Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Eltroxin og P-piller - Please Hjææælp!

Hej

Jeg er en pige på 19 år der inden for det seneste år har fået konstateret for lavt stofskifte (hashimotos) og er nu i behandling med eltroxin. Jeg synes selv det går fint og jeg har det godt, men har nu læst mere om eltroxin og det lave stofskifte og har derfor et spørgsmål:

Jeg får en forholdvis høj dosis af eltroxin: 300 mg om dagen (er stadig ved at blive reguleret), og vil meget gerne vide om dosis´en (hvis den måske er for høj) evt. kan nedsætte virkningen af p-piller?? Det er jo rimelig væsentligt i så fald!

På forhånd tak!

M.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Vil du have et kvaliseret svar ,mener jeg det er en læge med erfaring i endokrinologiske sygdomme du bør spørge til råds !
    Tænk på hvor vigtigt et spørgsmål du stiller og derfor har du krav på et meget kvaliseret svar-
    De andre spørgsmål og svar i debatten handler mere om, hvordan man har det gode og dårlige erfaringer med for højt og for lavt stofskifte-
    Held og lykke med din fremtid og hvor dejligt, at høre du har det godt ,men synd du er blevet syg i så ung en alder..
    hilsen Kirsten
  • Indstillinger
    Hej!
    Endelig én på nogenlunde min alder!!! det var også på tide.... ok...lidt sort humor.....jeg er 26 og lidt til og har skrevet min historie i et af indslagene.....

    Seføli synes jeg det er beklageligt at du også skal bøvle med hashimoto....for der er en del ting man skal være opmærksom, jeg snakker af erfaring. suk.
    Se, jeg er stoppet med p-pillerne inden jeg fik eltroxin. startede med 50 mikg og er nu på 200mikg. Så der er jeg nok ikke til så megen hjælp. Men jeg synes da, hvis du vil vil undgå at blive gravid alligevel, så findes der jo andre måder at forebygge uønsket graviditet. det har jeg også fundet ud af.
    jeg ved ikke hvordan din TPO ligger på, men der står faktisk noget om graviditet og stofskifte, speciel Hashimoto ind på www.thyreoidea.dk . Der burde du læse lidt om, hvis du vil gøre dig selv en tjeneste. Jeg er ved at acceptere min skæbne og begynder at få det bedste ud af det.
    MEN spørg din læge til råds ang. det med p-pillerne. men synes nu ikke at det står i den nye indlægsseddel, at eltroxin nedsætter p-pillernes virkning eller omvendt. Og der er ellers kommet flere informationer i den siden sidst......

    Håber du kan bruge noget af mit svar.

    Venlig hilsen

    katharina
  • Indstillinger
    Jeg er født med lavt stofskifte og har været i behandling med eltroxin hele livet. Jeg har taget P-piller i en del år uden problemer (fra jeg var 18-22 år) men lige pludseligt kunne vi ikke regulere mit stofskifte. Jeg fik også mærkelige blødninger og lægerne kunne ikke være sikre på om P-pillerne virkede. Derfor tager jeg nu ikke længere P-piller. Det vigtigste er at stofskiftet bliver reguleret på plads.

    Min erfaring er at den praktiserede læge ikke ved ret meget. Jeg følte mig som en forsøgskanin i 6 måneder mens lægen forsøgte at regulere både stofskifte og p-piller (skiftede mærker flere gange mv) Hvis jeg skulle begynde på p-piller igen vil jeg henvende mig til en ekspert i stofskiftesygdomme - ikke den praktiserede læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.