Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Endometriose og hvad så???

Redigeret 13 december, 2008, 08:27 i Endometriose
Hej - jeg er ny inden for sygdommen det vil sige at jeg d. 2/12-08 fik fjernet det der skulle vise sig at være en cokoladecyste på ca. 9x6 cm og alt er tilsyndeladende gået godt men nu er det at jeg undrer mig noget over at inden jeg blev udskrevet blev opsøgt af en af de læger der havde æret med ved operationen og hun sagde dirkete til mig at det er endometriose og at jeg nok ville gøre klogt i at få enten p-piller eller hormonspiral inden længe da det kan mindske symtomerne og at nu skulle jeg ikke gå hjem og søge på nettet for hun havde hørt alle mulige historier om hvad der står om sygdommen. MEN HALLO - når man får at vide det faktisk er en sygdom og hun egentlig ikke er i stand til at fortælle mig ret meget om den hvilke muligheder er der så lige for at finde ud af mere om sygdommen. Men jeg er noget lettet over at have læst her at der er andre der er i samme båd og kan ud fra debat indlægene her se at de symtomer jeg har stemmer helt overens med andre patienters. Jeg var uheldig at få blærebetændelse 5 dage efter operationen og så bøvler jeg noget med ondt omme i lænden og tyngde fornemmelse hvis jeg står op for lang tid - er der andre der har prøvet det??

Ellers syntes jeg faktisk ikke jeg har de store gener fra operationen.

Jeg glæder mig til at høren fra jer:-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej igen!

    Jeg skrev også lige til dig i en anden tråd, men har lige et par ekstra kommentarer til dig :-) : jeg fik præcis det samme at vide af min læge (Hvidovre), at jeg skulle forvente at skulel på p-piller i de perioder, jeg ikke ønskede at blive gravid, da stofferne forhindrer cysterne i at udvikle sig. Jeg og min mand forsøger dog at blive gravide nu (det var i den forbindelse de fandt min cyste), så det er ikke aktuelt pt, men det er noget, jeg vil skulle for fremtiden.

    Og som jeg også skrev før, så var jeg også lidt konfus, træt, tung i det osv, og det er vist helt normale symptomer, også hvad jeg har hørt andre sige her på debatten, og hvad jeg ellers har hørt om sygdommen.

    Fortsat rigtig god bedring :-)
  • Indstillinger
    Hej tak for dit svar her også - jamen jeg tænker bare på at jeg er syge meldt frem til onsdag i næste uge og jeg er da overhovedet ikke klar til at starte på arbejde (der er sselvfølgelig også en hel weekend endnu) - da det indebærer tunge løft samt travlhed og stress - men er det kun mig der har det sådan efter endo operation ??
  • Indstillinger
    Hej hej.

    Det er ikke kun dig, der har det sådan efter en endo operation. Jeg var også meget træt og troede i lang tid, at jeg aldrig blev mig selv igen. Men lige pludselig var jeg som før operationen uden at jeg egentlig lagde mærke til hvornår det var sket.
    Jeg får cerazette mini p-piller nonstop, for ikke at få cyster igen og det fungerer rigtig fint.

    Knus og god bedring
  • Indstillinger
    Hvis du ikke føler dig klar til arbejde, så få forlænget din sygemelding. Det er ikke unormalt det tager længere komme ovenpå end sygemeldingen gælder.
    Jeg fik fjernet livmoder og den ene æggestok for 4 mdr siden og var sygemeldt i 4 uger selv om det var åben kirurgi.
    Efter de 4 uger var jeg da alt andet end på toppen, men da jeg er studerende behøvede jeg ikke få forlænget sygemeldingen.
    Så jeg synes du skal overveje få den forlænget. Tunge løft ER ikke smart for hurtigt efter - du skal huske du også skal hele indvendigt, selv om det ikke var åben kirurgi.

    Et af problemerne med endo er at læger og sygeplejesker ikke ved ret meget, så det er desværre ret lidt information man kan få. Kontakt evt. glostrup eller skejby og eller endo-foreningen - de kan fortælle MEGET mere om sygdommen og livet med sygdommen end en "alm sygeplejske" på en gyn afdeling.

    Fortsat god bedring.
  • Indstillinger
    Hej

    Tusind tak for alle jeres dejlige svar. Det letter godt nok noget at vide at der er nogen derude der forstår hvad jeg snakker om for når jeg fortæller om hvad det egetnlig vil sige at have endo så er der nogle der løfter øjenbrynene og måske tænker om det nu også kan passe. Men jo mere jeg tænker det igennem så har jeg jo nok altid haft det for jeg startede faktisk med at have det så dårligt at jeg som regel kastede op på min første dag når jeg skulle have menstruation. Men med tiden så finder man ud af at leve med de gener der er og til sidst inden jeg blev opereret havde jeg faktisk ikke ret mange dage i løbet af en måned hvor jeg sådan havde det rigtig godt så jeg glæder mig da til at prøve at have det godt lidt længere tid af gangen ;-). Men jeg har faktisk lige prøvet at ville have et par cowboy bukser på i dag men de strammer bare for meget, og jeg har også fornemmelsen af at min mave er oppustet er der andre der har oplevet det??.

    Nu skal alt jo heller ikke bare være sort for jeg fik mine små plastre af i går og sårene ser godt nok pæne ud så juhu for det.

    Mvh

    Mormiamalthe74
  • Indstillinger
    Det er helt normalt være oppustet en længere periode efter op.
    De puster luft ind for bedre kunne se diverse organer og selv om de lukker det meste ud igen er der stadig luft i bughulen og man hæver lidt op efter operationen.
    Mit underliv er stadig noget oppustet efter min operation for 4 mdr siden, selv om det var åben og de derfor kunne få al luften ud igen,
Log in eller Registrér for at kommentere.