Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Røg allergi?

Redigeret 24 december, 2008, 01:22 i Allergi
Er der nogen der kan fortælle mig om jeg måske kan have røg allergi? Det seneste år har jeg været plaget af nysen, tilstoppet næse, en næse der render pludselig og til sidst ør i hovedet af at pudse næse. Og det har kun været når vi har været på besøg hos venner og familie, som er ryger. Bliver der røget en del får jeg også hovedpine og sviende øjne.
Der var en aften hvor jeg var til fest, hvor folk gik udenfor, for at ryge, men der havde jeg det også. Min læge har nævnt at selvom man ryger udenfor, sidder røg partiklerne i tøjet og kan stadig genere når de kommer ind.
Jeg synes det er rigtig generende at have det sådan og jeg har mest af alt lyst til at tage hjem, fordi jeg er så plaget af det.
Er der nogen som har det på samme måde eller nogen som ved lidt om det - kan det være røgallergi?

Kommentarer

  • Hej Solsikken1

    For mig at se/læse, er det absolut meget sandsynligt at du reagerer på røg, det er netop de samme symptomer jeg får ved røg. Ja så det tror jeg der bestemt kan være.

    Hvad vil du gøre ved den viden??

    Hvad vil du gøre for at undgå problemerne der??

    MVH

    anne
  • Hej Solsikke

    Uanset hvad dit problem rent teoretisk kaldes, synes jeg, at det er vigtigt, at du tager hensyn til det og sørger for at lade være med at udsætte dig for røg.

    For ca. 20 år siden havde jeg også den slags problemer. Dengang var det helt almindeligt, at der blev røget under møder og på alle kontorer på arbejdspladser. Jeg blev meget dårlig af det. Jeg fik hovedpine og sviende øjne, der løb i vand.

    Der blev talt meget om, at problemet nok lå hos mig. Mine kolleger mente, at mine problemer med at tåle røg skyldtes noget psykisk. Heldigvis har jeg ikke længere den slags problemer, for der ryges ikke længere dér, hvor jeg kommer.

    Jeg kan tilføje, at den ene kollega fik en meget ondartet kræftsygdom, og den anden fik rygerlunger.

    Julehilsner

    Kameliadamen
  • Tak for jeres svar... ;o)

    Jeg har meget svært ved at sige til folk at jeg har røg allergi. Men jeg vil prøve. I lørdags skulle vi ud at spise hos svigerfar + kæreste. Min mand ringede og sagde det som det var og svigerfar, som er en dejlig mand, sagde at så skulle de nok lade være med at ryge indenfor. Og skulle også nok sørge for at få luftet godt ud inden jeg kom. Vi kom, var der og det gik faktisk fint. Jeg havde en lille bitte smule snue, og jeg tænker om det kan være fordi der altid vil sidde lidt røg i huset eller fordi at jeg er så "sart" blot de går ud og kommer ind og sidder over for mig - med røgen siddende på sig.
    Jeg blev i øvrigt ikke modtaget særlig godt af svigerfars kæreste. Hun spurgte mig straks hvorfor rygning skulle have skylden for alt?! Hun kunne simpelthen ikke forstå hvordan min krop kunne reagere på at andre ryger?! Eller at hendes barnebarn kunne have problemer med væske i mellemøret, pga. røg. (Ikke mit barn, men hendes "ægte" barnebarn) :o)
    Vi skal til diverse julefrokoster her i julen og det er så svært for mig at få sagt noget. Igår fik jeg sagt det til min mor, at jeg havde et dilemma, når vi skal til deres julefrokost hvor størstedelen af de 30 mennesker, ryger!!! "Jamen så bliver de bare ikke røget indenfor" sagde hun.... Jeg nævnte at der nok også var nød til at blive luftet godt ud inden jeg kom. Og det var også bare helt i orden. Så nu må vi se hvordan det går.... Har I haft problemer med når folk ryger udenfor og komer ind i flok? Har I reageret på det? Og har I egentlig set nogen hjemmesider hvor man kan læse om røg allergi?
    Mange venlige hilsner solsikken1
  • Hej Solsikken

    det behøver ikke være røgen alene der udløser dine gener -eks skal du passe på ikke at bruge sterinlys hvis du er allergisk, men jeg vil da anbefale dig at få lavet en allergi test hos lægen.
    Eks troede jeg at det var røg og støv jeg blev tæt i næsen af og så lærte jeg at det også var druerne i vinen.
    Dejligt at svigerfar tager hensyn!
    Men det er kun dig der helt kan vælge om du vil blive hjemme eller eks købe saltvand til at skylle næse og øjne med til at afhjælpe generne.
    At folk ryger udenfor er nok det største hensyn du kan forvente der bliver taget i den retning-desværre for dig
    På hjemmesiden helse fandt jeg noget om det men kunne desværre ikke linket så meget ser det ud til
    jule hilsen Dowling



    http://www.helse.dk/Default.aspx?ID=44& ... ewsID=5471
Log in eller Registrér for at kommentere.