Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

efter "lykkepiller"

Redigeret 19 februar, 2009, 04:53 i Åben debat om depression
Jeg stoppede for 2 uger siden med at tage "lykkepiller" cilift, som jeg har tager efter depression og stress i 2 aar. I de sidste 2/3 maaneder har jeg taget en halv hver anden dag. Jeg har provet at stoppe for i foraaret men maatte begynde igen, da jeg havde for meget om orerne og ikke var helt klar til at laegge dem paa hylden. Denne gang foltes det at skulle stoppe meget bedre og jeg folte mig klar til det. Desvaerre har tiden efter nytaar vaeret meget omtumlende og stressende igen med mange ting om orerne og devsvaerre mange negative. De er ved at lose sig, men de sidste to dage har jeg folt mig ved siden af mig selv, meget meget traet og stresset i hovedet. Jeg savner et godt raad, vil nodigt begynde paa pillerne igen, medmindre der ikke er nogen udvej. Er det almindeligt at man kan faa en nedperiode efter pillerne selv om man har faaet mindst dosis og til sidst kun den havle hver anden dag?

Kommentarer

• Hej Jeanette

Hvis du stiller dit spørgsmål til en læge eller en psykiater, vil han jo nok sige, at du ikke er klar til at undvære det antidepressive middel.

Der er ingen tvivl om, at det er bedst at nedtrappe meget langsomt – det har du vel også gjort – i en periode, hvor man ikke er udsat for belastning. Jeg kan forstå på dig, at du faktisk er blevet udsat for belastning på det seneste. Desuden tror jeg, at det er bedst at nedtrappe i sommerhalvåret. Lys har også stor betydning for vores velbefindende.

Du skriver, at du meget nødig vil begynde på medicinen igen. Jeg vil foreslå dig, at du prøver at tage naturmedicinen perikon. Jeg bringer et par links om perikon:

http://www.vitalraadet.dk/304+M509ad3d4 ... ar%5D=2005

http://www.sjwinfo.org/

Perikon har den fordel, at der normalt ikke er nogen som helst bivirkninger. Desuden kan man trappe ud af det i løbet af ret kort tid uden at få nedtrapningssymptomer. Endelig viser videnskabelige forsøg, at det virker bedre end de almindeligste lægeordinerede antidepressive midler.

Jeg håber, at du finder en løsning

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Jeg vil anbefale dig at tage en snak med den behandlende læge!
Log in eller Registrér for at kommentere.