Hjem Kvinder PMS og menstruation

Ægløsning og cyklus og graviditet ... hjælp mig venligst

Redigeret 11 januar, 2009, 11:16 i PMS og menstruation
Hej alle! Jeg er en lidt nervøs pige, der går rundt med grimme tanker om graviditet (som I måske kan se ville være uønsket). Oddsene for at jeg skulle være gravid er dog meget små... Men ... de er der jo ...

Jeg har haft sex for første gang for 2 uger siden med min kæreste (en underlig men meget rar oplevelse!), og det var lige på menstruationens sidste eller næstsidste dag. Kondomet havde dog overskredet næsten en måned af sin slutdato.. Hvad kan det have at betyde?

Lidt over 24 timer efter købte jeg en fortrydelsespille, fordi jeg simpelthen var så nervøs.

Men hovedspørgsmålet. Jeg går og venter på min ægløsning, og jeg synes jeg kan mærke prikket. Men det jeg så tænker er: Får man ægløsning når man er gravid? eller stopper cyklussen helt fuldstændig? Kan udeblivende ægløsning ligesom udeblivende menstruation være med til at forklare graviditet? Jeg har prøvet at finde svaret alle mulige steder online, men har ikke kunnet finde noget. Håber en klog og/eller erfaren kwinde vil hjælpe!

Kommentarer

  • Fra en ende af: At kondomet er overskredet en måned, bør ikke have betydning, det har jo en ret lang holdbarhed – men sørg alligevel for i fremtiden at have ”friske” kondomer.

    Jeg tror ikke, det er en speciel god ide, at tage fortrydelsespille, hver gang du fremover har sex. Hvis du sørger for at passe godt på dig selv – og det har du jo gjort ved at anvende kondom, også selv om det lige var overskredet holdbarhedsdato.

    Du er rystende nervøs, derfor reagerer din krop på det. Jeg ved ikke, hvad du mener med at ægløsning skulle være et ”prik”, men korrekt, nogle kan muligvis godt mærke deres ægløsning – jeg ville dog aldrig satse på det, og på den måde bruge den følelse som prævention.

    Jeg synes, du skal gå en tur på biblioteket og der låne relevant materiale om kvindekroppens funktioner – for det lader bestemt ikke til at du har fået nogen form for information, hverken fra din mor eller fra skolen, og det synes jeg, er synd for dig. Når du nu er begyndt at dyrke sex, så bør du også vide, hvad det er for en krop, du har og hvordan den fungerer. Jeg synes også, du skal tale med din mor eller anden anden voksen kvinde i dit liv, om netop dette at blive voksen, at have en seksualitet. Det er ikke rimeligt at unge piger – og jeg formoder, du er ret ung, selv om du har et meget smukt sprogbrug – skal gå alene med sådanne spekulationer.

    Men, du har forstået korrekt at udeblivende ægløsning og udeblivende menstruation faktisk er ensbetydende med graviditet.

    Dog – hvis du er gravid, så er månen vist lavet af grøn ost. Du har haft sex på et ret så usandsynligt tidspunkt for ægløsning, du har brugt kondom, godt nok lidt for gammelt, du har oven i købet indtaget en fortrydelsespille.

    Det hele er din nevøsitet, der spiller dig et puds – tag du det bare roligt, du skal nok få menstruation, men netop nervøsitet kan godt gøre den nogle dage forsinket.
  • Hej igen. Tusind tak for dit hurtige svar. Ja, med prikket mente jeg blot det prik, som nogle mærker, når de får deres ægløsning.

    Så ung er jeg faktisk heller ikke. Jeg bliver faktisk snart 19. Jeg synes jeg har fået okay information, men det er nok når man pludselig står midt i det hele, at alle mulige spørgsmål man aldrig har tænkt over, pludselig trænger sig på.
    Ellers kan en faktor også være, at jeg har været ret sky til at snakke om alle sådan nogle ting. Det har flere af mine veninder i hvert fald bemærket.

    Men jeg tror du har ret med den bog der. Den sidste dag eller to har jeg ønsket, at jeg havde stjålet en biologibog fra gymnasiet. Jeg må hellere slå et smut forbi biblioteket en af dagene.

    Det, der bare undrede mig mest, var at det var relativt svært at finde det man skulle bruge på nettet, så derfor nervøsiteten.

    Men tak fordi du tog dig tid til at svare (sådan så det da ud)!
    Jeg er lidt mere lettet nu.
  • Nå ja, lige en ting til...

    Jeg føler mig godt nok informeret mht til prævention, og har selvfølgelig ikke tænkt mig at bruge fortrydelsespille efter hvert samleje! Jeg vil sørge for 'friske' kondomer, som du siger. Og det der med at stole på kroppens cyklus synes jeg også er alt for risikabelt!

    Jeg har også i sinde at snakke med min læge om p-piller engang i nærmere fremtid.
  • Godt, at du følte, du fik et svar, du kunne bruge.

    Husk nu at p-piller udelukkende beskytter mod graviditet - ikke mod kønsoverførte sygdomme, så kondomerne skal alligevel aldrig glemmes.
Log in eller Registrér for at kommentere.