Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan kan jeg hjælpe min kone

Hej

Jeg ville gerne hvad nogle meninger og gode råd fra jer.
Min kone vejer ca 30 kg for meget og hun vil gerne tabe sig og jeg vil gerne hjælpe hende. Hun har deltaget hos vægtvogterne men som blev hun gravid og kom aldrig igang igen.
Tidligere på året gik vi sammen på kostomlægning hvor vi talte points efter vægtvogter modelen og jeg tabte mig selv 15 kg og kom ned på min ideal vægt, men hun tabte sig ikke rigtigt. Nu følger hun ikke planen længere.
Jeg ved hvormeget hun gerne vil tabe sig, jeg kan se hvordan hun har den når hun fx kigger på tøj, hvor ked af det hun bliver når man ikke kan få det i hendes størrelser.
Jeg vil gøre alt for at hjælpe hende, følge den samme kost, ja jeg vil gerne hjæle hende, for hendes overvægt påvirker vores samliv, hun kan ikke lide sin egen krop og det er et meget ømtåligt emne, vi kan ikke snakke om det.
Hun siger at jeg bare skal blande mig uden om.
Jeg er bekymret for vores forhold og for hendes helbred, hvad skal jeg gøre for at hjælpe?


Hilsen den fortvivlede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej den fortvivlede!

    Det din kone har brug for er først og fremmest en gang selvtillid!
    Få din kone til at forstå at du elsker hende uanset hvad hun vejer, men at du bare gerne vil se hende have det bedre med sig selv :)

    Hvad i kan gøre:
    I kunne begge begynde til noget motion for par, især hvis du gerne vil hjælpe din kone igennem det :)
    Du kunne også (når i begge har tid) foreslå hende at gå et privat sted hen og løbe jer en tur :) Og lad ligesom det blive en vane. Hvis din kone ikke bryder sig om det, så snak med hende om at danne nogle vaner.

    Altså:
    Drik et glas vand inden hvert måltid.
    Hjælp hende med at lave 10 mavebøjninger hver aften eller morgen :)

    Bare sådan nogle ting, og lad dem blive en vane, så vil din kone højst sandsynligt også åbne mere op, og blive gladere og få det bedre med sig selv og hendes krop.

    Husk bare at lad hende vide at du altid vil støtte hende 100%, fordi det er noget man virkelig har brug for at vide hvis man har det dårligt med sig selv :)
    Og jeg vil sige du allerede er godt i gang med at hjælpe din kone, siden du bekymrer dig nok om hende, til at skrive herind og bede om hjælp :)

    Håber du fik nogle gode ideer, eller hjælp fra mine råd.
    Du kan også altid hente hjælp og kostråd fra biblioteket eller en læge :)
  • Indstillinger
    Jeg er bestemt enig i ovenstående indlæg, men jeg læser lidt at din kone ikke vil have din hjælp?
    Og hvorfor vil hun ikke det?
    Er problemet i bund og grund større hos dig end hos hende? Og nej, det er ikke det, du skriver, men jeg læser lidt, at hun godt nok er ked af at være så stor, men hun magter heller ikke helhjertet at gøre noget ved det?
    Hvor meget taler du om det til hende? Er det noget med at du kommenterer, hvad hun putter i munden?
    Hvorfor følger hun ikke jeres kostplan længere? Jo, jeg gætter, at det er fordi hun ikke tabte sig hurtigt nok?
    Og jeg kan da et eller andet sted godt følge, at det må være hårdt for hende; I går sammen omkring en kostomlægning – du taber dig flot og får din idealvægt og hun? Ja, hun taber sig sikkert også lidt, men ikke så hurtigt og fermt som dig, ja, ”så kan det ved gud også være lige meget!”

    Mit råd til dig og jer vil være, at du prøver at lade være med at have så megen fokus på det, at du virkelig forsøger at vise hende, at du elsker hende også med de ekstra kilo. Et eller andet sted er det hendes ansvar og hendes beslutning; det er måske det, du skal fortælle hende. Umiddelbart vil jeg foreslå, at hun kom til en diætist, der kunne hjælpe hende til et kost- og motionsprogram, der passer til hende, men du skal da være helt sikker på, at det også er hendes eget dybtfølte ønske. Eller måske vægtvogterne igen – det har jeg kun hørt positivt omkring; der møder man jo også en forståelse for, at nogen taber sig hurtigt, andre er længere tid om det.

    Jeg forestiller mig, at hun har haft ret så mange nederlag, hvilket naturligvis skyldes at hun hver gang har opgivet for tidligt, eller er hoppet på nogle af alle de der totalt virkningsløse ”lette” kure, pulver, piller og den slags. Hun skal have en effektiv kostomlægning og et motionsprogram – og ikke ”noget” man gør i en eller anden fastlagt periode, men der i mod indstiller sig på er for livet.
  • Indstillinger
    Hej.
    Generelt mener jeg at man har for meget fokus paa mad og alt for lidt paa motion naar man taler om slankekure. Motionsdelen goer man ikke meget ud af, hvilket jeg mener er en alvorlig fejl. Op med motionen og ned med pointtaelleriet.

    Din kone traenger helt sikkert til at komme i godt humoer og bryde den daglige rutine (hvem bliver ikke traet af at goere det samme og det samme hver dag?). DERFOR: I skal ud i den friske luft. Paa med loebeskoene. Frisk luft og sved paa panden goer undervaerker, baade for kroppen og for ens humoer. Det er ganske enkelt umuligt ikke at komme i godt humoer efter en loebetur. Pyt med at det smaaregner, det er bare ud af doeren. Og saa er det GRATIS. Goer det til en vane. Fx. hver soendag. Bryd rutinen.

    Din kone skal have et godt morgenmaaltid. Hvad med at proeve havregryn, maelk og frugt (kiwi, banan ... ). Det er slet ikke saa tosset og saa maetter det meget mere en broed og smoer. Hun skulle proeve det.

    Held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Jeg synes I skal dyrke noget mere sex. Det vil bla. være godt for jeres selvværd. I forbrænder kal. på en dejlig måde. Hvis du kan få hende til at føle sig som en (sex) gudinde, så vil hun måske få mere lyst til at ligne en.
Log in eller Registrér for at kommentere.