Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvnproblemer

Redigeret 5 januar, 2009, 06:35 i Stress
Hej Gruppe

Jeg har været igennem et travlt år, og det er optrappet her på det sidste (sidste 3 måneder). Jeg har ikke stress som sådan (har haft det før, altså den ægte af slagsen), men jeg har haft det sådan at jeg har følt min krop var i nuet og jeg kunne fungere på arbejde, men min psykie, tankerne, hjernen var langt bagud. De sidste 14 dage har jeg haft søvnproblemer. Når jeg kommer ra arbejde er jeg meget træt og kunen sove med det samme, men venter. Når jeg så falder i søvn, sover jeg max 5 timer og vågner så og derefter sover jeg meget lidt vågner mange gange. Jeg bliver tiltagende mere og mere træt. Har opdaget at en til to Panodiler hjælper mig til at falde i søvn, og det gør et glas vin også (ikke mere end et glas), men hvad gør jeg for at komme ud af det dumme søvnmønster?? Nogle råd?? Måske hjælper det nu at der er ferie jeg ved det ikke.

MVH

ao

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Hvis det er noget for dig, kan hypnose være rigtigt godt mod bl.a. søvnproblemer.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Tak for svar.

    Det var en mulighed, men ikke her og nu.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne61,

    Det lyder som et meget generende problem. Jeg håber, at ferien har hjulpet, men hvis det ikke er blevet bedre, så er her et par råd. Det er dog lidt svært, da jeg ikke ved om du fx tænker for meget og derfor ikke kan falde i søvn. Men for mig plejer det at hjælpe med nogle små faste rutiner.
    - For det første, så går jeg ikke i seng før jeg er træt. Hvis jeg ikke er træt nok, så ligger jeg bare og kigger ud i luften.
    - Dernæst ser jeg ikke fjernsyn eller bruger computerne i en time før jeg skal sove. Det gør mig mærkelig rastløs og jeg får svært ved at sove, hvis jeg har siddet foran skærmen
    - En god bog at falde i søvn på. Det lyder banalt, men det virker - i hvert fald for mig. Når jeg har læst mig træt, så sover jeg meget bedre og længere. Det er også en god ide at tage bogen frem igen, hvis man vågner efter få timer, så får man ro på igen med bogen.
    - Jeg spiser aldrig sukker eller drikker kaffe mindst et par timer inden jeg lægger mig til at sove. For det ødelægger min nattesøvn
    - Prøv at lade tankerne svæve i stedet for at blive irriteret over, at du ikke kan sove. Når jeg har svært ved at falde i søvn kigger jeg aldrig på hvad klokken er. Det er nemlig så frustrerende at se, at der er gået endnu en halv time. I stedet prøver jeg at tænke på ingen ting, og så går det lettere (nogle gange).

    Jeg håber, at du kan bruge mine små råd. Jeg har desværre ikke nogen endegyldig løsning, men man kan nogle gange komme langt med små skridt.

    Rigtig glædelig jul - jeg håber du får hvilet ud inden :-)

    Venlig hilsen
    Trunte
  • Indstillinger
    Hej Trunte

    Tusind tak for dit flotte indlæg, og de gode råd.

    Jeg har ikke problemer med at falde i søvn, men det er mere alle de opvågninger, lette søvn, og korte søvn.

    Det var nogle virkelige gode råd, og især det med ikke at kikke på uret er godt. Selvom jeg ikke har brugt det som en øv nu ikke igen vågen, men alligevel en slags kontrol og interesse, og i nat lod jeg helt være med at kikke på uret, og faldt hurtigere i søvn igen.

    Det er også meget anvendelige råd med en roligerer aften. Især det med fysisk mere rolig og ikke have oplevelser igennem computer eller tv, men ligge og læse en bog.

    Jeg vil også tænke over om ikke jeg skal gå tilbage til mine gamle vaner inden natten, i stedet for helt overtræt at sove meget tidligt, men måske tvinge mig til at blive oppe og vågen indtil det tidspunkt jeg plejer at lægge mig til at sove, men det andet er meget tillokkende.

    Nej jeg spekulerer heldigvis ikke over noget, så det er nok blot overanstrengelse/træthed.

    Endnu engang tusind tak for dit meget brugbare flotte svar.

    Kan du have en rigtig glædelig jul!!!

    Mange gode hilsner

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne,

    Hvor skønt at se, at du kunne bruge mine små råd :-)

    Rigtig godt nytår til dig,

    Venlig hilsen
    Trunte
Log in eller Registrér for at kommentere.