Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pacemaker og varmetæppe

Redigeret 7 januar, 2009, 08:40 i Hjerteproblemer
Hejsa, er der mon nogle her som også har pacemaker, som ved hvorfor dælen der står i brugsanvisningen til et varmetæppe at man ikke må anvende det når man har pacemaker?! Jeg har her til jul ønsket mig, og også fået et skønt varmetæppe. Jeg lider ofte af rygsmerter, samt af gener fra en dum galdeblærer, og jo naturligvis særligt her op til jul. Har før lånt et varmetæpper af min mor og det hjælper helt fantastisk. Nu har jeg så fået mit eget og så står der jeg ikke må bruge det?! Håber nogle ved hvorfor. Har tænkt på at skrive til producenten og spørger og evt. ringe på sygehuset på mandag, måske de ved mere?!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Auri2002

    Jeg kan ikke give dig en forklaring, men jeg har set denne advarsel på mange elektriske ting.
    Eksempelvis fodbadmassage, infarrød massageapperat, ved en enkelt mikroovn.
    Hvordan sikre man sig at man ikke køber disse ting, joe man læser brugsforvirringen inden købet.
    Sælgerne ved ofte ikke at der er disse klausuler, og de glor åndet på en når man siger det til dem.

    Beklager at jeg ikke har kunnet hjælpe dig.

    Jeg bruger selv disse plastposer som både kan fryses og varmes op.
    Jeg ligger disse gelposer på radiatoren hvor der er varme på, tager dem med ind i stolen eller i sengen når ryggen går helt agurk, og varmen vare ca.½ time og det lindre.
    Har du et par ekstra hænder, kan du få vedkommende til at masserer noget IBUTOP (salve i håndkøb) på det sted hvor smerterne er værst.
    Der er noget der hedder FELDEN og VOLTAREN begge disse er gel og kan IKKE masseres ind på samme effektive måde.

    Du og din familie ønskes et rigtig godt nytår.

    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej
    Pacemakere kan blive forstyrret af magnetfelter.
    I nærheden af el-installationer vil der være magnetfelter af større eller mindre styrke.
    I f.eks. MR-scannere er der voldsomme magnetfelter der helt sikkert vil kunne forstyrre en pacemaker.
    Et varmetæppe vil efter min mening næppe kunne generere et magnetfelt der kan genere en pacemaker, men fabrikanterne skriver formentlig en advarsel for at undgå et sagsanlæg hvis uheldet skulle være ude.

    Hilsen Bjarne
  • Indstillinger
    Hej og tak for svar til jer begge to. Jeg tror egentlig heller ikke den kan skade min pacemaker, men så igen, noget som lille og "uskyldig" som en mobil telefon skulle kunne slå pacemakeren ud af kurs hvis man f.eks. går med sin mobil telefon i venstre brystlomme (hvis man altså har pacemakeren der, nogle er så heldige selv at have bestemt hvad side de vil have den i)
    Jeg er dog en kylling og tør ikke løbe nogen chancer. Er mægtig bange for at min pacemaker kunne blive slået ud af kurs og så ikke virke efter hensigten, så jeg tror jeg vil bytte mit fine varmetæppe
    Jeg har masser af de her isposer, har bare altid brugt dem som isposer, men ja, de kan jo da også varme, og de er da ihvertfald hele uden risiko for at kunne genere min pacemaker.
    Tak for jeres svar!
    Mvh
    "Auri"
Log in eller Registrér for at kommentere.