Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Astmadiagnose som voksen

Redigeret 1 februar, 2009, 02:58 i Astma
Hej gruppe

Jeg har lige læst i det nye nummer af AstmaAllergiforeningens blad om voksne der får nyopdaget astma. Det var rigtig rart at læse om andre der har været igennem det samme som een selv, og deres måder at takle det på.

Jeg tager lige et ultrakort resume af artiklerne (må vist heller ikke andet).

Man ved ikke hvorfor mennesker pludselig kan få astmadiagnose som voksen, men man mener den måske har været der eller kommet snigende over mange år, og det er mere eller mindre tilfældigt at det så er som granvoksen det diagnosticeres. Der stod også at voksne der får diagnosen meget sjældent får allergi.

Der stod noget om den svære tilvænning og om de besværligheder man oplever med irrirteret luftveje.

Der stod noget om det at man ikke føler man har informationer nok og kan føle sig lidt lost.

Der stod noget om det at andre ikke kan se man har astma og det gør det mere besværligt i forhold til ens omgivelser at få den rette støtte og accept.

Måske kan os med en voksenopdaget astma, have gavn af at skrive lidt om erfaringer og oplevelser??

MVH

anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anne,

    Jeg har også for nylig fået konstateret astma og er rigtig ked af at jeg ikke længere fungerer 'normalt', så jeg kan gøre de ting jeg har lyst til.

    Jeg følger mig alene med min astma og føler ikke min læge tager det alvorligt, når jeg fortæller hvor meget det går mig på og påvirker min hverdag.

    hmmmm, tror jeg må have fat i det blad du taler om.

    Hanne
  • Indstillinger
    Som voksen fik jeg også astma, men der gik flere får, før jeg fik diagnosen bekræftet. Grunden hertil var at der var 3 mds. ventetid på lungeklinikken og når jeg kom der, havde jeg det godt.
    Mit kom sikkert efter et chok på min arbejdsplads, hvor der skete noget som tog ret meget på mig. Derefter kunne jeg ikke forstå, at jeg var længe om at få vejret efter f.eks. en løbetur el. fugtugt vejr - op ad trapper.
    Jeg har været prøveklud for div. astma med. mange af dem kunne jeg slet ikke tåle. Gudskelov endte det med, at jeg fik alle tiders læge, som startede min med. op med dag 1. og derefter gik vi langsomt frem og fandt ud, hvad jeg skulle have, hvor mange doser, hvad jeg gør, hvis jeg er ved at blive syg m.v. Men det var nogle hårde år inden jeg fik det konstatret ved en belastningsprøve. Det værste var, at Lungeklinikken tabte interessen for mig, da jeg ikke fuldførte deres medicinering. Kunne ikke - og kunne ikke vente yderlig 3 mdr. for at fortælle det.
  • Indstillinger
    Hej Hanne og ar0125he

    Tusind tak for jeres indlæg.

    Hvor gammel var I da I fik diagnosen?? Jeg var selv lige over de 40 år.
    Hvilke ting følte I ikke I fik hjælp til??
    Hvad var I usikre omkring?
    Hvad var svært selv at finde ud af??
    Hvordan fik det indvirkning på jeres liv??

    For mig var der en lang indkøringsface. Først en lettelse over jeg fik en diagnose der forklarede hvorfor jeg var så tit syg og næsten dagligt fik hoste og vejrtrækningsproblemer. så over til en masse spørgsmål, usikkerhed og også en lille nedtur fordi det gik op for mig det var kronisk.

    Jeg fik først noget medicin der ikke rigtig hjalp, jo anfaldsmedicinen men ellers ikke, ved hjælp fra det her forum fandt jeg frem til et andet mærke (en diskos) som var godt for mig.

    Det jeg måske synes var mest enerverende var at min arbejdsplads, næste fra dag 1 mente jeg så blev helt rask og havde styr på min astma. Sandheden er jo bare at der går lang tid før man finder ud af Peakflow målingen hvornår det er normalt, symptomerne, hvad der tricker den osv.

    Jeg kan da stadigvæk komme i perioder hvor jeg ikke har helt astmakontrol, men jeg har fået en rigtig god ordning synes jeg med min medicin. Jeg får samme mærke men i forskellige doser, så jeg selv regulerer det, og det fungere så godt. Jeg ved nu astmaens væsen hvad der tricker den, hvornår jeg er i risiko for at få det osv., så nu er det bare en del af mig.

    Jeg synes bare ikke der er god nok opsamling på voksne der får astma, altså nok vejledning.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne,

    Jeg fik konstateret astma for ca. 4 måneder siden. jeg er lige fyldt 42. Det værste synes jeg er at jeg nu har prøvet 4 slags medicin uden at finde noget, der kan hjælpe mig. Jeg har måttet opgive mine løbeture på grund af astmaen og jeg føler ikke min læge tager mig alvorligt, når jeg siger hvor meget det går mig på, at jeg puster bare jeg tager trappen og at jeg ikke kan løbe længere.
    Jeg føler ikke jeg er blevet undersøgt ordentligt. har selv måttet bede om at få lavet en allergitest. har selv måttet foreslå at få målt mit peakflow og også at få målt det dagligt for at se hvordan det ligger. jeg har bedt om at blive undersøgt på en klinik, men dette afviser han blankt, da vi skal prøve med forskellig medicin først. Er meget vred over det, for hvor meget skal mit liv gå i stå før jeg kan få den bedste hjælp. er usikker på om jeg overhovedet har astma for jeg har ikke fået foretaget nogen undersøgelser af lægen, han har konstateret astmaen ud fra den beskrivelse jeg har givet af mine gener. hmmmm alle siger at jeg kan leve som før bare min astma bliver reguleret ordentligt, men hvornår er det!!!!!!

    Øv,

    Mvh Hanne
  • Indstillinger
    Hej Hanne

    Tak for dit indlæg.

    Det er meget at prøve fire forskellige slags medicin. Hvad hedde dem du har prøvet?? Hjælper de ingenting?? Tager du dit Peakflow??
    Jeg fik først Symbicort tror jeg det hed, men fandt du af at jeg ikke sugede det rigtigt ned i lungerne og derfor hjalp det ikke. Efter råd herinde fra gik jeg over til et diskos præperat Seretide, og det var et rigtig godt bytte. Det er let at finde ud af at suge ind.

    Er det kommet snigende eller pludseligt med dine astmaproblemer??

    Jeg mærker en forværring i vinterhalvåret, og måske vil du også opleve det går meget bedre når først foråret kommer.

    Hvad gør du er i tivivl om du har astma??

    Hvad er dine gener??

    Har din læge ikke målt din lungekapasitet??

    Hvad er dine erfaringer ellers med din læge?? Jeg mener om det macher det du oplever nu eller??

    MVH

    anne
Log in eller Registrér for at kommentere.