Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

angst værre når der er mørkt?

Redigeret 13 januar, 2009, 07:58 i Åben debat om depression
Hejsa.

Jeg er en pige som lider af efterhånden en hel del former for angst og depression. Min angst plejer på ingen måde at være afhængig af vejret men her den sidste måned har jeg haft det rigtigt hårdt om aftenen. Jeg bliver meget angst, urolig og føler mig klaustrofobisk så snart mørket falder på. Jeg lider også meget af uvirkelighedsfølelser hvilket også er rigtig slemt når det er mørkt.

Er der andre hvis angst er afhængigt at mørket og vejret? Og har i i så fald nogle gode råd til hvordan man kommer igennem de lange mørke aftener? De er simpelthen SÅ hårde

Hilsner fra Charlotte

Kommentarer

• Hej Charlotte

Jeg har selv oplevet perioder med angst og depression hvor det har vaeret svaerest om aftenen pga morket. Jeg ved ikke om det kan bevises, at morke gor angsten vaerre, men hvis det er det du foler, betyder det jo noget for dig.
    Kan kun prove at give et par rad, som jeg selv har brugt. Taend lys om aftenen, saa du ikke maerker morket paa samme maade. Beskaeftig dig med et eller andet der bryder angsten for/i morket, saa du ikke "sidder fast i den". Vaer sammen med nogen om aftenen, saa du ikke sidder alene og taenker over morket og din angst, det er desvaerre let at blive opslugt af den samme rytme, saa det gaelder om at prove at bryde den selv om det kan vaere svaert. Det har ogsaa hjulpet mig i vinterperioder at laese om aftenen, eller motionere saa jeg ikke oplevede aftenen saa lang og mork.
    Jeg haaber du kan bruge noget af det, det er i hvert fald ment som en hjaelpende hand.
  • Mange tak for dit svar jeanette. Det var nogle gode råd. Jeg prøver også så vidt muligt at holde mig i gang om aftenen som du anbefaler. Løber, er sammen med folk, tager bad om aftenen i stedet for om morgenen osv. Hvordan tager din angst sig ud når du har det?

Hilsner fra charlotte
  • hej charlotte. jeg kan tydelig mærke at jeg er mere deprimeret i de mørke måneder. jeg har en lys terapi lampe som jeg bruger i de rum jeg er i om aftenen. den lyser rigtig godt op og der føles helt mørkt når jeg slukker den. jeg kan også finde på at handle om aftenen. jeg har nogle dumme tanker bla. at jeg ikke kan få vejret, er der nogle der har nogle gode råd? Hilsen charlotte:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.