Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

syg

Redigeret 14 januar, 2009, 03:54 i Åndehullet
jeg har nu i 7 uger været syg min læge mener at det er psysik men jeg har diare flere gange om dagen helt op til 8 gange jeg er utilpas skal lige siges at jeg har en psysiks lidelse angs og deprision men det er lidt af en jungle er der andre der har prøvet at være syg så det virker som om det er fysisk men aligevel er psysik mvh jette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jette

    Ja, jeg har i høj grad prøvet at være i den situation, du beskriver. Desværre er det sådan, at læger er alt for tilbøjelige til at affeje alting som psykisk. Det er en tendens, der ligger i tidens modestrømning inden for lægefaget. Derudover har læger ofte svært ved at tænke nuanceret eller på flere ting på én gang. Selv om man har depression og angst, kan man jo godt fejle noget fysisk også, men det er min erfaring, at læger ofte udelukker, at noget sådant kan være tilfældet.

    Jeg vil da ikke udelukke, at diarré kan opstå af psykiske årsager, men umiddelbart forekommer det mig altså ikke sandsynligt.

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, om du er blevet grundigt undersøgt af din læge. Når man har symptomer på depression, er det vigtigt, at man får taget nogle blodprøver for at undersøge, om der er fysiske årsager til depressionen. Det er især lavt stofskifte og lav blodprocent, som er interessant, da begge dele kan udløse depression. Og begge dele kan ses i en blodprøve.

    For at jeg kan bruge mine egne erfaringer ordentligt til at forsøge at hjælpe dig, ville jeg ønske, at du ville skrive noget mere:

    1. Du skriver, at du er syg. Hvilke andre symptomer har du, ud over diarré? (Du må ikke tro, at jeg ikke synes, at diarré er slemt nok, for det er det, men prøv at skrive mere om din tilstand).

    2. Hvad er du allerede blevet undersøgt for? Har din læge taget blodprøver, og i givet fald, hvad har han tjekket dit blod for? Er du blevet undersøgt for f.eks. Salmonella?

    3. Har du inden for den seneste tid fået antibiotika?

    Jeg ved, at langvarig jernmangel kan give både depression, angst og diarré, foruden flere andre symptomer.

    Jeg ved, at man kan få langvarig diarré efter at have brugt antibiotika, fordi antibiotika slår både de skadelige og de gavnlige bakterier ihjel. Efter en antibiotika-kur er man ofte nødt til at spise nogle bestemte ting for at få bakterie-floraen i orden igen, så maven fungerer som før.

    Og bakterier fra madvarer som f.eks. salmonella kan give diarré.

    Derudover ser det ud til, at tungmetal-forgiftning (f.eks. fra kviksølv i tænderne) kan give både depression, angst og diarré.

    Når man har en psykisk sygdom, er man ofte bange for at være til ulejlighed hos lægen. Du skal vide, at du har lige så meget krav på lægehjælp som andre. Og du skal vide, at når lægen alligevel tager en blodprøve for at tjekke et eller andet, er det ikke ret meget dyrere at tjekke blodet for flere ting. Laboratoriet skal jo i forvejen undersøge blodet, og så kan de jo lige så godt tjekke det for flere ting i samme arbejdsgang. Derfor er der ingen grund til at være tilbageholdende. Du skal selvfølgelig være rask!

    Jeg håber, at du vil skrive noget mere om din tilstand og om de undersøgelser, du allerede har fået foretaget.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen, Jette

    Jeg så lige i et andet indlæg her på debatten, at du har taget Lyrica. Så vidt jeg forstår, tager du det ikke mere.

    Jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på, at diarré kan opstå som et ophørssymptom, når man holder op med at tage Lyrica. Det kan du se nederst på side 4 i følgende vejledning om Lyrica:

    http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDF ... -PI-da.pdf

    Der står:

    ”Efter seponering af korttidsbehandling og langtidsbehandling med pregabalin, er der set seponeringssymptomer hos visse patienter. Følgende symptomer er set: søvnløshed, hovedpine, diarré, influenza-syndrom, nervøsitet, depression, smerte, svedtendens og svimmelhed. Patienten bør informeres om dette ved initiering af behandlingen.”

    Pregabalin er indholdsstoffet i Lyrica.

    Der står altså, at lægen, allerede når patienten begynder på Lyrica, bør informere patienten om, at der kan komme ubehagelige symptomer som f.eks. diarré, når patienten holder op med at tage Lyrica.

    Er du ikke blevet informeret om dette?

    Jeg tror, at det mest sandsynlige er, at din diarré skyldes ophør med Lyrica. Hvis det er rigtigt, synes jeg, at din læge føjer spot til skade, når han hævder, at din diarré skyldes psykiske årsager. Og hvis det er rigtigt, skulle din diarré vel med tiden gå over af sig selv.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    tak for dit svar jeg tror at vi fandt synderen jeg har fået taget blodprøver de var normale aføringsprøver som også var normale så jeg tror det er efter jeg er stoppet med lyrica jeg takker dig mange gange for dit svar jeg er lidt i bedring men stadig diare mange hilsner fra jette
  • Indstillinger
    jeg er aldrig blevet informeret om de bivirkninger lyrica kan have syntes faktis at det er noget svineri det var den psyliatiske mobil team der agv mig dem
  • Indstillinger
    Hej Jette

    Jeg har lige skrevet et indlæg til dig, men nu er du kommet mig i forkøbet. Ja, det er noget svineri! Vi er alle sammen nødt til at gøre noget, for at andre ikke skal blive udsat for det samme svineri, og det er det, mit indlæg handler om. Det kommer her:

    Hej Jette

    Det er godt, at det nu tilsyneladende er opklaret, hvorfor du er syg.

    Når jeg skriver til dig endnu en gang, så er det, fordi jeg synes, at det er MEGET VIGTIGT, at du indberetter din sygdom som en bivirkning af Lyrica til myndighederne.

    Hvorfor nu det?

    Svaret er, at læger ikke skal kunne komme af sted med at bilde folk ind, at diarré kommer af psykiske årsager, hvis den i virkeligheden kommer som en følge af medicinophør.

    Jeg synes generelt, at læger og psykiatere ved for lidt om de ubehagelige virkninger af medicin. Nogle gange hævder de, at de aldrig har hørt om ubehag før – og det er vel at mærke ubehag, som vi andre kan læse utallige beskrivelser af rundt omkring på nettet. Og jeg synes, at man som patient står meget alene, når man bliver udsat for sådanne ubehagelige virkninger. Ud over den uvished og frygt, man får påført, fordi man ikke ved, hvad man fejler, og om det nogen sinde vil gå over, bliver det ofte sagt direkte, at disse ubehageligheder skyldes psykiske årsager, og at man i virkeligheden er hypokonder!

    Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at alle indberetter ubehagelige bivirkninger af medicin til myndighederne.

    Du kan finde skemaet her:

    http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... elID=13566

    Jeg håber, at du snart får det bedre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hej kameliadame jeg vil udfylde det skema jeg er rystet over at man ikke får at vide at der er grimme bivirkninger ved ophør af lyrica men det er så nemt at sige at det er psykis når man nu er psysiks syg men den går ikke mvh jette
Log in eller Registrér for at kommentere.