Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

TSH i normalområdet - og ny graviditet

Hej

Jeg har for lavt stofskifte og har haft det i flere år hvor jeg har fået Eltroxin og har hele tiden været velreguleret. MEN efter en graviditet og fødsel (for 1 år siden siden) er mit stofskifte i den grad begyndt at ændre sig. Jeg blev sat op i Eltroxin gennem graviditeten og efter fødslen sat ned igen. Tror selv at jeg blev sat for hurtigt ned da TSH på 14 dage steg fra normalområde til 43. Er efterfølgende gravist blevet sat op i Eltroxin igen - og TSH falder også og er pt. 8. Jeg får taget blodprøve hver 14 dag og TSH er faldet fra 43 til 20 til 11 til 9 til 8. Det er som om at det tager længere tid for TSH at falde når det nærmer sig normalområdet?

Mit sprøgsmål er om der er "lige langt" mellem en TSH-nedsættelse fra f.eks. 45 til 40 og en TSH-nedsættelse fra 10 til 5?? Eller er der stadigvæk langt igen nu hvor den ligger på 8? Skal sige at T3 og T4 ligger fint i normalområdet og hele tiden har gjort det. Jeg vil meget gerne snart "ramme" normalområdet for TSH, så vi kan gå igen med at forsøge at få nr. 2 barn.

Lægerne fraråder en ny graviditet før jeg er i balance - det forstår jeg godt. Men omvendt - hvis T3 og T4 er ok - og mit TSH er 8 - er det så meget ude af balance (jeg har ingen symptomer på lavt stofskifte)??? Hvad siger I?

På forånd tak for jeres svar.

Kommentarer

• Hej

Tror måske du kan hjælpe mig.
    Jeg er i behandling med eltroxin og er gravid. Jeg var velreguleret da jeg blev gravid.

Hvordan var dit behandlingsforløb gennem din graviditet? Fik du noget at vide om risikoen ved for høje/lave værdier og hvornår blev du sat op i medicin.
    Jeg er først nu (uge 11) blevet sat op, og først efter at min TSH faldt fra 0,666 til 9,45 på under en måned. Er super nervøs for hvad det betyder. Har du været udsat for det samme?
  • Jeg kan se, at det efterhånden er længe siden, at du stillede dit spørgsmål. Jeg står lidt selv i samme situation - tror jeg. Er gravid i 8. uge og har først i dag fået konstateret, at mit stofskifte et blevet for lavt... (har fået fjernet min skjoldbruskkirtel grundet tidligere kræft). Hvordan gik det med dig og dit barn - håber alt endte godt! For der er så meget, man kan blive nervøs for...

Min ths er på 0,23 og tror måske at det er min T4 (??), der er faldet fra 23 til 17 - men kender ikke normalområdet, så ved ikke, og jeg skal være bekymret... Der står bare flere steder, at første trimester er vigtigt ifht. barnets mentale udvikling...

Mvh Tina
Log in eller Registrér for at kommentere.