Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvem er ansvarlig for selvmord ved Benzonedtrapning?

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selvfølgelig kan det lade sig gøre at komme ud ag mange års afhængighed af benzodiazepiner.
    jeg er selv kommet ud af 25 års afhængighed og har nu været benzofri i 9 år.
    Jeg har fået et helt nyt og dejligt liv.
    Det var hårdt det første ½ år men blev bedre og bedre.
    Ved langsom nedtrapning på et stof med langhalveringstid kan det gå rigtig godt.
  • Indstillinger
    Hej Steen.

    Hvor er det bare fedt at høre, at du er kommet ud af dit benzo-forbrug. Du er en succeshistorie og jeg synes virkelig det er godt gået.

    Hvilket stof var du på? Styrke?

    Hvordan forløb din nedtrapning så?? Og fik du støtte medicin?

    Ja, det var lige nogle spørgsmål, men jeg synes netop i denne debat, at det er rigtig vigtigt at høre fra sådan én som dig, der har formået at komme ud af 25 år forbrug af benzo.


    Venligst

    JFK
  • Indstillinger
    Vil også ønske dig tillykke med dine 9 år som clean, Sten og jeg tror der er rigtig mange derude, der har brug for at høre din historie eller andres.
    Bemærk hvor mange der ser med på denne debat, uden at skrive et eneste ord. Det kan der være flere grunde til, f.eks mange der lige præcis har brug for at høre om hvordan andre har klaret at frigøre sig af stoffet. Før i tiden var der mange der skev på disse sider, men det har ændret sig. Jeg ved mange sidder derude og ikke kan klare at frigøre sig af stoffet og bliver ladet i stikken af egen læge. Hvor skal en 78 årig henvende sig, der har været dybt afhængig at de stoffer i 50 år. Det var bare et tænkt eksempel, men de, vores medborgere i dette samfund sidder derude, usle og afmægtige. De henvender sig i stigende grad på det blomstrende sorte marked og hvad får de så. Jeg HAR set det med egne øjne. De får, sådan lidt af hvert af Nitrazepam og Diazepamgruppen plus det løse, i forskellige styrker og dermed er der slet ingen kontrol med noget som helst. Da de kunne få deres medicin legal hos deres læge, vidste de i det mindste hvad de fik. Fik er et forkert ord, for der betales i dyre domme på det sorte marked. Kan forsikre for, at kunne jeg her skrive navnet på en forstående læge, der ikke bare fjernede midlet fra patienten, ville mange blive lykkelige. Særlig hvis jeg kunne tilføje, at de helt selv fik lov til at bestemme, hvornår de var klar til at fjerne en lille dosis af stoffet. Blive på den dosis til de var klar igen og helt uden pres, men med rosende ord og opmuntring, uanset hvor langsom nedtrapningen gik. Er helt sikker på at alle med problemet, ville vælge den fiktive læge jeg her omtaler. Hvorfor findes den læge ikke? Derfor stiller jeg igen spørgsmålet: Hvem er ansvarlig for selvmord ved Benzonedtrapning? Som jeg ser det, frasiger alle sig ansvaret. Utroligt, når vi ved, at selv samme læger der udstedte midlerne med rund hånd og tilmed for mange år siden, kaldte dem helt fri for bivirkninger, ikke tager et medansvar for deres patienter. Helt i orden, at lægerne dengang var uvidende om hvor hurtig afhængigheden indtræde. Vil igen understrege at jeg ikke mener læger er onde, for naturligvis har de handlet udfra hvad de på daværende tidspunkt mente var det bedste for patienten. Hvad jeg efterlyser er, at de mange fortvivlede derude, ikke lades i stikken, for det kan vi ikke være bekendt.
    M.v.h. Chindi
  • Indstillinger
    kære sitebrugere,,jeg syndtes lige vi skal slå fast,hvornår noget er misbrug !!så de blev skrevet lægeordinerede misbrug ??sorry det kan jo ikk lade sig gi..
    når noget er ordineret er det ikk misbrug såfremt det tages som skrevet..
    mange vælter rundt i de begreber MISBRUG helt kritikløst og det lidt ærgeligt.
    alså når medicin tages som forskrevet er der ej tale om misbrug,,
    og teges det ikk som forskrevet,,så misbruger du jo enkelt lægens forskrevne og så der misbrug..
    nå det nok fordi mange har indbygget ,at visse lægemidler s indtagelse jo kun kan være misbrug som benzodiazepiner og morfika,,igen ærgeligt

    mht benzodiazepiner:mener jeg også lige vi skal slå lidt koldt vand i blodet,,
    farlige..TJA...hvorledes nogen nævner omgående :vanedannende..
    ja så...det indebærer jo at en bruger af medicinen kommer og skal have dosis øget hver 4-5 uge..så er det ok at tale om afhængighedsskabende og vanedannende mm
    men for folk som har stået på samme dosis i årvis..ser jeg anden medicin voldsomt mere skadende end benzodiazepiner,,
    og jeg snakker medicin som dagligt udskrives,helt pr automatik,,
    JA:gigtmedicin,,paracetamol,vioox,bufen,diclon osv a
    ALLE voldsomt skadende for kroppens mave-tarm, skadligt for blodværdier,knogler,forgiftningspotitentale,osv osv

    benzodiazepiner ,har ingen bivirkningsprofiler ,m /mave-tarm ,blod ,slet ingen forgiftning ricici (ca 167xnormaldosis for at blive tokstisk)
    det faktisk svært at finde bivirkninger alene på medicinering af præperattet alene,,
    på spørsmålet om mental skade,kan man altid tvivle om hvorvidt en skade ville fremkomme også uden medicin en ??
    men det sikkert at ,denne medicin er blevet offer for ,masse men ikk har kunnet gøre rede for..
    mvh RENE-H
  • Indstillinger
    hej igen ..jeg vil meget gerne melde ud,vedr min holdning til benzodiazepin behandling og jeg langt hen af vejen,,ikk ser så røde lamper som i store dele af befolkningen ,MEN jeg mener nu at har man motivationen og omstændigheder som taler for ..så gå for guds skyld igang med nedtrap..
    for der da ingen tvivl om,at den alkohol relaterede virkning som midlerne har lidt tilfælles med alm øl/vin osv da er fornuftig at slippe..
    benzo midlerne har en så tæt virkning i GABA systemmet som alkohol så det rimeligt at samligne dem på mange punkter..
    og jeg mener da også det helt rimeligt at ..lægerne ikk opretter nye behandlingsforløb med stesolid typer,,og at lægerne nu er pålagt fysisk tilstedeværelse v/fornyelse af midlerne er helt ok ,for at vurderer om der forsat er indikation for behandlingen,,selvom det for mange læger s vedkommende stadig vil handle om at få den recept overstået ,,der ligger simpelthen for meget arb i at opstarte et nedtrap forløb med sin paient,,og det opgives på forhånd,,
    nej det burde pålægges kommunen at varetage disse menneskers behov m lægelig bistand,,det burde man give komunnerne et team af lægekonsulenter som kunne varetage disse ting ,,
    mvh RENE-H
  • Indstillinger
    Hejsa til alle.

    Nu skriver jeg til dette emne fordi,at min mand tager Alprazolam.
    Grunden til at han tager Alprazolam er at han i 93,blev bidt af en skovflåt og fik overført TBE-virusset.
    Min mand var meget syg,og ingen kunne finde ud af hvorfor han blev ved med at være så syg.
    Han blev så henvist til en overlæge på Hjørring sygehus,og ved en "Titter" blev min mand testet positiv for at der havde været TBE.
    Min mand har så siden lidt af anfald med meget høj puls,og hans daværende læge udskrev alt for at finde noget der kunne dæmpe disse anfald,men ingen midler udover Alprazolam har kunne tage disse anfald.
    I April 2004 begyndte min mand ved psykolog pga disse anfald,og fordi at min mand havde brug for hjælp,da egen læge ikke ville tro på at disse anfald skyldtes mén efter flåtbiddet.
    Alt dette her endte i 2005 med at min mand begyndte ved psykiater,fordi at det var hvad egen læge mente var bedst,og psykologen var dybt uenig i dette (fordi at hun havde arbejdet med TBE og følgevirkninger og kunne derfor ikke se ideén i psykiateren) og det samme var jeg,fordi at jeg blev meget syg af at opsøge psykiater og at have været på antidepressivt medicin.
    Nu dags dato står vi i en situation hvor min mand,også hører om at han skal trappes ud af Alprazolam selvom at min mand altid har været velfungerende på Alprazolam,og aldrig har haft nogen former for problemer med Alprazolam.
    Til gengæld er han blevet meget syg af at gå ved psykiater,og få antidepressivt medicin,som heller ikke tager disse anfald.
    Min mand er gået total i stå,kan intet overskue og kan ikke se meningen med noget som helst.
    Alt dette er sagt ti psykiateren menge gange mens min mand gik ved ham,men heller ikke psykiateren har ville lytte.
    Og i December sidste år blev min mands sygedagpenge stoppet,pga at endnu en læge som ikke ville lytte til min mand,det eneste lægen havde at sige var "Jeg er da fuldstændig ligeglad med hvordan du har det".
    Skal lige siges at min mand har været igang med at trappe ud af Alprazolam siden Februar sidste år,og han har flere anfald end han havde før han begyndte hos psykiater.
    Og pga stop af sygedagpenge har vi haft en sag kørende i beskæftigelses ankenævnet,men fik desværrer afslag,fordi at de tager lægens parti.
    Men fagforeningen er ved at sætte endu en klage sammen,fordi at det her er ikke rimeligt,min mand lider af mén efter flåtbid.
    Og i DK er TBE jo ikke accepteret udover på Bornholm og senest på Sjælland,men min mand blev bare bidt tilbage i 93 i Nordjylland.
    Så derfor skal vi slås så meget,og både læger,sundhedsstyrrelsen og Statens Serum Institut er nødt til at forstå at TBE er meget alvorligt og giver mén resten af livet.
    Vi har læst meget om det på nettet og her kan man tydelig læse,hvor farligt og hvad TBE giver af skader resten af livet.
    Hvorfor er det lige at TBE er sådan et tabu emne herhjemme,for det føler vi meget at det er.
    Min mand kommer aldrig ud af Alprazolam,og hvorfor skulle han når det er det eneste der hjælper på disse her anfald.
    Han har prøvet at trappe ud og stoppe helt,men nogle forfærdelige følger.
    Og nu er han på 4 om dagen,og var han også før start ved psykiater.
    Han har været oppe på 10 om dagen,og hans læge tilbage i 2006 sagde at 10 om dagen var helt ok.
    Nu er han så i alt det her gjort til misbruger og alt mulig andet,helt ærlig det er stadig lægen der udskriver medicinen og kan se hvor længe der går mellem hver bestilling og kan holde øje med forbruget,men næh nej det bruger man ikke tid på før sundhedsstyrrelsen banker lægen over i hovedet.
    Også bliver min mand svinet til på den måde.
    Syntes at det er groft at læger der er toatl ligeglade,kan få lov til at fortsætte deres praksis.
    Nu har min mand så endelig fået en læge der tager ham alvorligt,og hun vil til bunds i hvad der er galt med min mand,alt det de andre læger og psykiater ikke gad bruge tid på.
    Så det vi håber på nu er at beskæftigelses ankenævnet indser at de står med en syg person,som ikke har gjort noget galt.
    Kan heller ikke være rimeligt i et velfærdssamfund som det Danske at man skal sige undskyld fordi at man er syg,og fordi at man lider af mén efter TBE som ingen tager alvorligt og informerer om herhjemme.

    Anne
  • Indstillinger
    Her er en artikel fra 2013, som omhandler problemet med at erstatte Benzodiazepiner med antidepressive lægemidler. Der er simpelthen ikke lavet nok undersøgelser til at vurdere om det dur, efter at forskningen overgik til medicinalfirmaerne selv. Det står der bl.a. i artiklen.
    En veldokumenteret sammenligning af benzodiazepiner og antidepressiv medicin eksisterer simpelthen ikke.

    https://www.karger.com/Article/Abstract/353502
Log in eller Registrér for at kommentere.