Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kvindelige skønhedsidealer

Redigeret 12 januar, 2009, 11:09 i Skønhed og velvære
Kære alle kvinder her på debatten

Jeg lægger tit mærke til, at kvinder omkring mig opfører sig på bestemte måder, når det handler om deres udseende, som åbenlyst helst skal ramme en form for ideal-krop/form, som de skal hen imod for at være smukke. Og det er jo ikke kun noget, der bliver talt åbenlyst om, der er også bare en ikke-udtalt enighed om, at man skal være slank på en bestemt måde, man skal klæde sig på en bestemt måde, for at være med på noderne og være kvindelig. Der eksisterer altså nogle idealer for skønhed, femininitet, 'lækkerhed' som bare er indprentet som kvindernes fælles ideal. Og det er jo det, der er lidt absurd, at når kvinder er så forskellige, og lækre på hver deres måde, så stræber de alligevel alle sammen hen mod et fælles mål/ideal. Hvad med at definere noget, der ikke ligner idealet så meget, og dyrke det i stedet, fordi det passer bedre til éns personlighed og kropsform?

Jeg forsøger selv i mit eget liv at gøre netop dette, men jeg er også godt klar over, at jeg også selv ligger under for selvsamme forståelser for mode og kropsidealer - Det er en debat, jeg godt kunne tænke mig at sætte i gang her på Netdoktor, for det ville være så interessant at høre jeres meninger om, hvad det lige er med de dér idealer, og hvordan man kan hæve sig over dem i hverdagen og i stedet hylde de individuelle forskelle som kvinder, der alle sammen kan være lækre på hver deres måde.

Tænker I mon også over det? Lad mig høre jeres synspunkter!

kh
Cykelmyggen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Cykelmyg,

    Hvor rammer du bare sagen lige på kornet! Jeg har det præcis på samme måde. Det har nok altid været sådan at kvinder har ligget under for nogle skønhedsidealer, som er sat af andre end dem selv, og som ikke nødvendigvis passer på alles krop og udseende.

    Dit indlæg fik mig til at tænke på et par artikler, som jeg har læst for nylig. For det første er der blevet lavet en undersøgelse, der peger på, at kvinder gør så meget ud af sig selv og gerne vil ligne idealet, fordi de higer efter at finde den bedste mand at få børn sammen med og altså udstråle succes og overskud. Det er altid rart at kunne forklare den slags med at det ligger instinktivt i os ;-)
    Jeg tror godt, at der kan være noget om det, men spørgsmålet er så om den kvindelige taktik virker? For kort tid efter læste jeg en artikel om at mænd slet ikke går op i den slags. De kan ikke se om man har den nyeste kjole fra Dior på eller om man har fundet en gammel sag fra 2000 frem fra skabet. Lidt sjovt -og her tror jeg faktisk at det er rigtigt ;-)

    Så jeg er helt enig i at vi prøver at leve op til nogle idealer - men hvem mon vi gør det for? I bund og grund er det måske for at booste vores egen selvtillid og selvværd?

    I øvrigt er jeg i løbet af de seneste år blevet mere opmærksom på, at det handler om at være speciel og være sig selv. Det tror jeg faktisk at man bliver smukkest af. Så jeg har droppet at farve hår og er også begyndt at tænke mere kritisk over om det, der nu er på mode - farver eller former nu også lige passer til mig - måske bliver man mere bevidst om det unikke jo ældre man bliver?

    Kh
    B
  • Indstillinger
    Hej Abugge

    Jeg tror du har SÅ meget ret i det du skriver. Både dét med, at det faktisk ligger instinktivt i os, men også dét med, at man slapper mere af med det, jo ældre man bliver. Det kan jeg da også godt mærke på mig selv, at jeg slapper meget mere af med at stresse over, hvorvidt udseendet nu også lige var på en bestemt måde, men det er bare sjovt, at vi alle har en slags indlejret forestilling om, hvad en smuk kvinde er - sådan pr. definition, men jeg tror samtidig også du har ret i, at det lige så meget handler om personlig udstråling og selvtillid, der er sexet! :-)
    Jeg hørte faktisk fra en mandlig bekendt her for nylig sige, at han helt klart var til kvinder omkring de 30 og opdad i stedet for de pur-unge, fordi de netop på dét område med selvtilliden meget mere har fundet sig selv og ved hvad de vil og godt kan lide, osv.

    Så tak for dit indlæg - spændende at høre, hvad andre kvinder her på debatten tænker, om de er enige med os?
  • Indstillinger
    Hej Cykelmyg,

    Tak for dit svar. Jeg har tænkt lidt mere over det og faktisk gør vi kvinder jo helt vildt meget mærkeligt fordi det forventes ... eller fordi vi gerne vil være mere kvindelige? - eller leve op til idealet.

    I første omgang tænkte jeg mest på tøjmode osv, men...
    Fx piner vi os selv med at få fjernet hår fra ben, under armene mv. Det er vel egentlig ikke særlig sundt for vores hud? Men det forventes jo, at kvinder har glatte og ubehårede ben - selv om det vist er de færreste, der har det fra naturens hånd. Andre går til ekstremerne og får lavet større bryster osv. Og det er jo egentlig en side af samme sag. Vi laver om på os selv fordi vi gerne vil se bedre ud.

    Venlig hilsen
    B
  • Indstillinger
    Hej Abugge og Cykelmyg
    Tak for jeres gode indlæg, det giver stof til eftertanke. Jeg tror, vi er mange kvinder, der alle kæmper hver sin kamp for at komme hen og ligne noget, der nærmer sig de kvindeidealer I taler om. Altså, alle har jo deres fordele og ulemper og så søger man at rette ud og ind på formen, så man ligner idealet. Det ville være rigtig interessant at gå tilbage og prøve at finde ud af, hvor de dér idealer kommer fra, som du også skrev Abugge - altså det instinktive i at være så smuk og skøn som muligt for at kunne score den bedste mand med de bedste gener til vores børn. Alle dyreracer har jo også de dér idealer - nogle sommerfugle skal have så store og blå vinger som muligt, andre dyr skal kunne danse, kalde, råbe, ... mv. på en bestemt måde, så man tilkalder sig det modsatte køn. Men hvorfor så netop DE idealer, og ikke nogle andre? altså i vores kultur: hvorfor er det så blevet de tynde, høje, lyshårede kvinder med store bryster, der er idealet og ikke noget andet? Det vile være interessant at få en forsker på banen for at forklare det, men det har sikkert noget med forplantningen at gøre...

    Nåh, jeg vrøvler måske - men spændende debat!

    kh Blyant
Log in eller Registrér for at kommentere.