Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor er min søn hyper og ofte sur og tvær

Redigeret 7 februar, 2009, 08:53 i Børn med ADHD
Hej
Vi har en dejlig dreng på 6 år. Han er dog meget hyper, er ofte sur, tvær og ked af det., og kommer tit i konflikt med de andre børn i skolen. Både børn og voksne klager over ham, og vi ville så gerne hjælpe ham. Vi aner ikke hvorfor han i perioder har det så træls med sig selv. Tror det skyldes, at han reagerer voldsomt på sukker og mælk. Derhjemme får han hverken mælk eller sukker, men især slik er utrolig svært at undgå, når de hele tiden render til fødselsdage og her i december til julearrangementer. Han har det rigtig træls i disse dage, og vi har svært ved at trænge ind til ham. Når han har det sådan er han afvisende overfor knus og kram, han græder og piver og farer uroligt rundt. Vi leger og spiller meget med ham, kilder ham og prøver at give ham en masse nærhed, men han er aldrig rigtig i ro.

Skolepsykologen har sagt, at han med sikkerhed ikke har ADHD, men vi har ofte vores tvivl. HVorfor er han så så hyper?

Er der nogle der har et godt råd til hvad vi skal gøre? Hvor søger vi hjælp? Vi gruer for, om han overhovedet får lov til at komme i 1. klasse til sommer.
Kan allergi give disse symptomer? Kan han være allergisk overfor sukker. En læge har sagt, at vi skal være obs. på krydsallergi da hans far har både astma og høfeber.

Håber nogle kan hjælpe.

Lullu

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lullu.

    Det kan helt sikkert være sukker han reager på og måske andre ting, men det er jo en læge der skal be eller afkræfte det. Til det med at en skolepsykolog sådan kan udlukke ADHD mener jeg personligt ikke at man helt skal tage for gode vare, jeg ville nok hvis jeg var itvivl søge om at få mit barn undersøgt af en der er 100 % kompentent til at stille sådan en diagnose som ADHD. Jeg har selv to børn med denne diagnose.
  • Indstillinger
    Prøv at starte med at udelukke farvestoffer (e100-e199), du kan sikkert finde noget om dem på nettet, og se hvad der sker, det er ikke så besværligt, som det lyder, når først man har fået sat sig ind i det.
    Derefter kan i prøve at skære ned på/udelukke sukkeret.
    At et barn reagerer usædvanligt på farvestoffer eller sukker kan ikke ses i blodprøver (det kan det ihvertfald ikke hos min datter).
  • Indstillinger
    Hvis du er usikker på skolepsykologens afvisning af en ADHD-diagnose, kan du gå til egen læge og bede om at blive henvist il børnepsyk med henblik på udredning for ADHD her.

    Min søn på 9 har ADHD i svær grad, han er udredt ved børnepsyk på OUH via henvisning fra egen læge.

    Dog vi jeg sige, at ADHD også er andet end hyperaktivitet. Min søn er meget impulsstyret, opmærksomhedsforstyrret, har en evindelig motorisk uro, kan ikke regulere sine følelser særligt godt, kan ikke regulere sit toneleje og taler enormt meget, og kan ikke behovsudsætte, alle disse vaskeligheder giver ham indlæringsproblemer på trods af en helt normal intelligens.

    Du kan evt. læse mere om ADHD her: www.ADHD.dk

    Venlig hilsen Trinus
Log in eller Registrér for at kommentere.