Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

eltroxin og for høj stofskifte

Jeg har for højt stofskifte og har fået medicin til at sætte det ned. Det har resulteret i en vægtstigning på 15kg, og derfor er jeg begyndt at ta medicin til at sætte det op igen (eltroxin) for at komme ned i vægt igen. Dog uden samråd med lægen. Jeg ved godt at det ikke er fornuftigt,men det eneste jeg egentlig har brug for at vide, er om det er livstruende. Håber du kan hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er meget dumt, det du har gang i, og det ved du nok også selv.
    Og ja, det kan koste dig livet. Tal dog med din læge, så I sammen kan løse problemerne.
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig med sommer1
    Det er meget dumt, at lege med disse hormoner -du risikerer hjerteforstyrrelser knogleskørhed,søvnløshed og ingen vægttab..

    Jeg har fået sat mit stofskifte kunstigt op af endokr i 5 mdr 100 eltroxin og 40 liothyronin -Jeg har ikke tabt et gram ,så jeg tror ikke på den med vægttab og øget eltroxix-Du må have fat i en diætist eller vægtkonsulenterne til en start,men jeg tror det er svært at komme af med de extra kilo -jeg fik 13 kg forærende ifm mit myxødem -det er IKKE sjovt er nu nede på 8-9 kg efetr opstart af behandling fra marts -jeg kæmper hver dag ,men tror at forbrændingen ergået amok på trods af "forhøjet" stofskifte -Mit er sat op fordi jeg har det bedst på den medicin ,men kan ikke tåle i det lange løb at ligge så højt i T 3 -den var oppe på 4.6 så det er spændene efter 5 mdr om den er steget meget-
    Held og lykke med "kuren"
    Hilsen Kirsten
  • Indstillinger
    Hej Chanell.
    Jeg forstår din bekymring med vægtstigning. Men selv at ordinere medicin - Eltroxin - for at komme ned i vægt - er yderst uhensigtsmæssigt.
    Tænk på at alle celler og organer i kroppen er afhængige af et normalt fungerende sofskifte, som sikrer, at kroppen er i stand til at omsætte energi. Det du gør, kan virkelig påvirke alle dine organer.
    Dine næste blodprøver må vise, om du får for meget stofskiftenedsættende medicin (f.eks. tiamazol). Og først der, kan du i samråd med lægen - evt. få reguleret din medicin.
    Mange stofskiftepatienter har problemer med vægtstigning. Undersøgelser har vist, at pt. med højt stofskifte havde tabt sig i forhold til deres normalvægt. Men også at vægttabet ikke skyldtes tab af fedt - men af muskler. Når pt. blev behandlet for det høje stofskifte, steg vægten igen, og det var - heldigvis - forårsaget af en øget muskelmasse.
    Uafhængigt af, om man har højt eller lavt stofskifte, ved man åbenbart ikke endnu, hvorfor mange stofskiftept. ikke genvinder deres normalvægt - selvom stofskiftehormonerne har normaliseret sig.
    Pas endelig på dig selv. Du må ikke ødelægge din krop på denne måde!!!
    De kærligste hilsener fra Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.