Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

TPO-ab, abort og graviditet?

Hej
Jeg har for lavt stofskifte. Er nu reguleret, men jeg bliver ved med at abortere.
Det behøver selvfølgelig ikke have noget med stofskiftet at gøre.
Men er der nogen der ved noget om forhøjet tpo-ab i den forbindelse?
Mit ligger og svinger mellem 180 og 250.

Kommentarer

• Hej,
    Kan ikke svare på dit spørgsmål, men er selv meget interesseret da jeg er i samme situation. Mit stofskifte er ikke meget for lavt - min læge siger at jeg kun får eltroxin fordi jeg gerne vil have børn, ellers ville det ikke være nødvendigt. Desværre er mit stofskifte heller ikke helt stabilt - det svinger lidt mellem at være normalt og at være for lavt. Jeg har fået at vide at ejg danner antistoffer mod min skjoldbruskkirtel, men jeg ved ikke om det betyder at jeg har Hashimotos. Jeg aborteret 2 gange indenfor det sidste år.
    Min læge har sagt at TDH helst ikke må være over 2,5 hvis man gerne vil blive gravid. Mit svinger ofte over det, og også over normal-rammen. Er i tvivl om hvordan antistofferne påvirker graviditeter. Har læst på www.thyreoidea.dk, men vil gerne vide mere. Vil meget gerne høre fra andre i samme situation!
  • Jeg er født med for lavt stofskifte og har hele mit liv været i behandling med eltroxin. Jeg er gravid i 11. uge og er nu blevet henvist til samtale med en ekspert på Skejby sygehus hvor vi skal finde ud af hvilken form for behandling jeg skal have under graviditeten. Mit stofskifte var helt perfekt før jeg blev gravid men i løbet af den sidste måned er min TSH ændret fra 0,666 til 9,45. Jeg er utroligt nervøs for hvad det betyder og glæder mig nu bare til næste uge hvor jeg forhåbentligt kan få nogle kvalificerede svar.
    Jeg skal nok skrive når jeg ved noget mere.
  • Er der nogen af jer der ved, om det kun er TSH der har betydning, eller om det også er T4? Og om et lavt T4 er skadeligt for barnet? For mit TSH ligger meget lavt (på 0,23), fordi jeg har fået fjernet min skjoldbruskkirtel grundet kræft, men min T4 værdi er faldet fra 23 til nu kun at være på 15. Er selv i 8. uge
Log in eller Registrér for at kommentere.