Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kronisk smerte i hoften.

Redigeret 17 juli, 2009, 06:07 i Sportsskader
Jeg er i tvivl om kategorien da jeg ikke helt er bevidst om, hvorfor smerterne udledes.

Jeg har kronisk smerte i venstre hofte, og for at dulme smerten tager jeg dagligt ipren - hvilket jeg har gjort i halvandet år nu. Jeg er klar over at det er et helbredsmæssigt problem af en art, men jeg har set mig nødsaget til det da smerten er uudholdelig. Derudover kan min hofte have en tendens til at "klikke" hvorved smerten forstærkes yderligere, hvilket et par gange har tvunget mig til at ligge rystende i ENORM smerte indtil det så er gået i sig igen og bare er vendt tilbage til den "vante" smerte.

Første gang, for halvandet år siden, hvor smerten begyndte, var ved et omtalt "klik" jeg fik i hoften efter at have gjort en pludselig bevægelse i kroppen. Der gik nogle dage, og efterfølgende blev den smerte jeg følte lige efter klikket ved med at være der.

Første gang jeg var til læge med det (3 måneder efter hændelsen) fik jeg at vide, at det var en hævelse nær en slimsæk som bare skulle have ro til at hele sig. Så den fik masser af ro, men da intet skete tog jeg til lægen igen (et halvt år efter), som fortalte at jeg bare måtte have tålmodighed. Hun sendte mig så til en fysioterapeut som indviede mig i nogle forskellige muskel-opbyggende øvelser jeg kunne lave. Han mente at hvis musklerne rundt om muskelskålen blev styrket, så ville smerten gå i sig. Og igen fik jeg fortalt at jeg skulle have tålmodighed og gøre alt hvad jeg kunne for at undgå at fremprovokere disse "klik". Jeg prøvede øvelserne i en periode, men jeg følte ingen forskel.

Jeg er selv fitness udøvende og desuden danser. Og de træningsformer han indviede mig til var jeg egentlig bekendte med, så jeg stoppede hos ham meget hurtigt, da jeg i forvejen udøvede styrkende øvelser for hoften. Jeg er meget opmærksom på min krop og det gælder også min styrketræning. Jeg har selvfølgelig været nødsaget til at cutte den atletiske del af min dans helt væk da det har været alt for risikabelt med hoften. Ting som at gå i spagat over højre ben eller få højre ben op til hovedet er 100 % umuligt. Ligesom positioner hvor venstre men trækkes meget lagt bagud i forhold til højre ben er det.

Jeg har altså fuldt min læges og min fysioterapeuts råd til den fulde ende og ingen har kunne give mig en forklaring på den kroniske smerte der er. Så jeg er begyndt at blive helt opgivende. Jeg læste læserbrevet om springhoften, og det kunne godt virke som om, at der er noget om det (http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200947.htm). Bortset fra, ar smerten ikke kun fremtræder engang imellem, men konstant er der. Har jeg ret i det?

Når optræning og hvile efter et halvandet år ikke er nok, kan det så opereres væk? Eller er der andet der kan komme smerten til liv? Jeg kan jo ikke spise ipren-tabletter hele mit liv, og pt. Kan jeg jo nærmest ikke gå udad en dør uden at have dem med mig. Kan man få svar via en røgten fotografi? Eller hvad er det der skal til? Er der noget der ved noget? Har oplevet eller hørt om noget der minder om?

På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ditzy.

    Jeg har lige læst om dine hofteproblemer.
    Jeg har selv haft noget, der ligner og har også prøvet fysioterapi og øvelser uden nogen virkning.

    Har du været til kiropraktor? Jeg kontaktede en, da jeg til sidst var desperat, selv om mine smerter ikke har været så voldsommme som dine.

    Han kunne se en rygskævhed, som han har arbejdet med, og det har hjulpet.
    Det er blevet meget bedre, og jeg kan også gøre noget selv ved at udstrække hoften.

    Ved samme lejlighed behandlede han min nakke, og den svimmelhed, som jeg ofte havde, forsvandt. Det var dejligt.

    God bedring ønsker Sus.
  • Indstillinger
    Hej Ditzy89

    Er du kommet længere med at opklare en årsag til problemerne? Jeg har selv samme symptomer med "klikken" i den ene hofte og daglige problemer. Porblemerne blev udløst af en akut overanstrengelse af hoften ved motion...

    Mange hilsner, Poul
Log in eller Registrér for at kommentere.