Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Børn og briller

AnonymousAnonymous
Redigeret 11 december, 2011, 04:08 i Åben debat om øjne
Min 4-årige dreng har netop fået briller. Og det er en helt ny verden, der har åbnet sig, for er blevet mål til +8 på det ene øje og +9 på det andet.

Vi fik at vide fra øjenlægen, at alt over +7 bliver betalt af det offentlige, og derfor har vores optiker ansøgt om refusion. Dog gjorde hun opmærksom på, at refusionen nok bliver vurderet ud fra brillerne og ikke ud fra øjnene. Da vores dreng har fået et sæt briller, som i styrke er mindre end det han er målt til (+ 6,75 på det ene glas og + 6,50 på det andet), er vi i tvivl om, hvorvidt refusionen mon går igennem.

Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Bedste hilsen
Mona

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Mona

    Det er da en fantastisk historie, at din søn har haft så store problemer med synet og nu endelig kan se :-) det må bare være en helt ny verden for ham.

    Jeg har ikke erfaringer med refusion mv., men jeg ville bare lige kommentere på den søde historie.

    kh Blyant
  • Indstillinger
    Jeg har også en søn på 4 år, der har briller. Han har +5 i styrke, men ligger vist omkring +6 - +6,5. Jeg viste ikke at man kunne få tilskud til briller, hvis de ligger over en vis styrke.
    Desværre ser det ud til, at de ikke rigtigt hjælper ham og vi er derfor henvist til øjenambulatorium. Der er ventetid på ca. 3 mdr., hvilket jeg synes er alt for lang tid, når man taler om et barn.
    Jeg kunne egentligt godt tænke mig at høre, om der er nogen der ved, om dårligt syn kunne have en indvirkning på balancen. Hans balance er nemlig ikke så god og jeg har en fornemmelse af, at det kunne være en medvirkende årsag. Øjenlægen siger det ikke har noget med det at gøre, men jeg er ikke sikker på, at han har ret.
  • Indstillinger
    Hej,

    et tilpas dårligt syn vil ofte også påvirke ens dybdesyn. Måske er han dårligt til at bedømme afstande? Men det er da synd at et par briller ikke er nok. Håber da I finder ud af hvad det så er...
  • Indstillinger
    og 3mdr er længe at vente. Har I været forbi øjenlæge? Det er ikke fordi han skeler/ser dobbelt?
  • Indstillinger
    Vi er ved øjenlæge med ham ca. 2 gange om året, for at tjekke om der er sket ændringer. Det var da vi var dernede for ca. 1 uge siden, at øjenlægen ikke syntes at hans syn var så godt som det burde. Derfor har vi fået henvisning til sygehus. For børn på hans alder er der 13 ugers ventetid, hvilket jeg synes er alt for meget, når der jo netop er tale om et barn.
    Han skeler lidt på det ene øje, men det mener øjenlægen er pga. det ene øje er dårligere end det andet og så slapper han af i det dårligste øje, når han ikke har briller på og deraf opstår skelen.
    Øjenlægen mener som sagt ikke at hans syn har noget som helst at gøre med hans dårlige balance. Men jeg kan finde masser af information på nettet om at bl.a. de to ting hænger sammen.
  • Indstillinger
    Jeg tror bestemt også, at balancen kan hænge sammen med synet. Jeg kan selv huske flere episoder, hvor min søn ikke kunne afstandsbedømme fx når han cyklede. Det har han ingen problemer med nu, hvor brillerne sidder på næsen.

    Med hensyn til skelen: Min søn skelede også, før han fik briller, og han gør det af og til også, når han tager brillen af - dog ikke i samme grad som før. Så det kan altså også bare handle om, at det ene øje overkompenserer for den manglende styrke og derfor skeler, når han forsøger at stille skarpt. Ved børn er det typisk, når de ser på ting, der er tæt på dem (bøger, fjernsyn osv.), da det er mest udpræget, da de fleste børn er langsynede.

    Pøj pøj med det hele.

    Mona
  • Indstillinger
    Jeg er meget nysgerrig efter at vide, hvorfor der ikke er givet brilleglas med den styrke , der er målt det skulle være. Hvis ikke mine glas får den styrke, der er målt de skulle have, bliver jeg meget træt i øjnene og får hovedpine.
    Jeg vil blive meget glad for et svar.


    Jeg tror bestemt også et dårligt syn kan hænge sammen med balancen. Sådan føler jeg det selv.
  • Indstillinger
    Forklaring på, hvorfor fx vores søn har fået brillere med svagere styrke, end det han er blevet målt til, var, at børns øjne stadig har mulighed for at træne sig op (dette gælder vist nok alle børn inden de bliver syv år). Derfor ville det være ærgerligt om hans øjne fra starten vænnede sig til den stærke brille, hvis han rent faktisk kunne nøjes med mindre.

    Han blev målt til +8 og +9 men har fået glas i +6,5 og +6,75. Efter en måned blev han tjekket ved øjenlægen - her så han fint med brillen, det samme efter tre måneder og et halvt år.

    Bedste hilsen fra
    Mona
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar. Det var jeg ikke klar over, jeg vil håbe, han kan nøjes med det.
  • Indstillinger
    Hej
    Min søn blev som 4 årig målt til +11,5 på begge øjne. og har fået briller med +9,5.
    Som en anden skriver er det for at øjnene har mulighed for at udvikle sig til det bedre.
    Med hensyn til tilskud ved over +7 er det brillerne og ikke den målte styrke de går ud fra.
    Men hold op en forvandling det har været for ham at få briller. mariehøns har prikker - :) "mor hvorfor har du prikker i hovedet??" (fregner)var hans første kommentar da han fik brillerne på.
    Håber din søn bliver glad for brillerne.
Log in eller Registrér for at kommentere.