Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Jeg ryster ??

Redigeret 30 november, 2011, 10:44 i Angst
Hej.

Jeg er en ung pige på 20 år.
Min mor lider af angstanfald - og jeg tror jeg har nappet lidt fra hende ?

Jeg har tidligere oplevet angstanfald .. Men nu er det noget andet ? eller hvertfald på en anden måde.

Jeg har indenfor den sidste måned haft 6 anfald - hvor jeg først føjer en ubehag ved brystet - eller under brystet ( en meget underlig følelse ) og derefter hamrer mit hjerte og min krop begynder at ryste . Jeg spænder i ryggen og kan slet ikke slappe af.
- jeg kan ligge sådan der i 2 timer med en masse tøj på - indtil jeg falder i søvn .. Men det er meget svært at falde i søvn når man har det sådan der.

Hvad er der ?? Er det angst ?? Hva kan jeg gøre ?? - det er så ubehageligt at jeg er lige ved at græde.
- Er bange for det er mit hjerte ???

Håååber i vil hjælpe .

Kommentarer

• Hej Russah

Angst kan vise sig på så mange forskellige måder.
    Om det er angstanfald, du oplever kan jeg ikke sige, men det lyder som meget med 6 så ubehagelige anfald på en måned.
    Jeg tvivler på, at der er noget fysisk galt med dit hjerte men under alle omstændigheder vil det mest fornuftige jo være at gå til din læge og få en snak om det. Om ikke andet så fordi, du ved at få undersøgt dit hjerte måske så kan blive beroliget. Og er det så angst, så må din læge jo så hjælpe dig med at finde ud af, hvad der så skal gøres.

Hilsen Helene
  • Hej! Håber du orker at læse det hele. (Det blev lidt længere end forventet)

Jeg er selvfølgelig nødt til at starte med at sige, at jeg ikke er læge, og derfor ikke kan garantere dig, at der ikke er noget fysisk galt med dig.

Når det så er sagt, taler jeg udfra egne erfaringer.

Jeg er selv en pige på 20 år. Jeg lider af angst. Jeg valgte at gå til lægen efter at have haft nogle rigtig væmmelige anfald gennem længere tid, uden at kunne forstå hvad det var. Jeg kunne ikke spise noget, for hver gang jeg skulle spise havde jeg aangstanfald. Jeg er nu i behandling, og tro mig, det kan gøres noget ved det.. Det er ikke noget du er nødt til at leve med.

Det lyder rigtig meget som min situation. Jeg ryster også helt ufattelig meget. Det er ligesom at ligge og spænde i hele kroppen, og det føles som om man fryser, og at der bare er minusgrader i rummet. Samtidig hamrer dit hjerte afsted. Du vil måskke også opleve at du bliver svimmel, får ondt i maven og skal på toilettet. Alt dette skulle være helt normalt når man har angst.

Det er sindsygt svært at holde hovedet koldt, når først man har et angstanfald. Man går helt i panik, hvorfor sygsommen også kaldes panikangst. Jeg har først lært det efter tre måneder i behandling, og efter jeg fandt ud af hvad der vat galt.

Når du ryster er mit bedste råd , at du slapper af. Grunden til at du ryster er, at du spænder i hele kroppen. Tænk på noget andet, ssæt en film på, læg dig ned under dynen eller et tæppe og SLAP AF! I flere måneder (inden jeg kendte årsagen) prøvede jeg at sove med uldsokker og flyverdragt samt varmepude.

Et andet råd, som jeg vil sig er det der har hjulpet mig allermest, er at trække vejret ordentligt. Min læge lærte mig at "trække vejret i firkanter". Find en firkant det sted hvor du er når du får et anfald. Det kan være et vindue, et fjernsyn, en dør, en billedramme, alt... Træk vejret mens dit blik følger den ene af de lodrette sider (fra bunden af linien til toppen). Træk vejret dybt ind. Mens dit blik følger den næste vandrette side holder du vejret. Herferter puster du ud i takt med, at dit blik følger den anden lodrette side, og igen holder du vejret, mens dit blik følger den sidste vandrette side. (Håber du forstår det, det er virkelig mit bedste trick).

Til slut vil jeg fortælle dig, at når du har angst, fortæller du din krop. at der er noget galt. Kroppen sætter dermed hele alarmberedskabet i gang. Dit hjerte banker hurtigere, du får ondt i maven osv. Dit krop gør sig "klar til at gå i krig" mod det dit hoved fortæller den, der er galt. Derfor alle symptomerne.
    For mit vedkomne var det tanker der udløst mine anfald. Jeg var sikker på at jeg skulle dø, hvis jeg pludselig fik ondt i hovedet. Jeg ved ikke hvordan det er med dig!? Man kan også være angst for sin angst, men den kan også bare komme "uanmeldt". Det er også det der kan gøre det så ubehageligt.

For mig hjælper det at fortælle nogen, at jeg har det dårligt når det kommer. Det hjælper mig også meget at skrive situationerne ned, så jeg kan tage det frem næste gang jeg bliver angst, og overbevise mig om, at det går væk igen, da det også gjorde det sidst.

Skriv endelig hvis der er noget du ikke forstår eller gerne vil vide. Husk at du sagtens kan få det bedre.

Med venlig hilsen

Malene
  • kære malene jeg ryster også meget og jeg lider af panik angst er du kommet over dit og evt hvordan hilsen pia
  • Hej Russha!

Ja, det er meget ubehageligt med "angst" "panikangst". Men først og fremmest er det vigtigt at få afklaret om det er noget med hjertet - så du skal en tur om lægen.

Jag har haft det som du , nemlig en afsindig rysten i hele kroppen kombineret med svimmelhed, hjertebanken og havde det rigtig dårligt.

Efter en grundig undersøgelse på sygehuset hvor det blev konstateret at jeg var sund og rask. Det hjalp ikke på mine "anfald" og efter en ganske lang omgang med rysteture og bange for at bevæge mig ret langt udenfor mit hjem, blev jeg klar over, at sådan havde jeg ikke lyst til fortsætte med.

Jeg tog, efter omhyggeligt valg i den alternative verden, mod til mig og bestilte en tid hos en Heilpraktiker ( du kan Google denne titel og se hvad det er for noget!) Både England, Tyskland og Frankrig benytter i stor stil Heilpraktik!

Det var en behandling, som for mit vedkommende, mundede ud i helbredelse på min panikangst. Jeg har ikke siden haft disse modbydelige anfald. Det er nu snart 20 år siden, jeg havde det sidste anfald.

Held og lykke med dig, jeg håber virkelig du også kommer helt over dine "anfald"
    Gode tanker til dig

Maxime
Log in eller Registrér for at kommentere.