Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

fibromer- efter operationen

Redigeret 5 december, 2008, 13:31 i Åben debat for kvinder
Jeg blev opereret for at faa fjernet fibromer- en myomectomy- via et bikinisnit og fik ogsaa rekonstrueret noget af min livmoderhals. Operationen var for lidt over 2 uger siden. Mit sporgsmaal er, hvor meget maa man lave efter operationen? De forste dage efter jeg kom hjem kunne jeg kun gaa lidt rundt og sidde lidt op. Men i de sidste dage har jeg vaeret meget mere paa benene og ikke folt samme tyngende fornemmelse indeni. Idag har jeg en del smerter indeni igen og foler lidt irritation, mit maveskind er ogsaa stadigvaek omt. Er der nogen der har vaeret det samme igennem og kan give gode raad?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jeanette.

    Da du har fået foretaget åben kirugi i forb. med din myomectomy, må det svare til restitutionstiden i forb. med et kejsersnit.
    Jeg har kun kunnet finde ngt. info på engelske side ved at søge under myomectomy. Her skriver de, at man ikke må løfte ngt. tungt de første 4-6 uger. Hvis du kan forstå engelsk, kunne du jo selv søge?

    Jeg har ikke prøvet at få lavet en myomectomy - men i stedet en total hysterektomi ( også vhj. bikini-snit), som er en fjernelse af både livmoderen og livmoderhalsen.
    Det med, at det kan begynde at murer og stramme efter 1 uges tid, kan jeg godt nikke genkende til. Det kommer sikkert også til at klø og stramme i selv såret efter 5-10 dage - det hjælper når trådene/klemmerne bliver fjernet ;-))

    Har du ikke fået ngt. instruktion til, hvordan du skulle forholde dig, efter at du blev udskrevet? Ofte får man denne information både skriftligt og mundtligt, før man forlader sygehuset.
    Du kunne kontakte enten den afdeling, du var indlagt på eller din egen læge mhs. til, hvad du må og hvad du kan forvente/ være opmærksom på. Det tror jeg, jeg ville gøre.

    Du skal også lige tænke på, at du får hvilet dig flere gange om dagen efter at du har været i narcose og er belvet opereret. Man kan være meget træt i flere uger efter.
    For at give din krop de bedste betingelser for opheling, er det vigtigt, at du spiser sundt og får nogle gode proteiner ( kylling, fisk, mælkeprodukter osv.), er smertedækket ( ingen eller udholdige smerter i hvile), bevæger dig indtil smertegrænsen og som før omtalt får hvilet lidt ind i mellem.

    Lidt stikkende smerter en gang i mellem og følelsesløshed ved arret kan godt tage lang tid om at forsvinde, da de overskårende nerveender kan blive ved med "at drille" i flere måned - måske år. Det er i hvert fald min egen erfaring, men det er ikke alle, der oplever dette ;-) ..og det er til at leve med.

    Held og lykke med et hele og god jul !


    Varme hilsner, Jane
Log in eller Registrér for at kommentere.