Lavt stofskifte og depression
Hej
Jeg har været sygemeldt i flere måneder - stressrelateret og er nu i medicinsk behandling for depression. Jeg har også lavt stofskifte - men lægerne siger at tallene er normale. Mit T3 er kun 1,42 (normalværdi 1,10-2,50) og på nettet har jeg læst at et lavt T3 kan forårsage depressionssymptomer.
Jeg er jo ked af tage antidepressivt medicin - hvis det er stofskiftet der er synderen. Er der nogle af jer der har nogle erfaringer? Jeg får noget medicin der gør mig vildt træt - Mirtazapin - er der nogen der har prøvet det?
Lægerne koncenterer sig meget om normalområderne når man taler om stofskifteværdier, men jeg kan konstatere at mit T3 aldrig har været så lavt som nu. Jeg har prøvet at få Liothyronin (T3) som tillægsmedicin - men tålte det desværre ikke. Blev underlig og fik hjertebanken, og faktisk faldt mit T3 efter et par ugers behandling.
Jeg er helt strandet og frygter at miste mit job da jeg har været sygemeldt længe. (
Med venlig hilsen
Gitte
Jeg har været sygemeldt i flere måneder - stressrelateret og er nu i medicinsk behandling for depression. Jeg har også lavt stofskifte - men lægerne siger at tallene er normale. Mit T3 er kun 1,42 (normalværdi 1,10-2,50) og på nettet har jeg læst at et lavt T3 kan forårsage depressionssymptomer.
Jeg er jo ked af tage antidepressivt medicin - hvis det er stofskiftet der er synderen. Er der nogle af jer der har nogle erfaringer? Jeg får noget medicin der gør mig vildt træt - Mirtazapin - er der nogen der har prøvet det?
Lægerne koncenterer sig meget om normalområderne når man taler om stofskifteværdier, men jeg kan konstatere at mit T3 aldrig har været så lavt som nu. Jeg har prøvet at få Liothyronin (T3) som tillægsmedicin - men tålte det desværre ikke. Blev underlig og fik hjertebanken, og faktisk faldt mit T3 efter et par ugers behandling.
Jeg er helt strandet og frygter at miste mit job da jeg har været sygemeldt længe. (
Med venlig hilsen
Gitte
Kommentarer
lavt stofskifte, stress og depression det er noget af en blanding, og jeg kan godt forstå at du er frustreret over hvad du skal gøre.
Jeg havde selv en depression for 12 år siden, jeg fik dengang cipramil (dette gjorde mig ikke træt) jeg var meget imod at tage medicinen, men den hjalp mig til at komme op af det sorte hul hul jeg var havnet i, og kunne her efter arbejde med de problemer der havde udløst den.
I juni har jeg fået konstateret lavt stofskifte, og jeg har været meget itvivl om jeg også havde en depression, da symptomerne ligner hinanden meget til forveksling. Jeg bestilte tid hos en psykolog for at få skilt tingene af, og i mit tilfælde havde jeg ikke en depression. Men når der er "rod" i hypofysen er der også rod i hovedet.
Det er en svær beslutning du skal tage.
antidep. medicinen vil hjælpe i løbet af kort tid, men jeg kan godt forstå at du ikke vil tage den hvis det ikke er ndvendig.
Til sidst,pas godt på dig selv......føler du dig presset til at skal på arbejde igen?
Mange hilsner Helle
Ja klart - jeg føler mig presset til at komme tilbage. Jeg har gået til psykolog uden at det er blevet bedre, nærmest værre. Så antidep. medicin er sidste chance for mig. Men som sagt - så er jeg ked af det, hvis det "bare" er stofskiftet der driller. ER led af medicinen - har indtil nu kun oplevet bivirkninger - venter på at opleve en virkning.
Har du det godt nu og er dine blodprøver "normale"?
Hej fra Gitte
Føler med dig -tro mig
Jeg havde jo mange symp på en depression da jeg første gang kom til endokr og han ville gerne henvise mig til en psykiater,men jeg holdt fast i ,at det var mit myxødem der gav mig tristhed og da jeg så fik Lio forsvandt min tristhed,det er jeg jo super glad for idag ,men var det ikke forsvundet havde jeg valgt anti dep.medicin det andet er frygteligt, fra at være en livsglad pige til at gå og græde og have den der "ligeglads følelse" selv overfor ens nærmeste er skræmmende-jeg håber du får det bedre synd du ikke havde gavn af Lio-
kærligst
Kirsten
Min læge siger mine tal er ved at være i normal området. Men jeg føler mig ikke rask, jeg har symptomer på for højt stofskifte. Lægen siger det er psykisk betinget, for mine tal er ved at være i orden. Heldigvis har jeg fået oprejsning herinde fra, så det er ikke psykisk. Men nogle gange bliver man i tvivl.
Jeg er endnu ikke den glade pige jeg engang var, kan stadig falde i et hul hvor jeg syntes det hele er håbløst, men jeg håber det bliver bedre, det SKAL det.
Jeg tænker vedr. dig, er dit stofskifte velbehandlet? med hvor meget medcin du skal have?
Hvad er dit TSH jeg har læst herinde at det bliver anbefalet det skal være 1
Hilsen Helle
Mit tsh er 0.385 og jeg får 125 mikrogram Eltroxin dagligt. Jeg har læst at TSH ligger godt for nogle når det er næsten ulæseligt men ellers at det skal være mellem ligge under 1. Mit problem er T3 som er for lavt 1,42 (1,1-2,50) - det skal helst ligge i den øverste del af referenceintervallet. Lavt T3 skal vist også kunne forårsage depressionssymptomer.
Hej fra Gitte
jeg ved ikke om du læser denne da jeg kan se at det længe siden du skrev denne tråd.
Jeg står i samme situation som dig.
Jeg føler mig SÅ deprimeret og kan intet overskue. Jeg har gået sygemeldt siden 1. august og været på eltroxin siden. Jeg kan ikke rigtigt få min TSH stabil den er igen på vej ned og ligger pt. på 7,5, min T3 er på vej op og ligger nu på 1,4. Jeg skiftede til Euthyrox for ca. en måned siden da jeg troede jeg havde bivirkninger af Eltroxin, med kvalme og rysten. Men det er ikkeblevet bedre. Jeg har først en tid ved en endokrinolog om en måned og min læge tror ikke på mig. Jeg er virkelig i syv sind.
Vil høre om du er blevet stabil og har fået det bedre???
Kærlig hilsen
Tina