Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

tæt ved målet???siger lægen

Redigeret 23 december, 2008, 14:51 i Forstyrrelser i stofskiftet
Nu skriver jeg igen, og har brug for lidt trøst..
jeg har lavt stofskifte, men får nu for meget medicin så mit stofskifte er blevet for højt.
Tallene ligger
T3 2.4 (1.1-2.5)
T4 181 (60-140)
TSH 0.38 (0.30-4.4)
og nu kommer det på nordjydsk... rigtig træls.
Jeg har det som om at der kører en motorvej ind i brystet, og som om jeg ikke kan trække vejret helt igennem, uro i kroppen , løs afføring, tør i munden, arme der sover, trykken i ørene, urolligt hjerte.... ÆV.
Men min læge siger at mine tal er ved at være på plads, så de symtomer stammer ikke fra stofskiftet, men er psykisk betinget.
Jeg kan ikke forstå det og er snot forvirret, og mener selv det er IKKE psykisk.
Er der nogen af jer herinde der er ved at nå målet mht til tallene, men mærker I ikke er helt raske.
Julsehilsener fra Helle.

Kommentarer

  • Indstillinger
    kære Helle

    Jeg genkender tilfulde dine symptomer og ved hvor træls det føles. Og tro mig ! det er IKKE psykisk, men en følge af en for høj dosering af eltroxin. Gennem 7 år har jeg prøvet det mange gange og har mange gange troet, at jeg var ved at blive skør. Jeg har sammenlignet dosering og symptomer gennem tiden og er overhovedet ikke i tvivl om sammenhængen. Min læge sagde som din, men har senere givet mig ret, og siger nu at han har stor respekt for min evne til at mærke, hvordan min dosering skal være. Jeg skal ligge på en tsh mellem 1 og 1.5 for at jeg har det bedst, og dernede hvor du ligger nu, ville jeg have det som du har - og desuden ikke kunne sove!
    mange hilsner (-:
  • Indstillinger
    Det er sjovt som vi føler forskelligt ,mit stofskifte er klinisk sat op så min T 3 er 3.8
    min TSH 0.02 og jeg har ingen symptomer på for højt stofskifte -

    Gad vide hvad der sker -det er en for mig meget kompliceret sygdom myxødem-
  • Indstillinger
    Ja, hvor er vi forskellige, det ville være dejligt hvis vi alle kunne stæbe efter en dosering og nogle blodprøve tal der var ens for os alle, det ville gøre det hele noget lettere.
    Det er godt at vide Jane at du har det på samme måde, så er jeg ikke helt skør...hvor meget medicin tager du? Jeg ved godt vi er forskellige. kan du ex mærke når du bliver sat ned med 50mg om ugen?
    og en ting til, du har haft sygdommen i 7 år, når din medicin er ok, er du så den gamle Jane som du plejder.
    Jeg kan heller ikke sove om natten, vågner ved at min krop arbejder hurtigt oh hjertet slår hurtigt.
    og mit humør er lig nul, er ked af det og nemt til tårer....
    Hilsen Helle
  • Indstillinger
    Kære Helle...du spurgte for et stykke tid siden, hvor meget medicin jeg får...lige nu får jeg 125 mcg 4 gange om ugen og 100 mcg 3 gange om ugen, og regulerer det med 25 mcg ad gangen, når jeg kommer for langt op eller ned. På den måde oplever jeg ingen bivirkninger, når jeg doserer op eller ned. ja, jeg synes jeg genkender mig selv, når jeg er rigtigt doseret - men til gengæld mærker jeg tydeligt når det ligger forkert, og jeg f.eks har hedeture og sover elendigt ( der er heldigvis længere og længere imellem nu ). Så bliver jeg trist og irritabel.
    Du lyder så ked af det og opgivende, og jeg vil gerne sige til dig, at der er altså meget, du selv kan gøre. Jeg erkender, at vi alle er forskellige og at det, der virker for mig, måske ikke dur til andre, - men jeg synes, at det kan være forsøget værd.
    Jeg har 3 råd, som jeg synes har hjulpet mig meget...: 1)skriv altid dine tal ned, og før så en kalender ved siden af, hvor du beskriver dine symptomer...på den måde vil du efter et stykke tid kunne sammenligne og derud af få en fornemmelse for sammenhængen. 2) prøv at læse Mark Hymans bog "spis dig til et superstofskifte", som giver mange anvendelige råd og et indblik i hvordan sådan et stofskifte er skruet sammen. 3) prøv evt at læse hvad Carsten Vagn Hansen skriver på nettet om for lavt stofskifte. Han har lavet en LANG liste over kosttilskud, som han anbefaler til sådan nogen som os. jeg har i lang tid tøvet, fordi jeg lever sundt og i øvrigt syntes, det lød vildt. Men så valgte jeg for 6 uger siden at forsøge alligevel ( med størstedelen af dem ), og det har virkelig hjulpet mig på forskellige måder..jeg har fået det meget bedre fysisk, sover bedre og nogen af mine symptomer er væk, bla. hårtab ( som jeg havde haft i over et år)og smerter i skinnebenene ( som jeg har haft i mange år).
    Så du skal altså ikke give op ! MEGET kan bliver bedre, og som jeg har det ligenu, mærker jeg stort set ikke mit stofskifte. Bare det at prøve at gøre noget selv, giver bedre humør, synes jeg...men selvfølgelig : vi er jo forskellige, så det er jo ikke sikkert, du har det lige sådan. Mange venlige hilsner, jane
  • Indstillinger
    Hej Jane og i andre der læser dette.
    Tusind tak for de mange gode råd. Jeg vil bestille bogen på biblioteket, og se om der noget jeg kan bruge, og samtidig vil jeg kikke på nettet ang. kost.
    Jeg har skrevet tal og symptomer ned, men ind imellem syntes jeg det er en skrue uden ende.
    Men du skriver at du er blevet dig selv igen, når dit stofskifte ligger som det skal, så der er håb forude.
    Mange Julehilsner fra Helle
  • Indstillinger
    Hej med jer -
    Ku godt tænke mig at høre om I også mærker en ændring når eltroxin dosis blir sat op-Jeg er så træt om morgenen og har en følelse af en zombie verden -ondt i hovedet og aner ikke om det skyldes de 100 mikrogr jeg tar sammen med 40 Lio-ku' godt tænke mig at høre om nogen har lignede symp ved dosis ændring ?
    God jul til alle herinde på dette forum
    Kirsten
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg synes også at jeg mærker en opkvikning umiddelbart efter en dosisøgelse. Ligeda jeg startede var jeg også kvik og frisk i et par måneder og så gik det ned af bakke igen...
    Mange hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Glædelig jul til jer alle.

    Det ville være skønt, hvis der fandtes en vidunder kur for os alle. Stofskiftet bliver jo ikke taget alvorligt - vel at mærke - hos dem der ikke har stået i samme situation som os.
    Jeg har ofte fået at vide: Hvis du nu tager denne dosis, så er du snart fitt for fight igen. Jeg fik konstateret forhøjet stofskifte for ca. 6 1/2 siden. Fik en total fjernelse af af skjoldbruskkirtlen i april 2002. Jeg glædede mig enormt. Jeg havde jo fået at vide, at så ville jeg snart få det godt igen.
    Jeg kæmpede en kamp med endokrinologen for at han ville blive lydhør overfor mine symptomer.
    Jeg lagde også mærke til at mit T3 tal hele tiden lå i den nedre ende. Jeg fik derfor recept på Liothyronin. Jeg mærkede hurtigt en bedring som holdt længe. M.h.t. dosis ændring - kan jeg se på mine tal - at der skal små mængder til af gangen. Max 25 mkg pr uge. Ellers drøner jeg "op" og "ned".
    Sidst jeg var til kontrol, klagede jeg over en utrolig træthed. Jeg føler også at jeg er nemmere til at blive stresset, kvalme og uro. Endokrinologen mente, at jeg skulle sætte dosis op med 25 mkg pr. uge. Dette har jeg ikke gjort, så nu afventer jeg svar på min sidste blodprøve (fra i fredags).
    Jeg kan også indimellem få hjertekrampe. Det starter med at halsen snører sig sammen og så gør det ondt i hjertet. Det kan tage ca. 1/2 - 3 kvarter førend det er aftaget. Men det hænder heldigvis ikke så tit. Bagefter føler jeg mig meget træt.
    Er der nogle der ved om stress kan påvirke TSH tallet? Mit TSH tal viser, at stofskiftet er for lavt. Men de øvrige tal ligger til den høje side (derfor ændrede jeg ikke min Eltroxin dosis).
    De dage hvor jeg har det godt - drøner jeg derudaf (travlhed på arbejdet). Så kan jeg få nogle dage, hvor jeg bare føler at kroppen står af.
    De kærligste julekram fra
    Anemonen
  • Indstillinger
    Du spørger om der er nogen der ved om stress kan påvirke stofskiftet ? Kort fortalt : det er jeg overbevist om at det kan ! jeg hælder nærmest til den overbevisning at stress kan være medvirkende årsag til sygdommen. jeg skriver igen i løbet af julen, hvor jeg har mere tid, - jeg er osse kommet i tanker om en oplevelse, jeg har haft, som minder meget om dine erfaringer, helle63. Jeg har bare så travlt ligenu...den stress, den stress !
    Glædelig Jul til alle ! Jane55
Log in eller Registrér for at kommentere.