Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hårde vs. bløde kontaktlinser?

Redigeret 15 marts, 2009, 11:57 i Åben debat om øjne
Kære alle
Jeg bruger selv bløde kontaktlinser, men har nu hørt fra min kollega, at det er meget bedre at bruge de hårde, der skulle være mere nænsomme for hornhinden. Man har vist bare nogle gener i starten, hvor man skal vænne sig til at have dem i.
Jeg er selv meget glad for de bløde og har ingen gener overhovedet, men jeg er da interesseret i at høre mere om jeres erfaringer med hårde vs. bløde kontaktlinser - jeg vil jo gerne vælge det bedste produkt.

Håber på svar fra jer:-)

kh B

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej igen alle sammen
    Jeg prøver lige lykken igen og skriver her et indlæg om bløde og hårde kontaktlinser - er der nogen, der har erfaring med hårde linser? har netop været ude at rejse, og når jeg er af sted kommer jeg altid til at tænke på, at der er lidt mas med linserne en gang imellem, som kan være lidt svære at have med at gøre. Har I mon erfaring med hårde linser? det skulle vist også være lidt billigere... er der noget om sagen der, tror I?

    håber på svar:-)
    kh Blyant
  • Indstillinger
    Hej Blyant1

    Din kollega har ret. De hårde kontaktlinser er mere vævs venlige i forhold til de bløde.
    Men der er mange faktorer for,hvilken type kontaktlinse man bør vælge. Nogle faktorerne kan være styrkerne, job, helbred, tårefilmens kvalitet og meget mere.
    Men der er mange fordele ved at vælge de hårdekontaktlinser. Der er oftes mindre tørhed, hornhinden får mere ilt, tårefilmen har en bedre udskiftning bag kontaktlinsen og i mange tilfælde vil kunne se bedre.
    Jeg vil foreslå at du snakker med din kontaktlinse tilpasser om hvilke fordele og ulemper du vil have med at skifte produkt.

    vh.

    Finn Abildgaard
Log in eller Registrér for at kommentere.