Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jod og tang ?

Redigeret 10 december, 2010, 13:42 i Vitaminer og mineraler
Jeg har brugt en del tid i dag på at gøre mig klogere på emnet tang og at man får "for meget" jod ved at spise det. Og jeg er ikke kommet så meget videre.

Jeg spiser tang adskillige gange om ugen, jeg har desværre ikke et bud på gram , men det er det alm tang man også kan købe som plader til sushi. Jeg skærer det i (fine) strimler og spiser dem både rå eller som del af suppe eller andet varm mad (det bliver altså varmet kort op)

Nu har jeg læst på en side på facebook , som omhandlede kritik af Lene Hansson udtalelser om at tang er godt og sundt, en kommentar der påstod at der var for meget jod i og at det derfor var knapt så sundt at spise tang.

hvad skal jeg så forholde mig til ? Kan jeg fortsat spise min tang (som ellers bliver prisgivet som noget nær et mirakel-middel bla pga de mange gode mineraler og antioxidanter)
Får spiser jeg for meget jod kan jeg opleve det samme som ved mangel på ditto.

Det er meget forvirrende.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er selv ved at undersøge samme emne, fordi jeg gerne vil spise kelp, men er usikker på om det er ok da jeg er gravid...
    I forhold til hvor lidt marin føde vi indtager i dag, så tror jeg næppe vi kan komme op på de jodmængder tidligere tiders mennesker har indtaget.
    Bare egen teori.
Log in eller Registrér for at kommentere.