Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kuk i stofskiftet

Redigeret 27 december, 2008, 11:40 i Forstyrrelser i stofskiftet
Kære alle - først og fremmest glædelig jul.
Jeg har siden april i år haft diagnosen for lavt stofskifte. Først i august kom jeg i kontakt med en endokrinolog, som jeg så har gået hos hver måned til hveranden måned. For en uge siden fik jeg at vide, at mine tal nu var i den lavere ende. øv. Så jeg skulle nu øges i medicin. Jeg har ellers ligget i den højere ende og dette har jeg helt klart fysisk haft det bedre med. Jeg må sige at min december måned har været hård. Jeg har været så træt i hver en muskel i min krop og har faldet i søvn - så snart mine unger er blevet puttet.... Derudover har humøret ikke været for godt. Intet overskud. Nu er jeg blevet øget og fik det rigtig godt et par dage efter, men nu en uge efter dosis-ændring - er jeg træt som aldrig før, fryser og sidder bare og stirrer med trætte små øjne. Jeg er bare så træt af dette stofskifte.... Håber virkelig at medicinen snart begynder at virke. Jeg skal førtst have taget nye blodprøver om 2 måneder og er kun øget med 25 mikrogram eltroxin om ugen - så det er jo finjustering, men hold da op hvor det kan mærkes..... Jeg har ikke været på den samme dosis i mere end 2 mdr - siden jeg fik konstateret sygdommen.
Hvad med jer andre - hvor lang tid har i været på den samme dosis og hvor tit får i taget blodprøver....????
Det kunne jo være rart - at man fik det lidt bedre - i længere tid af gangen. Føler kun at jeg har det rigtig godt ca. hveranden måned, når der er styr på mit stofskiftet, for så sker der altid noget med det og jeg skal ændres i dosis, bliver svimmel, for mave-problemer, bliver træt m.m.

Jeg er begydt at dyrke sport for første gang i mange mange måneder - men det har ihvertfald ikke øget mit stofskifte, men har da givet mig mere energi lige efter.

Er der nogen der ligesom jeg får det markant dårligere når man har menses?

Sikke en masse spørgsmål. Og sikke en masse brok over kuk i stofskiftet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej "Husker1"
    Dette bliver kun et lille kort indlæg fra mig i denne omgang. Jeg har ikke rigtigt overskud til at formulere mig.
    Men jeg kender alt for godt til dine symptomer.
    For øjeblikket for jeg taget blodprøver ca. hver 2. måned. (Jeg fik en total fjernelse af skjoldbruskkirtlen i april 2006). For mit vedkommende har stofskiftet svinget meget. Det har været utroligt svært at regulere.
    Sidst jeg havde en total nedtur var i marts 2007. Siden har jeg haft det tåleligt. Der var en periode på nogle måneder, hvor jeg var helt i top efter at havde fået tilført Liothyronin, idet mit T3 altid lå i den øvre ende.
    For øjeblikket hvor TSH ligger på 17,9 - har jeg det dårligt. Koncentrationsbesvær, kvalme, svimmelhed, sitren i kroppen, træthed (men for øjeblikket sover jeg ikke særligt godt). Jeg har lavere stresstærskel og mindre tålmodighed.
    Det er meget fornuftigt at der kun bliver tilført 25mkg Eltroxin af gangen. Ellers kan du hurtigt stå i den situation, at stofskiftet vil svinge for meget.
    Dette kan du sikkert ikke bruge til særligt meget. Men jeg vil skrive igen, når der kommer lidt mere "power" på.
    Held og lykke og god bedring.
    Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Husker1
    Jeg har det lige som dig, ikke særlig godt når der bliver lavet om på min dosering. og har heller ikke kørt med den sammen dosering i længere tid. Når der bliver lavet om summer det og det er ligesom vat der er i hovedet, ondt i ørene, energi forladt, rigtig godt træls. Det varer ca. 1 uge så går der 3 uger så blodprøve igen. Jeg går ved egen læge.
    Jeg syntes det lyder til at være en god ide med at du kun skal justeres med 25 pr. uge så kroppen kan følge med, er det ikke noget med at du også er meget sensibel når det bliver lavet om, det syntes jeg kan huske fra dine forrige indlæg.
    Du er så heldig at være i gode hænder, hvilke anbefalinger giver din endolkrinolog dig på at de forskellige tal, om hvor de skal ligge, jeg er nemlig meget forvirret lige fortiden.
    Er det ikke noget med at du er startet på arb. i november?, kan det have indvirket på stofskiftet, mere at se til jul osv
    <hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Tak for jeres besvarelser. Jeg ligger i sengen nu med en voldsom hovedpine som har stået på i 2 døgn skønt. Jeg ved det er dosis-ændring der er skyld i dette. Det er rigtigt at jeg er startet job her i oktober. Men der steg mit stofskifte bare lidt, så min endokrinolog satte mig lidt ned i dosis - det blev jeg ikke så skidt af - det er åbenbart mere når jeg skal stige.
    Min endokrinolog vil gerne have TSH på omk. 1,0 og t3 og t4 gerne i den høje ende.
    Jeg ved også det er normalt at svinge - og har hørt at det er almindeligt at man har brug for mere Eltroxin om vinteren. MEEEN man kan virkelig bare blive så træt af denne sygdom og til tider føle man ikke har flere kræfter tilbage. Jeg har virkelig haft det godt i et par måneder må jeg sige, men når jeg så får det så skidt som nu, bliver jeg mindet om alle de trælse timer denne møg-sygdom har stjålet fra mig....øv øv øv.

    Jeg ønsker jer alle rigtig god bedring - og håber for os alle at vi får et bedre 2009....
  • Indstillinger
    Jeg tænkte lige på, får du d vitamin? det er godt her om vinteren.
    Ved mig ligger Blodprøve svarene på d vitamin, linden for normal området, men min læge siger at det er godt at ligge i den øverste ende af værdierne her om vinteren.
    jeg har det lige som dig ondt i hovedet, ørene og energi forladt..og er også blevet sat op i eltroxin, så jeg tror også det er når man bliver sat op i doseringen at alle dårligdommene kommer. Men samtidig er der også en del der har influenza her oppe nord på.
    Hilsen Helle
Log in eller Registrér for at kommentere.