Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kolesterol

Redigeret 1 december, 2008, 14:12 i Hjerteproblemer
Har nogen oplevet bivirkninger ved brug af det triglyceridsænkende lægemiddel Lopid.
Jeg begyndte for et år siden med simvastatin (40 mg) men for godt et halvt år siden skiftede jeg til lopid (600 mg) fordi lægen mente, at simvastatin gjorde for lidt ved mit høje tiglyceridtal. Siden har jeg fået tiltagende myoser og muskelsmerter. Har andre opelvet noget lignende?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ginger1

    Lopid har jeg intet kendskab til,
    Men myoser og muskelsmerter er bestemt ikke rare bivirkninger.
    Disse bivirkninger fik jeg at føle i forbindelse med at en læge mente at jeg skulle skifte til Crestor,
    da jeg blev klar over at det var Crestor der var årsagen gik jeg tilbage til mit vante præparat Zarator ( kopi= Lipitor).
    Zarator siges at have samme bivirkninger, men jeg har ikke stifte bekendskab med dem selvom jeg har fået zarator siden 1999, med en undtagelse på få uger.

    Jeg har været inde og læse på www.medicin.dk på Lopid
    Derfor følgende spørgsmål....
    Er du obs på at der skal tages blodprøver hver 4 måned for at tjekke din leverfunktion???
    Er du blevet gjort opmærksom på at du kan få problemer med at opholde dig i solen, solarie ( Fotosensivitet)
    Har du talt med din læge om disse bivirkninger, hvis nej er det på høje tid at du kontakter din læge for du skal ikke accepterer disse bivirkninger, lægen kan finde noget andet til dig.

    Du ønskes rigtig god bedring
    De hjerteligste hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Ginger1

    Har du prøver at søge på Lopid her på Netdoktor.dk
    og se hvad de skriver?

    Jeg har kopieret det fra NETDOKTOR ind herunder

    Lopid®




    Producent: Pfizer

    Indeholder
    Kolesterolsænkende middel. Fibrat.

    Virksomme stoffer
    Gemfibrozil

    Anvendes
    ved forhøjet fedt- og kolesterolindhold i blodet, hvor fedtfattig diæt alene har vist sig ikke at være tilstrækkelig til at sænke indholdet af fedt i blodet.

    Virker
    ved at nedsætte blodets indhold af fedtstoffer, både triglycerider og kolesterol. Herved modvirkes åreforkalkning, og risikoen for blodprop i hjertet og andre organer mindskes.

    Dosering
    Findes som tabletter og kapsler.
    Voksne. Sædvanligvis 600 mg 2 gange i døgnet eller 900 mg 1 gang i døgnet ved sengetid. Tabletterne skal tages mindst ½ time før et måltid.

    Graviditet
    Bør ikke anvendes, utilstrækkelige data.

    Amning
    Bør ikke anvendes, utilstrækkelige data.

    Bør ikke anvendes
    ved dårligt fungerende lever eller meget dårligt fungerende nyrer, eller hvis man har eller har haft sygdomme i galdevejene, fx galdesten.

    Mulige bivirkninger
    Almindelige (1-10%) Træthed.
    Kvalme, opkastning, mavesmerter, diarré, forstoppelse, luft fra tarmen.
    Hovedpine, svimmelhed.
    Eksem, hududslæt.
    Sjældne (0,01-0,1%) Påvirkning af leverens funktion, betændelse i bugspytkirtlen, galdesten.
    Påvirkning af knoglemarven med øget tendens til infektioner pga. mangel på hvide blodlegemer, træthed og svimmelhed pga. mangel på røde blodlegemer og øget tendens til blødninger pga. mangel på blodplader.
    Muskelsygdom, nedbrydning af muskelvæv, ledsmerter, muskelsmerter.
    Depression.
    Overfølsomhed over for lys.
    Allergisk hævelse i ansigtet, mundhulen og strubehovedet.
    Impotens.


    Samtidig anvendelse af andre lægemidler
    Samtidig behandling med andre lægemidler kan ændre virkningen af såvel Lopid® som af de andre lægemidler.
    Lopid® øger virkningen af tabletter mod sukkersyge (repaglinid og rosiglitazon) og blodfortyndende midler. Lopid® må ikke tages sammen med repaglinid.
    Samtidig behandling med Lopid® og andre kolesterolnedsættende midler (statiner) øger risikoen for alvorlig muskellidelse (rhabdomyolyse). Derfor bør lægen kontaktes, hvis der under behandlingen opstår muskelsmerter, muskelømhed eller muskelsvaghed.
    Det er vigtigt at informere lægen om alle de lægemidler, man tager.

    Findes som
    tabletter. 1 tablet indeholder 600 mg (filmovertrukken - delekærv) gemfibrozil. Hjælpestof: Farve: Titandioxid E171,
    kapsler. 1 kapsel indeholder 300 mg gemfibrozil. Hjælpestoffer: Farve: Erythrosin E127, Indigotin I E132 og Titandioxid E171.

    Tilskud, udlevering, pakninger og priser
    Tilskud Udlevering Dispenseringsform og styrke Pakning Pris i kr.
    Recept tabletter 600 mg 28 stk. (blister) 162,90
    Recept tabletter 600 mg 98 stk. (blister) 522,50
    Recept kapsler 300 mg 100 stk. (blister) 387,15


    Substitution
    Gemfibrozil "Alternova"
    Alternova



    Al information om medicin leveres fra Medicinhåndbogen®, DLI. Samtlige rettigheder tilhører Dansk Lægemiddel Information A/S (DLI). Læs mere om Medicinhåndbogen® og DLI her.


    De hjerteligste hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.