Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vrede - et godt råd efterlyses!!!!!!!!!!

Hej!
Jeg har en søn på 7 år, der ind imellem bliver så vred, så man næsten ikke kan styre ham. Han sparker, slår, bider osv. Det kan være de midnste ting, som udløser et "anfald", som fx. at der skal ryddes op, børstes tænder osv. Normalt er han en dejlig, harmonisk og kærlig dreng, som fungerer fint i skolen og herhjemme. Han har et tæt forhold til sin lillesøster, så der er ikke noget jaoulusi som gør sig gældende.
Det sker heldigvis ikke så tit, og indtil videre er det kun sket herhjemme, hvor vi kan være omkring ham - og "beskytte" ham.
Men jeg bliver bekymret, for han er slet ikke sig selv, mens det står på. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad der kan ske, hvis det sker mens han er sammen med andre børn? Kan han gøre skade på sig selv og ikke mindst andre?
Efter et anfald snakker vi altid med ham, og prøver at forklare ham at er er ok at være vred - bare ikke på denne måde. Han kan ikke selv fortælle, hvorfor han bliver så vred - han ved det ikke, som han siger. Og han bliver så ked af det efterfølgende.
Det er jo normalt med at børn bliver vrede, det virker bare så voldsomt - og vi vil gerne lære ham, at blive vred på en ordentlig måde.
Nogen derude, som har prøvet tilsvarende, eller som har et godt råd?

Jeg håber, det er en fase, som går over igen...

Hilsen den positive (som ikke er særlig positiv lige nu...)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg læste dit indlæg. Det slog mig, at min nabos søn for en del år siden havde den helt samme måde at være på. Forældrene mødte ikke megen forståelse, før der pludselig var en, der mente det kunne være epilepsi. Og det viste sig at være rigtigt.
    Normalt er det jo ikke den måde man forestiller sig epilepsi på. Man tror det er besvimelse og krampe eller fjernhed. Men i hans tilfælde var det fuldstændig umotiverede anfald af vrede.
    Hans medicin , til at begynde med, var ikke god, jeg tror han fik for meget. Efter 14 dages ophold i Dianalund , på hospitalet, fik han medicin, som fuldstændig har fjernet disse anfald af vrede. I dag har han det godt.
  • Indstillinger
    Kære "den positive"

    Kunne man have et håb om, at du ville melde tilbage, om det råd, du fik omkring epilepsi, også var det, det handlede om?
    For det synes jeg godt nok lyder som en yderst interessant vinkel som jeg tror, rigtigt mange måske kunne få glæde af at erfare.
  • Indstillinger
    Hej igen!
    Tak for svaret - jeg tror nu ikke, at det er epilepsi. Jeg har snakket med en sundhedsplejerske og hun mener heller ikke at det er noget. VI har snakket med klasselæreren, og hun holder også øje med ham. Et eller andet sted tror jeg det er lidt af en forsinket trodsalder - han har aldrig rigtig haft en trodsalder-periode...
    Men det som vi kom frem til er, at det er svært at være startet i skole, nye krav man skal vænne sig til osv. De rer mange ting, som kører i hovedet på en lille dreng, som er ved at være stor - og det kan være svært at bearbejde, og give udtryk for sine følelser.
    Så vi er OBS på det, men jeg tror ikke vi gør mere lige pt.
    Mange hilsener og rigtig god jul!
    Den positive - som er ved at være positiv igen!
Log in eller Registrér for at kommentere.