Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Facetled?

Redigeret 29 januar, 2009, 09:50 i Rygsmerter
Hej alle.

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan det gør ondt, hvis man har problemer med facetled?

Jeg har nogle gange afsindig ondt i ryggen og lægen siger, at det nok er et facetled der er noget galt med.

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ved ikke om du stadig tjekker denne tråd, men jeg har det man kalder facetledssyndrom.
    I mit tilfælde sidder problemet i højre side, lidt under skulderbladet.
    Det giver sig udslag i, at der er visse stillinger jeg skal holde mig fra.
    F.eks, skal jeg ikke ligge mig på ryggen på et hårdt gulv, hænge i en ribbe eller stå på tæer og række opad ( skifte pære på en stige eller male væg osv. ) Alle bevægelser der strækker ud er generelt potentiele udløsere.
    Jo mere træt jeg er i ryggen , jo større er risikoen.
    Selve smerten, i mit tilfælde, er en meget pludselig, voldsom smerte i et punkt under skulderbladet, som om der er en der stikker en kniv ind i mig.
    Smerten stråler ud fra punktet og rundt om hele brystkassen.
    selv den mindste bevægelse herefter er forbundet med utrolige stærke smerter, som om der er en der står og vrider en kniv rundt i punktet.
    Jeg går fuldstændig i stå, er låst i den stilling jeg nu var i, har svært ved at snakke.
    Det eneste der hjælper er at slappe af, men det er utrolig svært at gøre dette, da smerterne er så voldsomme.
    Når jeg først er kommet ud af de voldsomme smerter, er jeg meget øm de næste par dage og skal være lidt varsom med hvad jeg laver, da risikoen for at det gentager sig er større i op til en uges tid efter.

    MVH Michael
  • Indstillinger
    Hej og tusind tak for svaret, jeg havde næsten opgivet, men har ikke kunnet lade være med at kigge herind engang imellem.

    Noget af det du skriver passer på mig, mine smerter kommer når jeg er i ro. Jeg kan sidde ligeså stille og se fjernsyn eller ligge og sove og så starter smerten under højre skulder og breder sig til midt på ryggen. Jeg kan stadig bevæge mig, men har ikke lyst. Jeg sidder på kanten af sofaen eller sengen, helt foroverbøjet og kigger ned i gulvet, sådan kan jeg sidde i op til en time.

    Jeg kan lave rigtig mange ting uden at smerten kommer, pudse vinduer og male vægge f.eks.

    Når det endelig går over, som regel efter 2 panodil og 2 kodein, er mine arme helt slappe.
    Lægen har sagt om jeg ikke kan prøve at komme ned til hende når det sker hun må ikke være rigtig klog, hun skulle lige vide hvordan man har det.
    Røntgenbilleder viser ikke noget, desværre og ingen kan sige hvorfor jeg fik det til at begynde med. Hvis det så endda var kommet efter hårdt arbejde eller anden bevægelse, så kunne jeg måske forstå det, men første gang det skete lå jeg og sov.

    Endnu engang tak for svaret!
    connie64
Log in eller Registrér for at kommentere.