Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Aracnofobi???

Redigeret 30 december, 2008, 14:04 i Angst
Er ikke disideret bange for ederkopperm, men går total i panik hvis jeg ser en. Hvis jeg ser en på mit værelse og den så løber ind i en revne eller noget andet går jeg stadig ikke derop før der er gået flere timer og jeg er sikker på den er væk. For også nærmest nogle angst anfald når jeg tænker på dem. Er det aracnofobi???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Sara,

    Ja, ud fra din beskrivelse lyder det til, at du har araknofobi. Araknofobi er en lidelse der stammer fra den naturlige angst / frygt der typisk opstår, når der realistisk er fare på færde. Det er denne mekanisme, der f.eks. holder os fra at gå hen til et truende dyr eller læne os udover kanten af en dyb kløft.

    Der er forskellige måder du kan få hjælp til araknofobi, f.eks. via kognitiv terapi. I kognitiv terapi foregår behandlingen typisk ved eksponering, dvs. at du gradvist udsættes for din angst. Dermed vender du dig langsomt til det du er bange for og gradvist afvikle din angst. Der findes forskellige kognitive terapeuter rundt omkring i landet. Jeg vil anbefale dig, at du og dine forældre finder en terapeut som du har tillid til, og som ikke er for langt væk fra hvor du bor.

    Venlige hilsner

    Alice Juhl
    Kognitiv Terapeut / Kandidat i Pædagogisk Psykologi
    http://www.alicejuhl.dk
  • Indstillinger
    Hej Sara

    Det er nok mest almindeligt at arbejde med sådan en angst udfra kognitive metoder, som du får at vide i det andet svar.
    Jeg vil dog bare lige sige, at min insektfobi (der også omfattede edderkopper) havde andre årsager og blev behandlet med andre terapeutiske metoder. For mig handler angsten ikke om at prøve at tvinge mig selv ud i noget, jeg er bange for - men at lytte til angsten og prøve at finde årsagen til den.
    Så jeg ville nok også se mere på helheden - om der er ting i dit liv, der ikke fungerer godt nok. Hvordan dine relationer til andre er, hvordan du har det med grænser og sådan nogle ting. Det kan godt hænge sammen.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.