Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stofskiftesygdomme og sexlyst

Jeg ved godt ,at det kan være et meget privat område vi nu bevæger os ind på men jeg kunne godt tænke mig ,at få en debat med jer herinde,om I har ifm jeres myxødem eller for højt stofskifte oplevet mindre lyst/mistet lysten til samvær-seksualitet og hvis I har har ,var det så i starten af sygdommen eller er det fortsat på trods af medicinering .
Når jeg læser symptomer på bl.a myxødem er et af symp manglende sexlyst -det er jo ikke noget man taler om med endokrinologen ,men måske nogen herinde har oplevet det eller kunne fortælle ,at lysten til samvær kommer igen når man er velbehandlet-
tak for en altid god debat på vores side !!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har talt med endokrinologen om det på et tidspunkt. Min sexlyst er absolut væk og jeg er velebehandlet i hvert fald vedr. blodprøvesvar og jeg har haft for lavt stofskifte i 8 år. Endokrinologen havde ikke et bud på en løsning. Manglende sexlyst kan selvfølgelig også skyldes andre ting, men er jo et kendt symptom.
  • Indstillinger
    Hej Kirsten66
    Tak for dit svar ,det er jo interessant ,at lægerne ikke kan komme med bud på hvorfor og hvad der skal til -jeg har lige læst i det nye thyreoidea's blad en rigtig god artikel om en mand der får konstanteret myxødem efter lang tids dårligdom -han nævner netop nedsat lipido (sexlyst) for hans vedkommende -
    Jeg håbede måske bare på ,at nogen herinde kunne fortælle en god historie om lysten kom igen når man var velbehandlet ....
    Det er som om der med den sygdom følger mange ting med på side linjen ...
    æv-æv
  • Indstillinger
    Hej med jer.
    jeg vil lige melde mig til debatten, på et lidt privat område.
    Jeg kan fortælle hvordan jeg har det.
    Når jeg tænker tilbage på før jeg fik konstateret myxødem var min lyst dalet, men jeg troede det var fordi jeg var så umindelig træt.
    Nu her ½ år efter er lysten ikke vendt tilbage. Jeg tror/troede en af grunden har været at jeg ikke en eneste dag har været den jeg plejer at være.
    Været utilpads, træt, hovedpine ja alle de dårligdomme vi alle kender til, og så er det ikke lige sex jeg har tænkt på.
    Jeg tænker meget på at blive den gamle pige igen, og har slet ikke haft overskud til at tænke på at det kunne være noget med stofskifte sygdommen at gøre....men hvorfor ikke, det skulle ikke undre mig at også den glæde bliver taget fra os....i den her frustrerende sygdom.
  • Indstillinger
    Hej Helle
    Tak for dit svar
    Jeg er sikker på det hænger sammen med alt det andet-jeg mistede pludselig lysten okt-nov og er sikker på ,at det var da min sygdom startede inden den blev konstanteret i marts og jeg har som dig ikke fået glæden og lysten tilbage igen ,men jeg har tænkt mig ,at spørge ved mit næste besøg hos endokrinologen hvad der er sket og hvorfor !
    Hilsen Kirsten54
  • Indstillinger
    Jeg har lidt af for høj stofskifte som jeg ikke kom i behandling for fordi tallene var ikke høje nok og havde det igennem nogle år også forsvandt det pludselig en dag og jeg glemte hurtigt hvor dårligt jeg havde haft det.Også en dag begyndte jeg at fryse også var det ligemeget om det var hedebølge og om jeg vinterjakke på..om sommeren.Men jeg har bestemt mistet sexlysten og har ikke haft lysten i flere år og jeg er gift med den mest tålmodig mand i verden for han ved jeg har det sådan og kan ikke gøre noget ved det.
  • Indstillinger
    Det er utroligt hvad stofskifte sygdomme kan gøre ved en. Jeg er en ung pige, hvor det ikke er noget problem for mig - mit stofskifte er også velreguleret - men jeg tænker på; Kan det ikke tænkes at sexlysten er faldet/forsvundet, netop fordi man er syg? og at det altså ikke er en del af symtomperne, men mere en (helt naturlig og forsteålig) reaktion på det at være syg? jeg har en tendens til at fryse meget (nok pga. stofskiftet) og jeg ved da at når jeg kan mærke det, så er jeg ikke lige i hopla.
    Stress og depressioner er jo også en af mange faktorer som kan spillle ind på lysten, og jeg kan godt forstå, hvis man ikke lige har lyst, når man kan mærke at kroppen ikke fungerer som den skal, og gør ondt, fryser/sveder, ondt i øjene og alle de andre ting stofskifte sygdomme nu kan medføre.
    sex er en (meget) kropslig ting, og det kræver kropsligt (og mentalt) overskud for at kunne dyrke sex og hvis kroppen ikke har det godt, så forstår jeg godt, hvis sexlysten forsvinder.
Log in eller Registrér for at kommentere.