Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor længe skal tråden sidde?

Redigeret 22 december, 2008, 05:18 i Endometriose
Kære alle

Jeg blev opereret for endo for 2 uger siden, og jeg har tre små sår med sting på maven. Jeg blev syet med selvopløselig tråd, og jeg fik at vide af lægerne, at knuden 'udenpå' ville falde af af sig selv efter ca. 10 dage. Nu er der jo gået 15 dage og de er stadig ikke faldet af endnu, ligesom de små sårskorper heller ikke er faldet af endnu... er det normalt?! håber, min krop kan finde ud af at opløse tråden ordentligt... det er jeg lidt urolig for nu...

har I erfaringer med det?

Kommentarer

  • Indstillinger
    JA, det har jeg erfaring med. Jeg er også altid blevet syet med selvopløselige tråde. Den første gang fjernede de dem efter ca 14 dage, da de ikke havde opløst sig selv.
    Næste gang kunne jeg ikke forstå, at det ikke helede så godt og blev ved at væske. Da jeg alligevel skulle til min privatpraktiserende gynækolog, bad jeg ham om at kigge på det. Han sagde, der var nogle, ham selv inkl, der ikke så godt kunne opløse de tråde og derefter fjernede han 2 flere centimeter lange tråde.
    Herefter helede det hurtigt.
    Så måske du skal lade lægen se på det og fjerne de sidste tråde.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg havde samme problem efter min anden operation. Jeg kontaktede egen læge, som måtte fjerne sårskorper for at komme til trådene. Hav hev og sled og klippe knuder over, og det lykkedes ham også at fjerne den ene. Men AV for s... det gjorde nas. Den anden måtte vi opgive. Den faldt dog af efter en måneds tid.

    Jeg spurgte efterfølgende lægen på Glostrup hosp. om dette, og han informerede at min egen læge burde havde ladet dem sidde. Det er som sagt meget forskelligt hvor lang tid man er om at hele. Men det er også forskelligt hvor lang tid man er om at opløse trådene. Nogen er 1 uge om det og andre 1-1½ måned, og så længe at trådene ikke generer en (eller der ikke er betændelse i), er der ingen grund til at hive og slide i dem.

    Mvh Rikke
  • Indstillinger
    Hej igen

    Tak for jeres svar! dejligt at høre, at man er normal :-)

    Faktisk faldt én af knuderne af i går (sjovt, når man taler om solen...), men jeg har stadig tråde i de to andre sår, og da jeg forsøgte at hive lidt i dem gjorde det bare vildt ondt, så jeg lod dem sidde;-) men det er da et godt tegn, at der begynder at rykke lidt på området - ellers hiver jeg fat i min egen læge, hvis der går meget længere tid...

    Hvordan ser jeres sår/ar ud nu? hvor længe er det siden, I blev syet? mine er stadig rimelig røde, så jeg håber, at de bliver 'hudfarvede' med tiden og ligesom går i et med resten:-) - og er det ikke bare blevet til små, næsten usynlige prikker? (eller er det drømmetænkning?!) haha...

    Glæder mig til svar fra jer! tak :-)
  • Indstillinger
    Hej - Jeg er ret ny her på debatten men jeg blev oprereret og fik fjernet en endo cyste d. 2/12-08, jeg har så desværre fået blære betændelse oven i og det er faktisk ikke så rart - men er i behandling nu. Jeg har faktisk også problemer med at jeg får frygtelig ondt omme i lænden og har rimelig tyngde fornemmelse når jeg står op i mere end 10 min. er det noget du mærker til også?? mine sår/ar er faktisk pæne og jeg fik at vide at de små stykker plaster der sidder hen over sårene bare skal have lov til at sidde på i 10 dage.

    Glæder mig at til at høre fra jer;-)
  • Indstillinger
    Hej Mormiamalthe

    Tak for dit svar. Det var da irriterende for dig, at du har fået blærebetændelse oveni endo-operationen, man er jo sådan i forvejen ret ømtålelig med hele maveregionen, når man også har gennemgået en operation i 'de dele' :-) var det mon fordi det kateter, de lægger ind til blæren, var blevet utæt, eller hvad?

    Med hensyn til sårene /arrene, så synes jeg også det er pæne nok, det er bare farven, der bekymrer mig lidt... jeg skal nok bare vente på, at den rødlige farve går væk og bliver mere hud-agtig. Men der er jo også rigelig tid til sommer, hvor bikini-sæsonen starter, så jeg har tid nok ;-)

    Jeg var også svimmel og havde underlig fornemmelse i kroppen efter operationen, og du er jo lige blevet opereret - så det går over! det gik rimelig hurtigt over for mit vedkommende, det var værst i ugen efter.

    Fortsat god bedring med dig! :-)

    kh Cykelmyggen
  • Indstillinger
    Hej igen, Tak for svaret - har lige været hos lægen for jeg var ikke helt tryg ved den fornemmelse af at jeg ikke kan holde til at stå op ret længe af gangen men han mener også at det er fordi de måske har været lidt hård hændet med mig under operationen så jeg håber snart det bliver bedre.

    Mht. farven på arrene så syntes jeg ikke at mine er røde overhovedet, der er sår på stadig så!!
  • Indstillinger
    Arrene kan godt være ret røde i lang tid, men det bliver pænere og pænere med tiden.
  • Indstillinger
    hej igen!
    Ja, faktisk kan jeg nu konstatere, at jeg efter at have tvivlet i en uges tid på, om arrene/sårene nogensinde ville være andet end røde, så er de faktisk over weekenden begyndt at blive lidt lysere i farven, så det er dejligt - det ene sår har faktisk form af et minustegn med en streg og så to prikker, en på hver side, så det er jeg glad for bliver usynligt... :-)
  • Indstillinger
    Hej igen :-)

    Jeg ville lige fortælle, at mine ar ser så fine ud - de to i hver side ligner hhv. et minus og et plus! ;-) ret komisk egentlig, men de går mere og mere i sig selv, så det er bare så fint!

    God jul og godt nytår til jer!
Log in eller Registrér for at kommentere.