Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

min søn rokker sig i søvn?

Jeg har en søn på 8 der rokker sig i søvn når han skal sove, når vi spørger ham hvorfor han gør det, siger han at ellers kan han ikke sove.
han har gjort det siden han var helt lille? det virker næsten som om han bliver helt svimmel af det og ligesom kryber ind i sin egen verden.
han er ellers en okay fungerede dreng, der for det meste er glad og positiv, men dog med meget selvretfærdighed, og humørsvininger.
er der nogen der kender til det, eller noget lignede?
Da han jo snart har alderen til at begynde og sove med venner, vil vi gerne hjælpe ham af med dette da der jo selv sagt ikke er nogen der kan holde ud og sove sammen med ham, da det er meget forstyrende...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis der ellers ikke er noget i vejen med drengen - fysisk eller psykisk - så tror jeg egentlig I skal tage det stille og roligt.
    Som forældre er man nødt til at forholde sig til, at der er ting ens børn lærer meget bedre i "den virkelige verden".
    Hvis kammerater fortæller ham, at det da ikke er til at holde ud, så kan det være, han finder ud af at holde op. Du skriver at det selvsagt ikke er til at holde ud at sove sammen med ham, men jeg forstår, at han udelukkende bruger metoden til at falde i søvn? Så problemet for kammerater er vel ikke så stort. Men det tror jeg da nok, du skal regne med, at de klarer selv. Han er 8 år - det er da på høje tid, han sover sammen med kammerater.

    Det værste du kan gøre, er at gøre det til et problem, han skal være bange for, så han ikke tør sove sammen med kammerater. Start f.eks. med at invitere en kammerat til at sove sammen med ham, så foregår det hjemme første gang. De skal vel ikke ligge i samme seng - almindeligvis plejer den slags da at være noget med en madras til kammeraten på gulvet.

    Det er hårdt, men som forældre er vi altså nødt til at slippe pylreriet, og lade vores børn få nogle naturlige skrammer og lade dem klare eventuelle problemer selv - det er det, der med tiden vil modne dem til at blive selvstændige mennesker.
  • Indstillinger
    Ved godt det er et gammelt indlæg, men vil da lige komme med indput.

    Som barn rokkede jeg mig selv i søvn på samme måde, det stoppede omkring 15-16 års alderen. Idag er jeg 34 år, og kan i søvne stadig rokke en lille bitte smule, men ikke noget min kone tager sig af :o)
  • Indstillinger
    Hej jeg ved ikke om i stadig ser netdoktor. Men min datter har rokket i mange år . hun havde et mærke på benet da hun blev født. den passede til det andet ben som hun. satte over kryds på det første ben. så hun må have ligget sådan i min mave. da hun kom på pudslebord og blev træt . begyndte hun at rokke sig selv i en anden tilstand . som ingen forstod. Som hun voksede sad hun op på en stol eller i bilen og blev helt stiv i musklerne og rokkede . i lang tid. vi kunne ikke afbryde hende med snak og kunne ikke flytte hende det ville hun ikke. så pludslig sov hun . Da hun var omkring . 8 år holdt det pludselig op. vi har fået hende undersøgt på børne psykriatrisk. og de siger hun er mental retaderet. Hun er en meget bekymret pige. og har traumer. fra sin barndom . og svært ved at være sammen med legekamerater. hun har ingen korttids hukommelse. men har nu nogenlunde styr på sit liv trods de vanskeligheder hun har. måske der også ligger noget bag jeres dreng går ind i sin egen verden. problemer i dit ægteskab. eller andet. Jeg kender også til at kroppen rokker når man er total fortvivlet over sit liv. og man trøster sig selv. måske det kan være det børnene også gør. det beroliger kroppen. Jeg vil anbefale at til jer der rokker . at låne eller købe en kugledyne. den giver tryghed. og jeg tror at det rokke . er noget med at vi mennesker mangler tryghed. eller er ked af det. kærligst
  • Indstillinger
    Kære Spider68

    Jeg vil så forfærdelig gerne læse dine indlæg, men jeg kan næsten ikke. Mine øjne kan ikke klare teksten, når det står så tæt.
    Jeg håber ikke du tager det fortrydeligt op, at jeg beder dig om at lave afsnit.

    Venlig hilsen, persille.
Log in eller Registrér for at kommentere.