Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kostomlægning via point-system....

AnonymousAnonymous
Redigeret 26 november, 2012, 18:35 i Åben debat om overvægt
Hej alle sammen...

Hvis man gerne vil tabe sig, kan jeg klart anbefale at gå på weightwatchers-kuren eller denne kostomlægning,hvilket det i virkeligheden er.
Den er egentlig meget simpel og der er ikke nogle fy fy ting, man ikke må spise, det er op til en selv, hvordan man vil fordele pointene.

Det hele er bygget op omkring disse point, som maden indeholder.
Fx "koster" en frikadelle 4 point mens næsten alt frugt og grønt er "gratis".

Inden man starter på kuren, for man regnet ud, hvor mange point man højst må bruge på en dagfor stadig at tabe sig. Man skal dog have mindst 17 point på en dag, for at kuren virker...

Derefter kan man købe en bog/hæfte,hvor der står, hvilket mad der har de forskellige point. Så kan man altså selv bestemme, hvordan man vil fordele pointene ud på dagen. Så hvis der er noget mad, man gerne vil have om aftenen og som koster lidt flere point, så kan man evt spise frugt og grønt og/eller rugbrød med hamburgerryg....bare et eksempel...

Og så kan det fedeved kuren...Man kan "spare" optil 4 point op om dagen. Dem kan man jo så evt bruge i weekenden,hvor man gerne vil have noget lidt ekstra lækkert at spise, vin til maden, alkohol eller evt en dessert. Fx koster en rom og cola (light) 2 point. Det er altså kun alkoholen,der tæller,eftersom at alle light sodavand og læskedrikke er gratis.

Og såkan man egentlig også tjene point op ved at dyrke motion...så det er ligesom en lille gulerod..:)

Det kan godt være det lyder lidt forvirrende, men man er hurtig til kende til point'ene i de forskellige madvarer. Og ellers er det nemt og hurtigt at slå op i bog/hæftet...

Og kuren virker...Med kombineret motion og kur der tabte min bror sig omkring 35 kg på ca 2 år og min mor tabte sig omkring 22 kg over samme periode...

Spiser selv efter de point jeg må få...Og kan helt klart anbefales

Man kan starte her:

http://www.weightwatchers.dk/WWI_Contro ... x?Page=332

Go fornøjelse...

Hilsen Pernille

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Pernille,

    Spændende indlæg! Jeg synes det lyder rigtig godt med en kur, der handler om kostomlægning frem for udsultning. At der så samtidig er indbygget en slags bonussystem, så man gerne må spise mere, hvis man træner er rigtig godt. Da jeg var i gang med at læse mailen var min tanke netop, at man da måtte få lov til at spise mere, hvis man træner, for så trænger kroppen jo til mere mad - og så kom det længere nede i dit indlæg.

    Det lyder dog som en noget omfattende ting at skulle omregne alt til point, særligt når man spiser hos andre eller er på restaurant. Er der et let system til det - eller skal man have en opslagsbog med under armen?

    Mon der i øvrigt er andre her på debatten der har erfaringer med kuren? Det kunne være sjovt at høre om.

    Venlige hilsener
    Trunte
  • Indstillinger
    Hej Trunte08

    Altså point-systemet er hurtig at lære. Vil tro at man efter 2 uger på "kuren" har en rimelig fornemmelse, hvor meget hvert enkelt madvare "koster". I min familie har vi hvert fald ikke haft bøvl med det..Og der går jo nærmest sport i at holde pointene nede i den lave ende, så man taber sig mere...

    Men det der er så specielt ved denne "kur/kostomlægning" er, at du kan spise, hvad du har lyst til. Du er selv herre over dine points,så du kan fordele dem, som du har lyst til.


    Tower
  • Indstillinger
    Det lyder ret godt. Hvis jeg skulle tabe mig, kunne jeg godt finde på at prøve den kur. Det lyder som om det faktisk er sjovt. Og det er i sig selv en kæmpe motivation.
    Tak for dit gode råd

    Venlige hilsener
    Trunte
  • Indstillinger
    Hej Tower

    Tillykke med dine gode oplevelser med Weight-Watchers-kuren. Det er dejligt, at der er nogen der virklig lykkes med vægttabet. Jeg tror, jeg vil anbefale det til et af mine vennepar, der døjer lidt med vægten. Jeg tænker bare, at det også lyder lidt underligt, at man må spise hvad man vil, bare point'ene passer... altså, jeg tænker, at det da altid - alt andet lige - må være sundere at spise grønt og frugt, varieret mv. end at spise chips og slik, selvom man bruger alle sine points på det og ikke spiser andet... altså, jeg kan altså bare ikke helt forstå, hvordan det helt kan være en bæredygtig løsning i længden... måske tjekker jeg lige deres hjemmeside ud inden længe.. eller kan du mon svare på det? :-)

    kh Cykelmyggen
  • Indstillinger
    Hej Cykelmyggen:)

    Du skal som sagt have mindst 17 point om dagen og udfra din højde, vægt og hvor meget du motionere, regner man ud til, at du må få maks antal points.

    Selvfølgelig er det bedre, at få frugt og grønt da det er det meste der er "gratis" og derfor kan man altså også få mere at spise i løbet af dagen. Men hvis man hellere vil bruge en del af sine points på kage eller andet sødt, så kan man også det, bare det ikke overskrider den maksimale point, som er givet til netop til dig. Dvs. at hvis man tager et stykke lagkage,der fx koster ca 10-15 point, så kan man bare ikke få så meget andet at spise den dag, frem for at spise sundere og fordele sine point ud over hele dagen...Det er derfor op til en selv og dvs at hvis man overskrider den maksimale point, som er givet netop til dig, ja så taber man sig ikke...

    Fx lærer man også, hvordan man kan lave mad , der er sundere....Når vi laver sauce herhjemme, så bruger vi oftest ikke fedtstoffer men vandet fra kartoflerne samt en jævning af mel og vand...Så undgår man helt fedtstofferne og kan derfor spise med god samvittighed :)


    Hilsen Tower
  • Indstillinger
    Personligt har jeg været på dette åbenbart populære "pointsystem", dog har jeg personligt aldrig haft succes med det. Det bliver der blandt andet skrevet noget om her: http://slankekur.biz/vaegtvogternes-pointsystem/

    Som jeg ser på det, fandt jeg det også meget upræcist og til tider ikke-resultatgivende.
Log in eller Registrér for at kommentere.