Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

socialfobi

Redigeret 3 januar, 2009, 20:14 i Angst
Hej,

Jeg kan forstå udfra forskellige sites og sider, at jeg åbenbart ikke er den eneste der har/lide af det her.

Jeg kan sige at for mit vedkommende er det nu ved at være så slemt - har faktisk de fleste af de symptomer som def. lidelsen - at jeg efterhånden er villig til at prøve alt for at komme ud af det. Jeg vil også lige nævne, at jeg nok har haft disse symptomer i meget lang tid (nok omkring 20, hvis ikke mere) - er i dag 42.

I morgen starter jeg på Bachs Blomster medicin - er der nogen der har erfaringer med det (gode/dårlige).

Jeg har et problem med at komme til en psykolog, da jeg er fast bosidende i Spanien som førtidspensionist - og jeg tror ikke at der er nogen af dem der er hernede der kan dansk.

Ville det være en idé at prøve SSRI-præperater først - og kan noget sådant fås i håndkøb.

Hvis nogle har nogle andre gode råd til hvordan man kan komme ud af "klokken" modtager jeg dem meget gerne.

På forhånd tak,
Knutson

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Knutson

    Jeg føler mig egentligt ikke som den mest kompetente til at svare på dit spørgsmål, men så får du da ialtfald noget respons.
    Ialtfald er du meget langtfra at være den eneste, der lider af socialfobi/ social angst.

    Jeg har prøvet Bachs blomstermedicin, hvor det har hjulpet, men ikke i forhold til socialfobi.

    Jeg har altid selv isoleret mig meget igennem livet og gør det stadigt. Det er givetvis det man vil kalde socialangst eller noget i den retning. Men for mig er løsningen på problemet netop den, du ikke kan bruge til noget - nemlig terapi og dybt arbejde med psyken. At komme ud af glaskuplen er hårdt mentalt og følelsesmæssigt arbejde, der tager lang tid.

    Om lykkepiller eller andre former for medicin kan hjælpe dig, skal jeg ikke kunne sige. For mig er isolationen et symptom på noget andet og derfor kan medicinsk behandling for mig at se kun blive symptombehandling, for man kommer ikke i nærheden af de følelser, der gør det umuligt for dig at komme ud. Det kan betyde, at medicinen måske nok kan hjælpe på dette omårde, men at problemet så 'maskerer' sig og i stedet giver sig udtryk på andre måder. Men som sagt - nogle mennesker føler sig jo hjulpet af medicin, så måske er det et forsøg værd. Når du er nået så langt, at du nu er parat til at gøre noget og det er denne mulighed, du umiddelbart har, så kunne det jo være, at det var det rigtige for dig.

    Desværre har jeg ikke umiddelbart nogle råd til dig. Jeg kan godt se, at sandsynligheden for, at der skulle være en lokal psykolog eller terapeut i Spanien, der kan dansk, nok ikke er særligt stor.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene.

    Tak fordi du svarede. Ja, jeg er nok inderst inde godt klar over at det næppe er nok at prøve et eller andet "alternativt" som Bechs Blomster ting når det har stået på i så lang tid. Jeg tror også at der skal noget terapi eller sådan noget til i mit tilfælde. Må prøve at finde en løsning - ellers må jeg jo tage til danmark og få noget behandling der.

    Håber også at du kommer ud af det sorte hul der har fanget os.

    Rigtig mange hilsner,
    Knutson
Log in eller Registrér for at kommentere.