeg kunne mærke en bedring efter 2 dage og et år senere havde jeg fuld styrke og funktionsevne i hånden, nu har jeg kun periodiske gener i den, i form af de samme som da jeg første gang mærkede at der var noget galt.
    Generne lignede tilnærmelsesvis dine, startende med en let prikkende og sovende fornemmelse i hånden og underarmen, der langsomt eskalerede over de følgende 4 måneder, til fuldstændig følesløshed i lillefingeren og muskelsvind i hånden.
    Under forløbet op til operationen, var jeg flere gange hos min egen læge, der blandt andet forsøgte behandling med nervepiller (alopam) og fysioterapi idet han troede at føle forstyrrelsen kunne skyldes muskelspændinger i nakken.
    Jeg var også hos en neurolog der henviste mig til forsøgsvis håndoptræning af den slappe hånd hos en ergoterapeut.
    Da jeg fik tiltagende svært ved at udføre arbejdet i min virksomhed (jeg er skovhugger) valgte jeg at få en tid på et privathospital et par dage efter konsultationen hos neurologen, på privathospitalet foretog de en nerveledningsundersøgelse, deres diagnose var afklemt ulnaris nerve i albuen.
    Med den diagnose havde jeg adgang til en operation i det offentlige regi.
    Hvis det er en afklemning af en nerve du lider af er tiden en afgørende faktor, jeg fik oplyst af kirurgen at chancen for en hel eller delvis opheling af nerven afhænger af hvor længe det har stået på.
    Jeg håber du møder nogle der kan hjælpe dig af med generne.
    MVH Ole
  • Indstillinger
    Hej Ole

    Tak for dit interessante svar. Må jeg spørge, på hvilket privathospital du blev undersøgt/eller om det også var en neurolog?

    Jeg har fået foretaget flere nerveledsundersøgelser, men ifølge lægen uden et resultat, der kan dokumentere en klemt nerve. Desværre kan jeg nu mærke symtomerne i både højre og venstre hånd, så jeg bliver nødt til at blive undersøgt igen.

    Vh Signe
  • Indstillinger
    Hej Signe,

    Jeg har inden for det sidste år, behandlet 3 personer der var skrevet op til operation. Alle 3 med symptomer som dine. Behandlingen har været at løsne nakken, skuldre, arme og ryg, med massage. For alle 3 var problemet, at nerverne var blevet klemt i nakken. De er alle symptomfri idag. Uden operation

    mvh.
    Carsten
  • Indstillinger
    Hej Signe
    Jeg er ked af at din lidelse er eskalerende.
    Jeg bestilte en tid til en nerveledningsundersøgelse da jeg henvendte mig hos privathospitalet. Det var en sygeplejerske der udførte undersøgelsen, hun kunne umiddelbart se at der ingen nerve funktion var til de ulnare dele af underarmen og hånden, der gik en uge inden jeg fik den endelige diagnose på skrift da den skulle udfærdiges af en læge, ved hjælp af det indsamlede måleresultat, Jeg beklager den upræcise beskrivelse i det første indlæg ,og den mangelfulde grammatikalitet generelt.
    Det var privathospitalet mølholm. Hvorvidt de er mere omhyggelige og ansvarsbevidste i deres arbejde, end de andre aktører på markedet, ved jeg ikke.
    Hvis du får foretaget alle relevante undersøgelser, i en logisk rækkefølge, af læger du har tillid til og i et rimeligt tempo, så er der vel ingen grund til at støtte det private initiativ på et privathospital, med dine egne penge.
    Men hvis det går trægt med udredningen, eller du oplever at din beskrivelse af symptomer ikke bliver taget seriøst, er der god grund til at være pessimistisk i forhold til, om du får en diagnose og behandling inden for et overskueligt tidsrum, med den forringelse af livskvaliteten som du oplever, i unødvendigt lang tid, selvfølgelig forudsat at der eksisterer en behandlingsmulighed.
    Det er min oplevelse at hvis man er udstyret med en sygdom, der ikke bliver udredet med den mest oplagte undersøgelse, risikerer man at ende i et for alle parter ubehageligt forløb, med insisteren på yderligere undersøgelser hos en stadigt mere vrangvillig læge.
    Hvis du ender der hvor det ser lidt håbløst ud i forhold til at få en korrekt diagnose på sygdommen, vil jeg klart anbefale dig at opsøge en læge der ikke er hæklet ind i det offentlige sundhedsvæsen, og i videst mulig omfang undlade at give uopfordrede oplysninger om tidligere undersøgelser, det er mit indtryk at beskrivelsen af et langt udredelses forløb, påvirker objektiviteten og handlefriheden hos den læge der får den præsenteret.
    Objektiviteten alene på grund af det store antal af læger der tidligere har forsøgt at stille en diagnose, og handlefriheden på grund af at der i lægebranchen er en større vægren end i andre brancher fra at gå ret imod en kollegas vurdering, sikkert grundet i risikoen for en sag i patientklagenævnet, det kunne jo være at de selv en dag fik brug for en hjælpende hånd, i form af en diagnose der var tilpasset på en sådan måde at den dækker over deres svigt i et andet udredelsesforløb.
    Jeg håber du snart får en korrekt diagnose, og en optimal behandling.
    MVH Ole
  • Indstillinger
    Kære Ole

    Tak for dit meget fine svar. Du rammer meget præcist. Jeg har insisteret på -igen - at komme til lægen, der har stillet min diagnose, og skal besøge ham i næste uge. Afhængig af, hvad der sker, vil jeg uden tvivl som du anbefaler kontakte en 3.part....
    Igen tak.
    Mvh Signe
  • Indstillinger
    Kære Signe
    Jeg er glad for at du vil kontakte en 3.part, hvis konsultatationen ikke forløber tilfredsstillende.
    Man kommer nemt til at føle sig magtesløs, hvis man føler at man er afhængig af en gruppe læger der er usamarbejdsvillige, eller mangler de fornødne faglige kompetencer i det man fejler. Lægens beskrivelse af dine gener som værende fantomsmerter, lyder mere som en vittighed end en egentlig sygdomsbeskrivelse.
    Du skulle jo helst føle at du er kaptajnen på din egen skude.
    Kærlig hilsen Ole.
Log in eller Registrér for at kommentere.