Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fuldkorn i fokus

Redigeret 14 januar, 2009, 08:41 i Sund kost
Så er den store kampagne om fuldkorn gået i luften, som Netdoktor sætter fokus på i øjeblikket i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og lang række andre partnere.

Læs Netdoktors fuldkorns-tema her:
http://www.netdoktor.dk/emnecenter/fuld ... tab_id=273

Læs nyheden om fuldkornskampagnen her, med udtalelser fra bl.a. Kræftens Bekæmpelse:
http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ ... M=1&Y=2009

Har I nogle gode råd til at få mere fuldkorn ind i kosten?

Fortsat god debat

Mange hilsener
Redaktionen
Netdoktor

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg åd engang rigtig meget fuldkorn. Det endte med jeg fik utrolig meget luft i maven, og tynd afføring. Jeg vælger derfor at have et kortere liv med kvalitet, end et langt liv med hårde kerner og tyndskid!!
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg synes, mit humør og min energi får en rigtig god effekt af fuldkorn. Jeg bliver ikke så træt, er mæt i længere tid og kan ligesom køre længere uden ekstra energi i løbet af dagen, i forhold til, hvis jeg har spist meget sukkerholdig mad eller mad med lyst brød og kulhydrater, der optages hurtigt i kroppen. Det er da ærgerligt, at du havde problemer med dårlig mave og luft i maven, Miass (fik ikke lige helt fat i dit navn) -det er jo ikke optimalt! :-) tror du ikke det kan have været forårsaget af noget andet end fuldkornene?

    Mine gode råd til at spise fuldkorn er at spise havregryn/müsli om morgenen med fedtfattig mælk og frisk frugt om morgenen, og så spise rigeligt med rugbrød og grove produkter til frokost og aftensmad - altså brune ris og grovpasta og så selvfølgelig grøntsager. Man skal bare huske at drikke en masse vand til, for ellers får man vist forstoppelse - det kan være det var dét, du fik dengang? for en forstoppelse kan vist godt vise sig som tynd mave... tror jeg nok, hvilket egentlig virker underligt.

    Nåh, men det var mine gode råd til fuldkorn. Men tak for god læsning om fuldkorn, Netdoktor:-)

    kh Blyant
  • Indstillinger
    Hej, godt at vide nogle får det godt af fuldkorn :), det er jo også trods alt meget sundere. Må indrømme jeg godt nok også stadig foretrækker det frem for det andet. Jeg har ihvertfald rigtig svært ved at blive ordentlig mæt af alt det hvide raffineret stads. Dengang åd jeg nok også nogle gang op til 40 g kostfibre per dag, måske også lige lidt i overkanten? ;)
  • Indstillinger
    Jeg er ved at lave en undersøgelse om fuldkorn og mellemmåltider, det ville være en kæmpehjælp hvis I klikkede på linket og svarede på de 10 hurtige spørgsmål. På forhånd tak

    http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=E ... RESQ_3d_3d

    /Stinamy
  • Indstillinger
    Hej missass

    Ja, det er måske lidt meget med så meget fuldkorn - alt med måde, er det ikke sådan, det er? :-) Men jeg har det i hvert fald personligt bedst, når jeg spiser lidt fuldkorn i løbet af hele dagen - altså som jeg skrev, lidt til morgenmad, lidt til frokost og nogle fuldkornsprodukter om aftenen, så strækker man ligesom energien til hele dagen og så undgår man at fylde sig med alt det andet søde stads, for det har man ikke brug for eller lyst til i lige så høj grad:-)

    Fortsat god fornøjelse med fuldkornene - uden ondt i maven! ... :-) (mon ikke du kunne finde en god balance? - og husk at drikke vand! det er noget, jeg selv er for dårlig til, men det er vist ret vigtigt for, at man ikke får forstoppelse)

    kærligst Blyant
Log in eller Registrér for at kommentere.