Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nakken hader klaverspil.

Redigeret 27 april, 2009, 07:52 i Rygsmerter
Hej.


Jeg er en pianist der bruger en hel del af min tid på at øve. Når jeg så øver, får jeg ondt i nakken, både muskel- og ledmæssigt, men jeg bliver også øm og "døv" i huden, hvilket primært mærkes når jeg berører nakken.

Jeg synes selv at jeg opfylder de gængse normer for hvad godt klaverspil er -ikke sidde og falde fuldstændig sammen, have rette arme og vigtigst af alt, ikke spænde.

Hvad mener I jeg kan gøre for at slippe af med den hersens irritation?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder meget som om, at du ubevidst spænder i nakkemusklerne eller har en uhændsigtmæssig brug af din ryg og nakke, når du spiller klaver. Dette er er meget svært at gøre noget ved selv, så jeg synes du skulle kontakte en afspændingspædagog.

    Afspændingspædagogen vil kunne hjælpe dig med at mærke hvad du evt. gør der giver ømheden og I vil sikkert sammen kunne arbejde jer frem til at få fjernet problemet. Vær opmærksom på at du sikkert ikke slipper af med problemet på 2 behandlinger, for det første fordi det sikkert er vanespændinger du har og for det andet fordi, det er meget svært at have fokus på andet når man spiller på et instrument.

    Men hvis du er indstillet på at arbejde målrettet på at få løst dit problem, vil du helt sikkert kunne opnå en bedring.

    Du kan finde en afspændingspædagog på www.dap.dk som er afspændingspædagogernes hjemmeside.

    Mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.