Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forstukket ledbånd

Redigeret 13 januar, 2009, 02:36 i Sportsskader
Hei Netdoktor.

Jeg kom desværre i den uheldige situation at jeg for 14 dage siden forstrak mit venstre knæs inderste ledbånd i forbindelse med fald fra hest.
Hvad er ca. tiden på at det vil gå i orden igen?
Min egen læge siger at jeg kan genoptage ridning igen nu, men jeg føler mig ikke sikker på at jeg kan det? For så snart jeg laver det mindste vrid i benet gør det rigtig ondt.
Hvad der det bedste man kan gøre for benet i helings perioden?
/Dodensig

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du,

    Hvad du skal gøre for, at komme dig bedst muligt over din skade, afhænger meget af hvordan din skade er blevet behandlet?

    Men som udgangspunkt vil jeg da sige du skal igang med noget genoptræning, inden du genoptager din ridning.
    To øvelser du kan prøve dig frem med er:
    1. Stå på ét ben, på det skadede ben, og hold balancen så lang tid som muligt.
    2. Sæt dig på en stol. Løft så det skadede knæ til vandret, og hold stillingen i ca. 1 min, sænk det nu til omkring 45 grader og hold stillingen i 30 sek.

    Ingen af disse to øvelser må gøre ondt!

    Held og lykke med det :)
  • Indstillinger
    Hej

    Det lyder som nogle rigtig fine øvelser, og det er virkelig vigtigt at komme i gang igen. Det er både vigtigt at dit knæ er stærkt nok til at ridde igen, men det er lige så vigtigt at du føler dig sikker på dig selv igen, når du går i gang. Derfor tror jeg, at det er en rigtig god ide med genoptræning, selv om din læge siger, at du bare kan kaste dig direkte op på hesten igen.

    God bedring

    Venlige hilsener
    Trunte
Log in eller Registrér for at kommentere.