Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til fødselsdepression

Redigeret 20 januar, 2009, 11:56 i Fødselsdepression
Kære alle

Jeg har et problem, som jeg meget gerne vil have jeres hjælp til.

Jeg har en veninde, der tidligere i sit liv har lidt af svære depressioner, overvægt, lavt selvværd, angst osv. Hun er nu blevet gravid efter at være blevet helbredt for depressionen. Jeg er bekymret for hende, fordi jeg tænker, at hun måske nemt ville kunne falde ind i en fødselsddepression, når hun kommer så langt. Og det er ikke rart - jeg har en anden veninde (dog lidt mere perifært), der har lidt af fødselsdepression, og hun havde det meget svært. Hun fortalte dog først sin omgangskreds om det meget senere, så vi andre ikke rigtig kunne hjælpe hende mens hun var midt i det.

Jeg ville gerne kunne være forberedt på at hjælpe min veninde, der i dag er gravid, hvis hun skulle udvikle en fødselsdepression.

Har I nogle gode idéer til, hvordan jeg kan gribe det an - eller hvad jeg skal være opmærksom på med hende?

På forhånd tak

mange hilsener fra Blyant

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Blyant

    Selv om man har haft svære depressioner før en graviditet, behøver det ikke at betyde, at der er en ekstra risiko for at få en fødselsdepression.

    Jeg har selv lidt af svære depressioner, men netop i forbindelse med de to gange, jeg har født, har jeg ikke haft nogen som helst antydning af depression.

    Der er en fransk forsker ved navn David Servan-Schreiber, der mener, at fødselsdepression i høj grad hænger sammen med, at den gravide kvinde mangler sunde fedtstoffer. Sagen er, at vores hjerne – og dermed også det lille fosters hjerne – består af to tredjedele fedt, og en stor del af dette fedt består af de såkaldte omega 3-fedtstoffer.

    Og hvor skal disse omega 3-fedtstoffer så komme fra, som skal bruges til at danne fosterets hjerne? Ja, de kan jo ikke komme andre steder fra, end fra moderens mad.

    Fosteret skal heldigvis nok sørge for at få de nødvendige fedtstoffer. Det er moderen, det går ud over, og det er jo også slemt nok. Der er masser af videnskabelige undersøgelser, der tyder på, at mangel på sunde fedtstoffer kan spille en rolle ved depression.

    Derfor kan du støtte din veninde ved at råde hende til at spise sundt, herunder at sørge for at få sunde fedtstoffer.

    Efter at jeg læste om denne teori i David Servan Schreibers bog ”Behandling af stress, angst og depression uden medicin eller terapi”, kunne jeg godt huske, at jeg under mine to graviditeter spiste meget fisk, og det råd vil jeg hermed give videre. Dog skal man jo nu om dage være påpasselig, fordi fisk kan være forurenet med tungmetaller. Det bedst at få de sunde fedtstoffer fra andre ting end fisk indimellem – altså variere lidt.

    Det er mit råd – sammen med støtte og aflastning, så den nybagte mor kan få et pust af og til!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kameliadame

    Tusind tak for dit gode råd! jeg troede faktisk, at fødselsdepressioner i høj grad kunne udløses, hvis man i forvejen havde anlæg for depression, hvilket min veninde har - men sådan behøver det jo så ikke at være. Det kan måske godt hænge sammen i de tilfælde, hvor kvinden i forvenen og inden graviditeten heller ikke spiser sunde fedtstoffer, for så kan det vel i sig selv vel udløse den 'normale' depression?! Super godt råd - jeg spiser selv levertran til daglig og er glad for det, så det vil jeg forsøge at fortælle hende om - altså det med fedtsyrerne, og at hun bør forsøge sig med varieret kost med en masse fisk + evt. noget af det dér sunde olie, man kan få, med både omega 3, 6 og 9... og ja, som du siger, bare være en støtte og trille med barnevognen en gang imellem, når vi kommer så langt, så hun kan få lidt søvn og ro.

    Jeg tror også, at jeg lige vil lede efter den forfatter, du nævner - det er altid interessant at blive inspireret til nye vinkler på sundhed og sygdomsforebyggelse :-)

    Så tak for det rigtig gode råd

    kh
    Blyant
  • Indstillinger
    Hej Blyant

    Når man har en arvelig tendens til at få depressioner, så tror jeg, at enhver form for belastning eller udfordring, som man ikke helt er robust nok til at klare, er en risiko, der måske kan udløse en depression.

    At få udfordringer, som man godt kan klare, er derimod sundt. Det giver selvtillid.

    At være gravid er en enorm fysisk belastning, og da jeg læste om fosterets hjerne, der skal dannes, og som mestendels består af omega 3-fedtstoffer, syntes jeg, at David Servan-Schreibers teori og forklaring lød overbevisende.

    Jeg er selv ekstremt arveligt belastet angående tendens til at få depressioner, og folk bliver tit overraskede over at høre, at jeg ikke havde den mindste smule tegn på depression i forbindelse med mine fødsler. Og det var lidt af et tilfælde, at jeg sørgede for at spise så sundt med meget fisk under mine graviditeter. Men jeg tror, at det var forklaringen.

    Jeg havde selv mange forhåbninger til den bog af David Servan-Schreiber, som jeg nævnte, for titlen lyder jo meget lovende. Bogen er nogle år gammel, men den kan stadig lånes på biblioteket. Jeg kan godt anbefale bogen, for der var absolut brugbare ting i den, men ikke så meget, som jeg havde håbet. Derfor vil jeg råde dig til at låne den på biblioteket. Der er ingen grund til at købe den, hvis den ellers stadig kan fås :o)

    At tilbyde at være babysitter et par timer en gang imellem er en meget god ide. Hvile og nattesøvn vil også hjælpe den nybagte mor, så hun bliver mere robust.

    Det er dejligt, at den vordende mor har en så god veninde!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle intereserede

    Jeg vil lige bringe dette link

    http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ ... M=1&Y=2009

    som en kommentar til vores debat om fødselsdepression.

    Det er første gang, at jeg ser en læge udtale, at fisk eller fiskeolie har en betydning, hvis man vil undgå fødselsdepressioner!

    Jeg har tidligere hørt den dygtige og sympatiske psykiater Videbech sige, at det er en god ide at tage omega 3-olier ved depression, men jeg har aldrig hørt nogen læge forklare den indlysende betydning af omega 3-olie i forbindelse med graviditet, nemlig at fosteret skal bruge olien til dannelsen af hjernen.

    Jerk W. Langers udtalelse er absolut et fremskridt for lægestanden!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.