Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

angst under søvn??

Redigeret 7 januar, 2009, 08:22 i Angst
Hejsa.
Jeg er en pige som igennem en del år har lidt af både ocd og angst. De sidste par måneder har formen dog ændret sig lidt. Om natten når jeg skal sove falder jeg gerne i søvn uden problemer, men jeg er begyndt at vågne meget pludseligt ved at jeg sveder, har hjertebanken og er konfus. Kan ikke rigtig huske hvilken dag det er, hvor jeg er henne og hvem der ligger ved siden af mig. Dette varer dog kun meget kort, men jeg mærker tydeligt angsten i kroppen.

jeg vil bare høre om andrr har erfaring med at angsten opstår mens man sover? Det giver ikke rigtig mening for mig, for normalt opstår min angst fordi jeg går og tænker og lytter efter ethvert signal fra min krop og mistolker det. Jeg troede egentlig det var latent mens man sover.

Håber inderligt nogen har et svar og måske erfaring med dette.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Charlotte

    Jo, jeg har da noget erfaring med angst under søvn.

    Når man sover, går man i løbet af en nat igennem mange forskellige søvnfaser. Indimellem er der drømmesøvn. Drømme er underbevidsthedens budskaber, der prøver at komme igennem til bevidstheden. Hvis det, der vil igennem til bevidstheden, er noget, vi ikke kan håndtere og forholde os til bevidst, så giver det angst i drømmene - altså mareridt.
    Der kan så ske det, at man vågner med al mareridtets angst i kroppen - men selve mareridtet eller drømmen husker man ikke. Den har sindets censur allerede lukket ude af bevidstheden.

    Angstfyldte drømme (eller mareridt) handler om problemer i sit liv, man ikke har erkendt og konfronteret. Så mit bud er altså, at du har drømt men har glemt drømmen, når du vågner. Kun følelserne fra den er tilbage i kroppen.
    Problemerne er bestemt ikke latente under søvnen. Underbevidstheden knokler derud af på højtryk, når man sover i forsøget på at få løst problemerne :-)

    Håber det var et brugbart svar?

    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.