Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

læge og herpes?

davs . Jeg har læst artikelen om herpes her inde og forstået sådan, at hvis man har rødme på kønsdelen, så kunne det være tegn på herpes. Min kæreste og jeg har været sammen i et 14 måneder nu og min patner har desværre HSV-1. Jeg har ingen smerter, sår eller svie men har meget lidt rødme på min kønsdel. Jeg har snakket med min læge om sagen, og fik svaret at jeg skulle henvende mig først hvis jeg kan mærke noget. Lægen vil ingen gang tage en test, da jeg spurgte om det. Synes i jeg skal sige til lægen jeg vil have en test eller skal jeg først bestille tid, hvis jeg begynder og få rigtige tegn på herpes.

Mange tak for svar.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Din læge kan mig bekendt ikke se noget omkring herpes før du rent faktisk har et form for udbrud, det er derfor han ikke tager tests. Men Herpes Simplex Virus som det også hedder viser sig i et reelt udbrud som små væskende blærer som stille bliver til små sår, som derefter vokser sammen i løbet af 3-7 dage og fuldstændig forsvinder uden ardannelse. Der er ikke ret mange der har store gener af herpes, og langt de fleste har det i kroppen uden at vide det, da generne er så små. Det estimeres at 1/3 af alle danskere ca. har været udsat for Herpes inden deres 35 års fødselsdag. En rødme kan jo godt være herpes, men jeg synes personligt ikke du skal gå i panik, og være meget bange for at det er det. Det er ikke verdens undergang hvis det er og kan langt hen af vejen, for langt de fleste holdes nede på et bagatel niveau med f.eks zovir. Du kan jo også beskytte din kæreste hvis han kun har herpes ved munden, ved at i bruger kondom under sex.

    Hvis du får et udbrud som beskrevet, kan lægen tage en test og påvise at det er herpes, men han kan ikke så længe virus er i hvile i nervecentret, hvor Herpes holder til når det er inaktivt.

    Håber du kan bruge mit svar.
  • Indstillinger
    Hej..
    Jeg er en pige og er altså også smittet med Herpes og kunne mærke der var noget som generede mig og min læge sagde, at jeg så rigtig fin ud, men hun kunne da godt tage en test, hvis jeg ville have det og jeg har det meget dårlig med, at være blevet smittet af det, så det ville jeg selvfølgelig meget gerne have... Det viste sig altså så,at jeg stadig havde det selvom jeg er i en lang behandling for det.. Ergo kan man altså godt have det selvom det ikke kan ses.. Da jeg havde de første symptomer på det, kunne lægerne ikke finde ud af, hvad det var og jeg blev slet ikke testet for Herpes. Der gik desværre lang tid før det blev opdaget og jeg har været meget plaget af det.
    Derfor synes jeg, hvis det kan lade sig gøre, at du skal få taget en test og komme i behandling hurtigst muligt... Tror det ville ha hjulpet mig..
    Held og lykke.. Ville ønske man kunne helbredes for det, men det kan man desværre ikke..
Log in eller Registrér for at kommentere.